۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
خریدهای مهندسی شده برای آرام کردن جو بازار! | هنوز روند مثبت آغاز نشده است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

خریدهای مهندسی شده برای آرام کردن جو بازار! | هنوز روند مثبت آغاز نشده است

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آرامش بازار سرمایه در روزهای آخر هفته قبل و ابتدای این هفته مطرح کرد: دستورهای خرید مهندسی شده جهت آرام کردن اعتراضات مردم باعث خوابیدن جو به وجود آمده در بازار شد.

بازار؛ گروه بورس: مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت شاخص کل این بازار اظهار کرد: شاخص کل بورس در روز چهارم بهمن رنگ سبز به خود گرفت. بخشی از تشکیل صف‌های خرید ناشی از واکنش نوسانگیران به افت سهمگین قیمت سهام در هفته‌های اخیر است که نزول شاخص در یک ماه گذشته را به بیش از 20 درصد رسانده است. بخشی از این رشد سهام نیز احتمالا دستورهای خرید مهندسی شده جهت آرام کردن صدای اعتراضات است که هر روز بلندتر از روز قبل به گوش می‌رسد.

وی اضافه کرد: این که تا چه میزان، بازار در موقعیت رشد باقی بماند تا حد زیادی وابسته به میزان ثبات در بازار ارز است. نکته‌ای که در این میان باید توجه داشت، آن است که با انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا در روز پنجشنبه و ورود او به کاخ سفید به تدریج فضای خوش‌بینی ناشی از شعارهای انتخاباتی او در خصوص بازگشت به برجام و خداحافظی ترامپ اکنون جای خود را به واقعیت‌های دنیای سیاست می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد جو بایدن بازگشت به برجام را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده باشد، گفت: از اروپا نیز صداهایی به گوش می‌رسد که خواستار توافقاتی جدید هستند. ایران نیز بیان می‌دارد که چندان اصراری بر بازگشت آمریکا به برجام ندارد. گویا اینکه طیف‌هایی از سیاسیون ایرانی حیات مجدد برجام را برای خود مخاطره آمیز می‌بینند.

رادان تصریح کرد: در این فضا که بازی «تو اول...» بین ایران و آمریکا در حال شکل‌گیری است، احتمالا به تدریج بازار ارز نیز با خوش‌بینی‌های سیاسی خداحافظی خواهد کرد تا شاید در موقعیتی دیگر بر اساس واقعیات در خصوص بالا یا پائین رفتن نرخ ارز تصمیم بگیرد. ثبات بازار ارز می‌تواند به تدریج بازار سرمایه را که در این هفته سطح حمایت بسیار مهم 1.2 میلیون واحدی را از دست داد، یاری کند.

وی درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه مطرح کرد: نکته دیگری که در این ایام باید در بازار به آن توجه نمود، تبدیل شدن آن به مکانی جهت منازعه جناح‌های سیاسی داخلی است. دولت و مجلس علناً یکدیگر را به قصور و تقصیر در بازار سرمایه و یا دخالت در کار آن متهم میکنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی ریاست سازمان بورس نیز استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد نموده است تا خود را از این مهلکه نجات بخشد. جای تأسف است که نهاد حرفه‌ای منسجم و کارآمدی در بازار سرمایه وجود ندارد تا در این میان، صدای فعالان بازار را به گوش تصمیم‌گیران برساند تا در موقعیت بسیار با اهمیت انتخاب سکان‌دار بعدی بازار سرمایه، بیش از آنکه دوری و نزدیکی به دیدگاه‌های وزیر اهمیت داشته باشد، حرفه‌ای، مستقل، جوان، با اراده، با انگیزه و صاحب ایده بودن ملاک باشد و مرجعی بهتر از فعالان دائمی بازار سرمایه برای تشخیص این ویژگی‌ها سراغ نمی توان کرد.

کد خبر: ۶۹٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha