۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
روند صعودی واردات شکر به ایران| جایگاه دوازدهم در تولید چغندر قند هستیم
«بازار» گزارش می دهد

روند صعودی واردات شکر به ایران| جایگاه دوازدهم در تولید چغندر قند هستیم

آمارهای جهانی نشان می دهد که کشور برزیل بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان است و کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ با تولید بالغ بر پنج میلیون تن چغندر قندر در رده دوازدهم تولیدکنندگان چغندر قند و قبل از کشورهای بلژیک، بلاروس و ژاپن قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: شکر یکی از پرمصرف ترین محصولات در سطح جهان است که به گفته برخی کارشناسان تقاضایی که در سراسر دنیا برای این محصول وجود دارد کاذب است. به طوری که آمارهای منتشر شده نشان می دهد که  مصرف جهانی شکر در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰  بیش از ۱۷۱.۵ میلیون تن بوده است  و از سال ۲۰۱۶، تا به امروز نیز ایالات متحده بیشترین سرانه مصرف شکر را داشته است که تقریباً ۱۲۶.۴ گرم بوده است. گفتنی است در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰ کشور تولیدکننده شکر هستند.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، تولید جهانی شکر تقریباً  ۱۶۶.۱۸میلیون تن بوده است که پیش بینی می شود حجم تولید در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به ۱۸۲ میلیون تن برسد.

این در شرایطی است که  تقریباً ۸۰ درصد قند جهان در آب و هوای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می شود و ۲۰درصد مابقی نیز از چغندرقند حاصل می شود که بیشتر در مناطق معتدل نیمکره شمالی کشت می شود.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، تولید جهانی شکر تقریباً  ۱۶۶.۱۸میلیون تن بوده است که پیش بینی می شود حجم تولید در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به ۱۸۲ میلیون تن برسد

برزیل؛ رتبه اول تولیدکنندگان شکر دنیا
داده های جهانی نشان می دهد که بزرگترین کشورهای تولید کننده شکر در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به ترتیب «برزیل، هند، اتحادیه اروپا، چین و تایلند» بودند  به طوری که برزیل با تولید ۲۹.۹۳ میلیون تن شکر در این سال در جایگاه اول بزرگترین تولیدکننده شکر در جهان قرار گرفته است. از سوی دیگر وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)  پیش بینی کرده است که تولید شکر در برزیل در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با رشدی به میزان ۴۰ درصد به بیش از ۴۲ میلیون تن افزایش یابد.

به گفته کارشناسان این افزایش عظیم تولید شکر با تغییر بخش قابل توجهی از محصول نیشکر برزیل از تولید اتانول به تولید شکر محقق خواهد شد گواه این حرف این است که در حال حاضر برزیل علاوه بر اینکه بزرگترین تولید کننده شکر در جهان است، در تولید اتانول نیز جایگاه دوم دنیا را دارد.

ایران دوازدهمین کشور تولیدکننده چغندر قند در سال ۲۰۱۹

بزریل؛ صدر نشین لیست صادرکنندگان شکر دنیا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰
برزیل در حالی در جایگاه اول تولید کنندگان شکر در دنیا قرار گرفته است که کشور هند نیز در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ با تولید ۲۸.۹ میلیون تن رقابت تنگاتنگی را با این کشور داشته و با اختلاف بسیار کمی جایگاه دوم دنیا را به خود اختصاص داده است به این ترتیب ۱۷ درصد از کل تولید شکر در جهان را به ثبت رسانده است. کارشناسان همچنین پیش بینی کرده اند که تولید شکر در هندوستان در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ افزایش ۱۷ درصدی داشته باشد.

داده های آماری همچنین نشان می دهد که اتحادیه اروپا در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به میزان ۱۷.۲۵ میلیون تن شکر تولید کرده و به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ شناخته شده است. با این وجود کارشناسان پیش بینی می کنند که خشکسالی و بیماری ویروس زرد چغندر، تولید شکر در اتحادیه اروپا طی سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کاهش یابد و به ۱۶.۱ میلیون تن برسد. این در شرایطی است که اتحادیه اروپا در حال حاضر بزرگترین تولید کننده شکر چغندر در جهان است که ۲۰ درصد از کل شکر در جهان را تشکیل می دهد.

داده های سازمان فائو نشان می دهد که در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایران وارد کننده ۲۵۱هزارو ۵۰۸ تن شکر تصفیه شده بوده است

داده های آماری مربوط به بخش صادرات شکر جهان نیز حاکی از این است که کشور برزیل در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ صادراتی به میزان ۱۹.۳ میلیون تن داشته و در صدر لیست صادرکنندگان شکر در دنیا قرار گرفته است. کشور تایلند نیز به عنوان دومین صادر کننده شکر دنیا در این سال صادراتی حدود ۱۰.۶۵ میلیون تن داشته که تقریبا کمی بیش از حجم صادرات برزیل است.

روند صعودی واردات شکر تصفیه شده به ایران از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰
در حالی که آمارهای جهانی بیانگر این است که «برزیل، هند و چین» در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان نیشکر در دنیا هستند، داده های منتشر شده از سوی سازمان فائو نیز نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ایران بالغ بر ۹ میلیون تن تولید نیشکر داشته و بالغ بر ۵ میلیون تن نیز تولید چغندرقند تولید کرده است و در جایگاه دوازدهم دنیا قرار گرفته است. گفتنی است روسیه، فرانسه و آلمان به ترتیب جایگاه اول تا سوم تولیدکنندگان بزرگ چغندرقند را در اختیار دارند.

از سوی دیگر داده های سازمان فائو نشان می دهد که در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایران وارد کننده ۲۵۱هزارو ۵۰۸ تن شکر تصفیه شده بوده است. حجم واردات شکر تصفیه شده ایران در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به میزان ۷۰هزار و ۸۷۳ تن بوده و به این ترتیب ایران در واردات شکر تصفیه شده روند افزایشی داشته است.

کد خبر: ۶۸٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha