۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
قفسه های خالی و کتمان مسئولان؛ «روغن» نخود سیاه شد
کرمانی ها سردرگم در بازار گرانی؛

قفسه های خالی و کتمان مسئولان؛ «روغن» نخود سیاه شد

کرمان- مسئولان استان کرمان در حالی از نبود کمبود روغن در کرمان سخن به میان می آورند که قفسه های خالی فروشگاه ها و گلایه‌مندی های مردم و مغازه داران گویای حقیقتی دیگر است.

بازار؛ گروه استان ها- مهدیه السادات هاشمی: طی روزهای اخیر شاهد کمبود انواع روغن در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های کرمان هستیم و در کنار آن افزایش قیمت این کالای اساسی نگرانی‌هایی را برای خانوارها ایجاد کرده است.

در بسیاری از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها روغن در قفسه ها پیدا نمی شود و در صورت مشاهده هم برخی از فروشگاها و مغازداران آن را به قیمت گزاف‌تری به مشتری عرضه می‌کنند.

در چنین شرایطی فروش اجباری برخی کالاها در کنار یک کالای ضروری مورد نیاز مشتریان، به عنوان یک شگرد به منظور کسب سود بیشتر استفاده می‌شود و این شیوه غیر اخلاقی بارها در فروشگاه‌ها، مغازه‌های مواد غذایی و بهداشتی، لوازم یدکی خودرو و برخی صنوف دیگر مشاهده شده و حالا چند روزی است که نوبت به روغن رسیده است و فروشندگان تنها به شرط خرید سایر اقلام، یک یا دو روغن را بر فرد خریدار عرضه می کنند.

در بررسی های میدانی خبرنگار بازار مشخص شد که حتی در فروشگاه های زنجیره ای هم این رویه انجام می شود و افراد فقط در صورت خرید کالاهای مشخصی در کنار صندوق می توانند یک روغن از کارکنان این فروشگاه ها دریافت کنند. اما وقتی مسئول یکی از این فروشگاه ها با پرسش خبرنگار بازار در این زمینه مواجه شد این وضعیت را کتمان کرد و حاضر به پاسخگویی بیشتر نشد. 

فروشگاه های زنجیره ای موظف به توزیع روغن هستند
در این رابطه سینا خسروی، معاون بازرگانی اداره صمت استان کرمان معتقد است که کمبودی از نظر روغن در سطح شهر کرمان بر اساس سرانه جمعیتی نداریم.

وی به خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرمان روغن دارند، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن را از مرکز دریافت می‌کنند و موظف هستند که قفسه‌های آن‌ها همیشه پُر باشد و اگر موردی وجود دارد شهروندان با استفاده از سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

اکثرا فروشگاه‌های سطح شهر کرمان روغن دارند اما اگر در این فروشگاه‌ها به بهانه فروش روغن، خرید اجباری برای مشتریان لحاظ شود تخلف محسوب می‌شود که مشتریان می‌توانند از آن مجموعه شکایت کنند

 معاون بازرگانی اداره صمت استان کرمان ادامه داد: طبق رصد انجام شده اکثرا فروشگاه‌های سطح شهر کرمان روغن دارند اما اگر در این فروشگاه‌ها به بهانه فروش روغن، خرید اجباری برای مشتریان لحاظ شود تخلف محسوب می‌شود که مشتریان می‌توانند از آن مجموعه شکایت کنند.

خسروی یادآور شد: در مرکز استان به دلیل تعدد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، کمبودی در خصوص روغن وجود نداشته اما در شهرستان‌ها و بخش‌ها به دلیل این‌که این فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای کمتر است، کمبود روغن مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد با توجه به این که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها فروش مویرگی ندارند روغن به سمت توزیع صنوف هدایت شود و بر همین اساس طی چند روز اخیر یک سهمیه بسیار خوب در شهرستان‌ها توزیع شده است.

اختصاص سهمیه یک تنی روغن به استان کرمان
وی گفت: بعد از جلساتی که از طریق ویدئو کنفرانس با وزارتخانه با حضور معاون وزیر و مدیر عامل بازرگانی دولتی ایران داشتیم به استان سهمیه یک هزار تنی روغن تعلق گرفت که برای نیمه اول بهمن ماه عرضه خواهد شد و ظرف هفت روز آینده مباشرین شهرستان‌ها باید سهمیه روغن خود را جذب و توزیع کنند.

خسروی در خصوص کمبود روغن در سطح استان کرمان افزود: در پی کمبود روغن تقاضای واقعی در جامعه شکل گرفته است و مصرف کننده به جای این که روغن مورد نیاز خود را خریداری کند بیشتر از نیاز خریداری می‌کند که این مساله موجب افزایش تقاضا (در شرایطی که عرضه به صورت متعادل است) می‌شود و کمبودهای مقطعی به وجود می‌آید.

طی ۱۵ روز آینده به دلیل توزیع روغن بین واحدهای صنفی که ثبت سامانه جامع تجارت شده‌اند بازار متعادل خواهد شد

خسروی معتقد است طی ۱۵ روز آینده به دلیل توزیع روغن بین واحدهای صنفی که ثبت سامانه جامع تجارت (به دلیل این که روغن هنوز با ارز دولتی عرضه می‌شود و باید از زمان تولید تا زمان مصرف تحت رصد باشد، در نتیجه نمی‌توانیم روغن را در اختیار واحدهای صنفی قرار دهیم که ثبت سامانه نیستند) شده‌اند بازار متعادل خواهد شد. تعداد زیادی از واحدهای صنفی سطح شهر به دلیل این‌که ثبت سامانه جامع تجارت نیستند اصلا نمی‌توانند روغن توزیع کنند.

وقتی کمبود روغن بهانه ای برای شلوغی مغازه ها می شود
معاون بازرگانی اداره صمت استان کرمان در خصوص عرضه بیش از نرخ درج شده روی جلد محصول هم گفت: حاشیه‌ سود روغن بسیار پایین است و برای هیچ واحد صنفی صرفه‌ی اقتصادی ندارد که روغن بفروشد، فروشنده باید این کالا را به صورت نقدی خریداری کند به همین علت بسیاری از واحدهایی هم که ثبت سامانه هستند، حاضر به خرید روغن نیستند به‌جز کسانی که می‌خواهند با توزیع روغن فروشگاه شلوغ شود و سایر کالاهای خود را به فروش برسانند. 

وی در ادامه یادآور می‌شود: در خصوص بعضی از روغن‌ها مانند روغن جامد که از استان‌های دیگر مثل خوزستان می‌آیند به دلیل این که متحمل هزینه حمل کالا از مبدا تا مقصد می‌شوند، امکان دارد که نرخ درج شده با قیمت عرضه متفاوت باشد که این موضوع هم هماهنگ شده است اما در خصوص روغن‌های مایع و روغنی که در استان تولید می‌شود افزایش قیمت تخلف است. 

پیگیری‌های میدانی حاکی از این است که برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی خریداران را در ازای دریافت تنها یک لیتر روغن مجبور به خرید اقلام دیگر می‌کنند که مشتری به آن نیاز ندارد، اما در این شرایط اقتصادی، اضافه کردن بار مالی بر خانواده‌ها موجب نگرانی مردم شده است.

در بررسی های خبرنگار بازار مشاهده شد که در یکی از فروشگاه‌های معتبر شهر کرمان مردم برای برداشتن روغن مورد نیاز خود از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و هر کس سعی داشت تا زودتر به قفسه روغن نزدیک شود و تقریبا طی یک ساعت تمامی روغن موجود در قفسه های این فروشگاه به اتمام رسید. این در حالیست که هر خانواده فقط می‌توانست یک روغن (یا روغن سرخ کردنی یا روغن مایع) دریافت کند در غیر اینصورت روغن آنها برگردانده می‌شد.

چند روز است که به امید خرید روغن به فروشگاه‌ها و مغازه‌های زیادی در مناطق مختلف شهر کرمان سر زدم اما دریغ از یک لیتر روغن، امروز هم که به فروشگاه آمدم با هجوم مردم برای برداشتن یک قوطی روغن مواجه شدم در حالی که هر روز توصیه می‌شود پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود

در همین رابطه زهرا محمدی یکی از مشتریان فروشگاهی معتبر در شهر کرمان به بازار گفت: چند روز است که به امید خرید روغن به فروشگاه‌ها و مغازه‌های زیادی در مناطق مختلف شهر کرمان سر زدم اما دریغ از یک لیتر روغن، امروز هم که به فروشگاه آمدم با هجوم مردم برای برداشتن یک قوطی روغن مواجه شدم در حالی که هر روز توصیه می‌شود پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

صاحب یک عمده فروشی در یکی از خیابان‌های شهر کرمان هم به بازار گفت: امروز وقتی بار روغن مورد تقاضایم را آوردند با وجود اینکه کمتر از میزان سهمیه درخواستی بود؛ من را مجبور به خرید دو کارتن بیسکویت هم کردند در حالی که من تقاضایی برای آنها نداشتم. روغن‌ها طی یک ساعت به فروش رسیدند اما کارتون‌های بیسکویت روزها در مغازه باقی می‌مانند این در حالیست که اگر روغن مورد نیاز مشتری را نداشته باشیم کم کم مشتریهایمان را از دست می‌دهیم.

در یکی از محلات شهر هم مغازه‌داری روغن را ۲ هزار تومان بیشتر از نرخ روی جلد عرضه کرد و در مقابل اعتراض خبرنگار بازار گفت: برای من صرف ندارد که روغن را به قیمت روی جلد به فروش برسانم اگر نمی‌خواهی از جای دیگر تهیه کن.

فروشندگان و مردم گلایه مند از کمبودها و گرانی ها
مهدی شمس مشتری یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر کرمان هم به خبرنگار بازار چنین گفت: چند روز به دنبال روغن بودم تا این که شنیدم یکی از فروشگاه ها روغن دارد، به همین دلیل به آنجا رفتم و تقاضای یک قوطی روغن کردم؛ خانم فروشنده گفت که برای دریافت باید سبد کالا داشته باشی من هم گفتم پس یک قوطی روغن برای من کنار بگذار تا من خرید کنم و با کمال تعجب بعد از خرید اقلامی که به آنها نیازی نداشتم به من گفت روغن تمام شد.

در این میان فروشندگان هم از به وجود آمدن وضعیت فعلی چندان دل خوشی ندارند و معتقدند با توجه به نوسان قیمت روغن در هفته‌های اخیر، در خصوص فروش این محصول، با مشکل مواجه شده‌اند و مشتریان از این افزایش قیمت بسیار ناراضی هستند

نگرانی‌ها از نبود روغن موجب شده تا مردم روانه فروشگاه‌ها، بازار و انبارهای عرضه‌کننده روغن برای خرید شوند در نتیجه شاهد کاهش بیشتر موجودی این قلم کالا در بازار هستیم در حالی که روایت‌های متفاوتی نیز از سوی خریداران روغن مطرح می‌شود اما همه آنها معتقدند که «روغن نیست، اگر هم پیدا شود، با قیمتی دو تا سه برابری عرضه می‌شود».

مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نیز حاکی از این است که روغن به صورت محدود عرضه می‌شود به‌ طوری‌ که در برخی از فروشگاه‌ها با این عنوان که خرید روغن محدود است و هر خانواده تنها اجازه خرید یک لیتر روغن را دارد مواجه می‌شویم اما برخی از خریداران اظهار می‌کنند که وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اصلا روغنی وجود ندارد که بخواهند خریداری کنند. 

در این میان فروشندگان هم از به وجود آمدن وضعیت فعلی چندان دل خوشی ندارند و معتقدند با توجه به نوسان قیمت روغن در هفته‌های اخیر، در خصوص فروش این محصول، با مشکل مواجه شده‌اند و مشتریان از این افزایش قیمت بسیار ناراضی هستند در حالی که روغن مایع در بازار به ندرت یافت می‌شود و روغن جامد هم که اصلا نیست و اگر جایی پیدا شود با قیمت چند برابری به فروش می‌رسد.

در این میان با گذشت بیش از سه ماه از آشفته بازار روغن و تلاش مسئولان در راستای ساماندهی آن و سیاست یک بام و دو هوا، برخی از مغازه داران به بهانه‌های مختلف همچنان بر قیمت‌های کاذب و بالاتر از نرخ درج شده بر روی محصول اصرار می‌ورزند تا از این آشفتگی سودهای غیر منطقی عایدشان شود و مردم مخصوصا قشر ضعیف همچنان گرفتار این گرداب افزایش قیمت و کمبود کالا هستند.

کد خبر: ۶۸٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha