۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
افتتاح طرح ناقص پالایشگاه «بید بلند»| رویای ۱۱۰ ساله صنعت نفت کابوس می‌شود!
«بازار» گزارش می دهد

افتتاح طرح ناقص پالایشگاه «بید بلند»| رویای ۱۱۰ ساله صنعت نفت کابوس می‌شود!

پالایشگاه «بید بلند» در حالی امروز به افتتاح رسیده که تاسیسات ذخیره‌سازی و صادرات ماهشهر بیدبلند خلیج فارس هنوز تکمیل نشده و خطوط خوراک در بسیاری از مسیرها هنوز یا اجرا نشده و یا ناقص است.

بازار؛ گروه انرژی: پالایشگاه «بید بلند» بعد از حدود ۲۰ سال از تصویب آن در شورای عالی اقتصادی به بهره برداری رسید. پالایشگاهی که مدیر عامل شرکت ملی گاز آن را تحقق رویای ۱۱۰ ساله صنعت نفت می‌داند، قرار است که پرونده فلرهای گازی در ایران را ببندد. آنگونه که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده، با افتتاح پالایشگاه بیدبلند و دیگر پروژه‌های گازی، تا ۱۴۰۱ همه فلرها خاموش شده و گازهای همراه نفت به پتروشیمی‌ها و شبکه گاز تزریق می‌شوند.

آنگونه که اعلام شده پالایشگاه بید بلند از شهریور در مدار تولید آزمایشی قرار گرفت و پیش بینی می‌شود که از محل صادرات سالانه حدود ۷۱۰ میلیون دلار و ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فروش درآمد کسب کنیم. البته باید توجه داشت که این درآمدها در شرایطی محقق می‌شود که خوراک این پالایشگاه به صورت ۱۰۰ درصدی تامین شود.

اما در حالی پالایشگاه بید بلند امروز به بهره برداری رسید که این پالایشگاه در روزهای گذشته به دلیل افت فشار گاز پارس جنوبی مجبور به دریافت خوراک از NGL ۹۰۰ پازنان شده است. بر اساس آنچه اعلام شده این پالایشگاه برای راه اندازی کامل با ظرفیت ۱۰۰ درصدی باید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز دریافت کند در حالیکه میزان گاز دریافتی آن هم اکنون حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز بی کیفیت (دارای میعانات) اعلام شده است.

گزارش‌های اعلامی حکایت از این دارد که تاسیسات ذخیره‌سازی و صادرات ماهشهر بیدبلند خلیج فارس هنوز تکمیل نشده است و خطوط خوراک در بسیاری از مسیرها هنوز یا اجرا نشده و یا ناقص است.

بدون شک استفاده از خوراک بی کیفیت در شرایط تحریمی می‌تواند آسیب سنگینی را به تجهیزات نصب شده در این نیروگاه وارد کند و حاصلی جز هدر رفت ملی به همراه نداشته باشد. جالب است که بدانید برای بهره برداری از این پالایشگاه به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز حدود ۳.۴ میلیارد دلار هزینه شده است.

افتتاح نمایشی بعد از تاخیر ۱۰ ساله
ساخت پروژه ملی پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ به منظور فرآورش روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اتان و همچنین تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گاز مایع (LPG) و ۴۰۰ هزار تن مایعات گازی در سال ۱۳۷۹ به تصویب شورای اقتصاد رسید و در سال ۱۳۸۰ برای اجرایی شدن به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده بود.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار بود این پروژه در مدت ۳۶ ماه تکمیل شده و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری برسد اما این مهم محقق نشد و در پی تأخیرهای متعدد در احداث بخش‌های مختلف این پروژه ملی، شرکت ملی گاز ایران و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه «بید بلند ٢» با مشارکت ۸۰ درصدی بانک صادرات توسعه یابد اما این قرارداد نیز که قرار بود آغاز تحولی برای توسعه این پروژه باشد نتوانست بیدبلند ۲ را از رکود خارج کند.

در طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بارها از سوی شرکت ملی گاز ایران عنوان شد که به بانک صادرات نسبت به تأخیرهای پی در پی اخطار داده ایم اما وزارت نفت به این اخطارها بسنده کرد و عملا ساخت بیدبلند ۲ در دولت دهم به کما رفت.

رکود در اجرای بزرگترین پروژه صنعت گاز کشور تا سال ۹۴ ادامه داشت تا اینکه سهام این ابرپروژه به شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و در این سال اقدام به تشکیل کنسرسیومی بانکی شد تا در تأمین ۳ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز این پروژه تسریع شود.

کد خبر: ۶۹٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha