۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
حضور بایدن در کاخ سفید بازارها را متحول کرد؛ طلا دوباره صعودی شد
بازار گزارش می‌دهد؛

حضور بایدن در کاخ سفید بازارها را متحول کرد؛ طلا دوباره صعودی شد

بعد از روی کار آمدن جو بایدن، ارزش طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد و پیش بینی می شود این روند افزایشی تا رسیدن سقف قیمت طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار در نیمه امسال ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: بایدن علاوه بر تاثیرگذاری روی روابط خارجی امریکا و سیاستهای این کشور در خاورمیانه روی بازار طلا و دلار هم تاثیر گذاشت.

طبق گزارش ارایه شده توسط بلومبرگ زمانی که دنیا تمام توجه و تمرکز خود را روی مراسم تحلیف پیرترین رییس جمهوری تاریخ امریکا قرار داده بود، ارزش طلا در بازار جهانی رشد کرد این در حالیست که طی ۵۰ روز گذشته روند تغییرات قیمت طلا در دنیا نزولی بود و این بازار در مسیر حرکت به سمت تعادل بود.

حال پیش بینی ها از تداوم روند افزایشی قیمت تا نیمه سال جاری حکایت دارد و در خوش بینانه ترین حالت می توان انتظار داشت قیمت در همین سطح فعلی ثابت باقی بماند در حالیکه بازار دلار با لرزه های بزرگی این دوره تازه از تاریخ امریکا را شروع کرد و ارزش آن تنزل یافت. پیش بینی می شوند روند کاهش ارزش دلار دربازار جهانی در سال جاری ادامه داشته باشد.

در روز چهارشنبه  قیمت طلا در بازار جهانی ۱.۵ درصد رشد کرد و در روز پنج شنبه خبر از افزایش ۱.۴ درصدی قیمت طلا برای مبادلات آتی تا مرز ۱۸۶۷ دلار به گوش رسید. یک دلیل مهم برای افزایش قیمت طلا در بازار جهانی سخنان مطرح شده توسط «جانت یلن» وزیر خزانه داری امریکا در هنگام بررسی صلاحیت وی در سنای امریکا بود. او در این سخنرانی بر ضرورت تداوم تزریق به اقتصاد و حمایت مالی دولت از اقتصاد تاکید کرد و گفت: «در شرایط کنونی این بهترین سیاستی است که برای حمایت از اقتصاد در برابر آسیبهای ناشی از همه گیری کرونا می توان اتخاذ کرد.»

 اجرای این طرح باعث افت ارزش دلار در بازار جهانی می شود و با توجه به سیاست جانت یلن انتظار می رود این وضعیت در ماه های آتی ادامه داشته باشد. البته او در مورد استفاده از سیاست نرخ بهره پایین برای ممانعت از افزایش  ارزش دلاردر بازار جهانی صحبتی نکرد.

ریاست جمهوری بایدن به نفع بازار طلا است
«برایان اسلاسارچوک»، مدیر عامل مرکز مطالعاتی فاسترویل بر این باور است که ریاست جمهوری جو بایدن در امریکا به نفع بازار طلا است. او در این مورد گفت: «هم ریاست جمهوری بایدن و سیاستهایی که قرار است اتخاذ کند می تواند زمینه را برای افزایش ارزش طلا فراهم کند و هم وجود موج آبی در امریکا به نفع این بازار است.»

او در ادامه گفت: «دولت بایدن در نظر دارد بسته ای به ارزش بیش از دو هزار میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کند. افزایش عرضه پول به بازار می تواند زمینه را برای افزایش نقدینگی و کاهش ارزش دلار فراهم کند و فضا برای قدرت نمایی بازار طلا فراهم می شود.»

رییس مرکز مطالعاتی جی پی مورگان هم در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: «افزایش هزینه های دولتی و تزریق عمومی واکسن در دنیا می تواند خطر افزایش نرخ تورم را در دنیا افزایش دهد و در شرایطی که تورم در دنیا افزایش پیدا می کند، طلا  می تواند به عنوان منبعی برای حفظ ارزش ثروت و دارایی در دنیا باشد. طلا بازاری است که در شرایط بی ثباتی اقتصادی و سیاسی به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها استفاده می شود و با وجود بایدن عامل بی ثباتی سیاسی در دنیا از بین رفته است ولی بی ثباتی اقتصادی که ناشی از همه گیری کرونا است همچنان وجود دارد.»

قیمت طلا تا ۲۰۰۰ دلار هم خواهد رسید
هوایی لی اقتصاددان ارشد بانکOCBC درمصاحبه ای با رویترز در مورد سقف افزایش قیمت طلا در سال جاری گفت: «به نظر می رسد قیمت طلا در بازار جهانی تا مرز ۲۰۰۰ دلار افزایش یابد. پیش بینی این است که این سقف قیمتی تا انتهای نیمه اول امسال محقق شود و دوباره از آن پس سیر نزولی قیمت را شاهد باشیم. دلیل این پیش بینی، احتمال تداوم چالش اقتصادی تا نیمه سال ۲۰۲۱ است زیرا تا این زمان می توان انتظار داشت بخش زیادی از مردم دنیا واکسینه شده باشند و پس از ان است که زندگی به تدریج به وضع عادی بازمی گردد و رشد اقتصادی در دنیا ار سر گرفته خواهد شد.»

 رشد قیمت طلا در سال جاری  خود می تواند چالشهای زیادی را نیز به همراه بیاورد. از جمله این چالشها افزایش قیمت فلزاتی مانند مس و دیگر فلزات اساسی است. فلزاتی که برای توسعه زیر ساختهای صنعتی، توسعه صنعت برق و دیگر صنایع کلیدی در کشورها ضروری است و افزایش قیمت آنها می تواند هزینه کشورها در اجرای این طرح های زیرساختی را نیز افزایش دهد. از طرف دیگر رشد قیمت این فلزات می تواند باعث افزایش نرخ تورم هم بشود که خود مشکل دیگری برای اقتصاد آسیب دیده دنیا ایجاد خواهد کرد و روند بازسازی و احیای اقتصادی آنها را نیز برهم می زند.

کد خبر: ۶۹٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha