۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
بلوطها برای نان زغال می شوند| تبر بیکاری بر گردن جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد
پای شوتی ها به جنگلهای زاگرس رسید؛

بلوطها برای نان زغال می شوند| تبر بیکاری بر گردن جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- پای شوتی ها به جنگلهای زاگرس رسید و بلوطهایی که سالهاست مامنی برای مردمان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند، اکنون برای نان زغال می شوند یا به دست دلالان به دیگر استانها قاچاق می شوند.

صدیقه امیدی؛ بازار: تبر بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد این بار بر گردن بلوطها فرود آمده است تا با افزایش قیمت واردات چوب، قاچاق چوب بلوطها افزایش و نبود فضای امن اشتغال و فقر مالی بر قاچاق چوب در این استان دامن بزند.

با آغاز طرح تنفس در جنگل‌های شمال که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد، میزان فشار بر جنگل‌های زاگرس افزایش یافته است

کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل با ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران بوده که در واقع ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان قرار دارد و با آغاز طرح تنفس در جنگل‌های شمال که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد، میزان فشار بر جنگل‌های زاگرس افزایش یافته به طوری که استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی شناخته می شود.

جنگلهای بلوط ۵۰۰۰ سال قدمت دارند
جنگلهای زاگرس بر اساس مطالعات پالینولوژی در حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شده اند و از پنج هزار سال پیش نیز جنگل‌های متراکم و نیمه متراکم بلوط در زاگرس ایجاد شده و ۷۰ درصد از گونه‌های جنگلی زاگرس بلوط‌ها هستند.

این روزها تیشه بیکاری بر گرده این جنگلها فرود می آید و خودروهای شوتی چوب و زغال بلوطها را در کهگیلویه و بویراحمد به استانهای مختلف کشور قاچاق می کنند و از اواخر پاییز و در زمستان قاچاق چوب بلوطها افزایش می یاید.

۲۴ تن چوب قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد
مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ تن چوب قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد، گفت: همچنین در این مدت ۱۹ تن زغال قاچاق نیز کشف شد.

۳۳۴ محموله زغال و هیزم قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال گذشته تاکنون  توقیف شده است

غلامحسین حکمتیان افزود: همچنین از ابتدای سال گذشته تاکنون نیز ۳۳۴ محموله زغال و هیزم قاچاق در استان توقیف شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری ۱۹۸ دستگاه خودروی حامل چوب و ذغال قاچاق نیز در استان توقیف شد.

حکمتیان با بیان اینکه در سال گذشته نیز، ۱۴۲ دستگاه خودرو از قاچاقچیان چوب در استان کشف شد، اظهار داشت: در این راستا، ۲۸۳ پرونده برای متخلفان کوره زغال دراستان تشکیل و ۲۲۵ کوره زغال نیز امحاء و ۲۰نفر نیز به دلیل قاچاق چوب درختان جنگلی در استان بازداشت شدند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر قطع درختان جنگلی برای قاچاق چوب در این استان توسط سودجویان افزایش یافته و با گشت زنی‌های مداوم نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی برخورد قانونی با متخلفان قاچاق چوب همچنان ادامه دارد.

افزایش ۱۰ برابری جریمه چوب جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد
حکمتیان افزود: همچنین در راستای جلوگیری از قاچاق چوب در استان، جریمه هر کیلوگرم چوب جنگلی قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد نیز ۱۰ برابر شد.

وی تصریح کرد: جریمه هر کیلوگرم چوب جنگلی قاچاق از ۱۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش و جریمه هر کیلوگرم زغال قاچاق نیز از ۳۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

فقرمالی و افزایش قیمت چوب در استان، سبب شده که مقصد شوتی ها از بنادر جنوب به سمت جنگلهای زاگرس تغییر کند

به نظر می رسد، فقرمالی و افزایش قیمت چوب در استان، سبب شده که مقصد شوتی ها از بنادر جنوب به سمت جنگلهای زاگرس تغییر کند.

یک فعال محیط زیست در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: جنگلها سرمایه ملی هستند و درختان بلوط نیز از دیر باز در این استان حتی نان مردم را نیز تامین می کردند.

با بیان اینکه بلوطها سرمایه های سبز برای مردم هستند، افزود: از دیر باز این درختان در ساخت خانه ها، تهیه غذای روزانه، انرژی، دارو و درمان و... نقش داشتند.

امید صدیقی اظهار داشت: قطع درختان سبب افزایش آلودگی هوا، وقوع سیل، لغزش زمین، گرد و غبار و صدمه به اقتصاد و از بین رفتن گونه های جانواری و کاهش تنوع زیستی می شوند.

وی با بیان اینکه جنگلهای زاگرس دومین اکوسیستم جنگلی طبیعی کشور هستند، گفت: جنگلهای زاگرس نقش بسیار ارزنده‌ای در تأمین منابع آب و تعادل اقلیمی کشور دارند.

قطع درختان تهدیدی بزرگ برای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است
صدیقی افزود: یکی از مهمترین مسیرها برای توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ظرفیتهای ویژه طبیعی و وجود جنگلهای زاگرس صنعت گردشگری است که با قطع درختان و افزایش قاچاق چوب و زغال این صنعت نیز در استان با تهدید روبرو می شود.

به نظر می رسد که کاهش برداشت چوب از جنگلهای شمال، سودجویان و دلالان را به سمت جنگلهای زاگرس گسیل کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قاچاق چوب حراج سرمایه ملی است، گفت: چوب از بدو خلقت بشر تاکنون در زندگی روزمره انسانها نقش مهمی داشته و از آن برای ساخت خانه و کاشانه، وسایل دفاعی، حمل ونقل، کشاورزی و ... استفاده می شد.

مناظر جنگلی زاگرس و پتاسیلهای طبیعی و زیبایی که این طرفیتها ایجاد کرده است، فرصت بسیار مطلوبی برای درآمدزایی است

حسین کلانتری افزود: سرانه جنگل در ایران حدود یک چهارم دنیاست و تاکنون ما نتوانسته ایم نظر گردشگران را به سمت این پتانسیل و ظرفیت بسیار غنی جلب کنیم.

وی بیان داشت: مناظر جنگلی زاگرس و پتاسیلهای طبیعی و زیبایی که این طرفیتها ایجاد کرده است، فرصت بسیار مطلوبی برای درآمدزایی است.

زراعت چوب در کهگیلویه و بویراحمد به کاهش قاچاق این سرمایه ملی کمک می کند
کلانتری اظهار داشت: همه باید برای حفاظت و حراست از این نعمت گرانبها تلاش کنند و یکی از راههای حفاظت از جنگلها و مقابله با قاچاق چوب در استان، افزایش زراعت چوب است.

وی تصریح کرد: تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر از مزایای توسعه زراعت چوب است.

هر هکتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخیره سازی ۵۰۰ تا دو هزار متر مکعب آب در خاک است

کلانتری ایجاد فرصتهای شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی را از دیگر مزایای زراعت چوب عنوان کرد.

هر هکتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخیره سازی ۵۰۰ تا دو هزار متر مکعب آب در خاک است و سرعت نفوذ بارش در خاک های جنگل های بلوط ۴۰ برابر بیشتر از اراضی بدون جنگل است و این بدان معنا است که جنگلهای بلوط نقش مهمی در افزایش منابع آبی دارند.

جنگل‌های متراکم و نیمه متراکم بلوط از پنج هزار سال پیش در زاگرس ایجاد شده و محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده بوده و هر هکتار درخت بلوط قادر است  حدود ۶۸ تن از آلاینده ها و ریزگردها را رسوب دهد و  هر درخت، اکسیژن مورد نیاز دو انسان را تامین می کند.

امروز اما این میراث کهن که سالها بر سر مردمان زاگرس سایه گسترانیده، در آتش می سوزد یا بریده شده و شبانه به دیگر استانها قاچاق می شود که این امر تبعات اقتصادی سنگینی را برای منطقه به همراه دارد.

کد خبر: ۶۸٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha