۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز برای اولین بار در تاریخ
رئیس جمهور مطرح کرد:

تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز برای اولین بار در تاریخ

بهبهان- رئیس جمهور گفت: امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام حسن روحانی صبح پنجشنبه در آئین بهره برداری از طرح ملی و بزرگ پالایشگاه گازبیدبلند خلیج فارس وزارت نفت در استان خوزستان در چهل و دومین برنامه افتتاح جهش تولید که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ایران از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را دارا است. بیش از ۳۱ هزار میلیارد متر مکعب کشور ما گاز در اختیار دارد که البته به دست آوردن و فرآوری آن خیلی مشکلات دارد که انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: مساله گاز فلر بسیار مهم بود چرا که یک سرمایه ملی می سوخت و از بین می‌رفت. در این که گازهای فلر را جمع کنیم از روزهای اولیه دولت یازدهم در سفری که با آقای زنگنه به منطقه بوشهر و عسلویه داشتیم در هواپیما مفصل در این زمینه با او  صحبت کردم و قول دادند در این دولت این گازها جمع می‌شود که خبر خوشحال کننده بود. و آن چیزی که ما سالانه دنبال می کردیم امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

رئیس جمهوری افزود: امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز هستیم. با این همه گازی که تولید می‌کنیم و در اختیار مردم می گذاریم بازهم در زمستان مشکل داریم باید مقداری تلاش فرهنگی کنیم و کارهای دیگری انجام دهیم که مردم به خصوص در شرایط زمستانی در مصرف مراقبت کنند که این همه گاز مصرف نشود.

اقدامات دولت در حوزه محیط زیست
روحانی با بیان این که در نفت و گاز جایگاه ویژه‌ای داریم و این قدرت کشور است گفت: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است. شما امروز را نبینید که چند سال ما را در فشار و تحریم گذاشتند، بالاخره جهان و منطقه به نفت و گاز ایران آن هم با جایگاهی که ایران دارد نیازمند است.

وی گفت: این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از بزرگترین پروژه ها در سطح منطقه و خاورمیانه است امروز به دست فرزندان این مرز بوم به افتتاح رسید. این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ که شرایطی بود که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود.

رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از کارهای بزرگی که در این دولت انجام گرفته کارهای محیط زیستی است. در واقع گازهای فلر و مشعل ها که فضا را آلوده می کردند گازهای آنها جمع می شود و به این پالایشگاه می‌آید و بعد در پتروشیمی‌ها یا آنهایی که گاز شیرین است به خط سراسری ملحق می شود و این کار بزرگ امروز به انجام رسید که من از همه دست اندرکاران و کارگران و مهندسان و مدیران تشکر می کنم.

نفتی که می فروشیم ۳۸ درصد قیمت نفت به صندوق واریز می‌شود
روحانی با اشاره به تحولات آمریکا ادامه داد: کارهای روزهای پایانی عمر منحوس آنها برای همه جهان و ملت خود آمریکا روشن شد که از آنها آغازگر ضد دمکراسی و پارلمان هستند. همانطوری که مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدین به توپ بستند آنها هم آخر عمر خود کنگره را با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند به توپ بستند. آنها از آغاز کار خود به همین صورت بودند منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و جهان روا داشتند.

وی عنوان کرد:  نفتی که می فروشیم ۳۸ درصد قیمت نفت به صندوق واریز می‌شود بنابراین  نفتی که به فروش می رسد همه آن در اختیار دولت قرار نمی گیرد.  ۱۴.۵ درصد در اختیار خود شرکت ملی نفت برای توسعه و اداره آن است. آنچه در اختیار دولت قرار می گیرد مقدار کمی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چقدر شرایط ما مناسب شود و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگ آن در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش بینی کردیم بتوانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می گیرد.

کد خبر: ۶۹٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha