۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
چشم‌انداز بازار سرمایه با تورم، صعودی است| نرخ بهره بانکی مهمترین تهدید
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

چشم‌انداز بازار سرمایه با تورم، صعودی است| نرخ بهره بانکی مهمترین تهدید

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد بازار در دو روز پایانی هفته معاملات توضیحاتی ارائه و مطرح کرد: با توجه به اقتصاد تورمی کشور، چشم‌انداز بلندمدت بازار صعودی است.

فاطمه میرزایی؛ بازار:مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات چهارشنبه اظهار کرد: به نظر می‌رسد شوک اخبار سه شنبه به ویژه استعفاها و مصاحبه‌ها در بازار سرمایه و پول و وزارت صمت بعد از دو هفته سقوط سنگین، در مثبت شدن بازار موثر بوده، اما فعلا حجم معاملات زیاد نیست و اعتماد به بازار احیا نشده است.

وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی‌ طی یک ماه اخیر به خصوص، دو هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از بازار خارج نموده‌اند، تصریح کرد: با در نظر گرفتن کاهش حجم معاملات که  شنبه حتی به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان رسید، می‌توان به حاکم شدن جو ناامیدی در بازار اذعان داشت. امیدوار هستیم رشد امروز بازار، dead cat bounce یا جهش گربه مرده نباشد. البته، بازار به ارزش ذاتی نزدیک شده و بعید می‌دانم که بیش از ده درصد دیگر افت کند که کف قیمت‌ها در بازار خواهد بود.

این تحلیلگر بورس درباره اثر رویدادهای اخیر و استعفای داریوش اسماعیلی در وزارت صمت گفت: بی شک، اتفاقات روی داده در بورس کالا و دخالت‌های غیر منطقی وزارت صمت در تشدید افت بازار مؤثر بود و اگر این استعفا منجر به تغییر رویکرد این وزارتخانه در دستکاری بازارهای واقعی شود، قطعا مؤثر و به نفع بازار خواهد بود.

قلی‌پور با اشاره به منطقی بودن استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: از جایگاه رئیس سازمان این استعفا منطقی است، چراکه این فرد می‌تواند دم دست‌ترین قربانی برای افت بازار توسط سیاستمداران و روی موج عصبانیت مردم باشد، ولی از جایگاه فعال بازار سرمایه، آن را خسرانی برای بازار می دانم.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه از معدود بخش‌های اقتصاد کشور است که کمتر دستخوش دخالت‌های سیاسی بوده (برخلاف بازار پول که تبعات دخالت‌های سیاسی را می‌توان در وضعیت ترازنامه واقعی بانک‌ها مشاهده نمود) و ویژگی دیگر بازار سرمایه حضور متخصصین است به طوری که کمتر بخشی در کشور تا این حد حرفه‌ای است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاملا موافقم که شرایط فعلی بازار از ابتدای سال (رشد شدید ۳۰۰ درصدی و افت شدید ۵۰ درصدی بعدی که جبران آن نیازمند رشدی ۱۰۰ درصد است)، از تحولات سیاسی  داخلی و بین‌المللی مصون نمانده است. کارشناسان بارها هشدار دادند که دعوت مردم به بورس در شرایطی که انتظارات تورمی به عوامل خارج از کنترل دولت ارتباط داشت (بویژه انتخابات ایالات متحده) قمار بزرگی بود.

قلی‌پور با تأکید بر کاهش نرخ ارز در اثرگذاری روی بازار سرمایه افزود: همچنین طی سه ماه اخیر عدم تطابق کاهش نرخ‌ها در بازار پول با بازار ارز و بازارهای واقعی، رکود در بازارهای سرمایه و املاک و مستغلات را ناگزیر کرده بود. بنابراین، این استعفا هر چند از رئیس سازمان به عنوان فردی حرفه‌ای و شناخته شده منطقی بود، اما برای بازار خبر خوبی نیست چراکه به نظر می‌رسد فردی که کمترین قصور را در ایجاد شرایط فعلی بازار دارد، حذف می شود و اصل مشکل پابرجا باقی می ماند.

وی تشریح کرد: به شخصه معتقدم تلاش‌های مدیریت بورس برای جلوگیری از کاهش ارزش بازار به تنهایی نمی‌توانست کمک کند زیرا ارزش بازار به علت متغیرهایی خارج از کنترل مدیریت سازمان (به ویژه انتطارات تورمی، نرخ ارز، نرخ بهره) کاهش یافته است، ولی عملیات اجرایی در بازار سرمایه طی چند ماه اخیر اعم از رسیدگی به درخواست‌های نهادهای مالی، تسریع امور، افزایش نقدشوندگی بازار با الزام بازارگردان‌ها، افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تسریع افزایش سرمایه‌ها، صدور مجوزها و ده‌ها مورد دیگر نشان از تحول اساسی دارد.بنابراین، استعفای رئیس سازمان را بالاخص با در نظر گرفتن خوشنامی و کاربلدی و علم ایشان نگران‌کننده می‌دانم؛ مخصوصا اگر ریسک تعیین جانشینی با مقبولیت یا صلاحیت کمتر را اضافه کنیم البته امکان تعیین جانشین در سطح ایشان هم وجود دارد، ولی مشکل از جای دیگری است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آینده روند معاملات و انتظار رشد از بازار خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بلندمدت بازار با توجه به اقتصاد تورمی کشور ما همواره صعودی است، ولی در کوتاه‌مدت به نظرم رشد چند روزه پس از کاهش چند هفته‌ای محتمل است.

قلی‌پور در پایان افزود: در نرخ ارز فعلی و نرخ بهره ۲۰ درصد  به هیچ وجه در میان‌مدت نباید انتظار جبران افت این چند ماهه را داشته باشیم. در کل، نرخ بهره مهم‌ترین بلای نازل شده بر بازار سرمایه است. کاهش نرخ بهره بین بانکی خبر خوبی است، اما این نرخ سود شعب است که رقیب بورس و صنعت و خدمات شده و هزینه‌های تأمین مالی را تعیین می‌کند.

کد خبر: ۶۸٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha