۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
نبود ثبات مدیریتی موجب عدم توسعه یافتگی خراسان شمالی شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نبود ثبات مدیریتی موجب عدم توسعه یافتگی خراسان شمالی شده است

بجنورد- استان خراسان شمالی از ابتدای تاسیسش ۱۳ استاندار و سرپرست را تجربه کرده است. طی چندروز گذشته نیز خبری مبنی بر تغییر مجدداستاندار خراسان شمالی در فضای مجازی منتشر که این موضوع با مخالفت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با مصوبۀ دولت در سال ۸۳ استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان رضوی به مرکزیت مشهد، استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد و استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند تقسیم شد. خراسان شمالی با جمعیت ۹۰۰ هزار نفر بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و سیاحتی شمال کشور قرارگرفته و دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بی‌شماری است که این استان  همه‌ساله میزبان قریب به ۲۰ میلیون زائر و گردشگر از جای‌جای میهن اسلامی است.

ولی این استان متأسفانه آن‌گونه که بایدوشاید نتوانست شاخص‌های خود را ارتقا دهند. استان خراسان‌شمالی را می‌توان در بررسی بسیاری از شاخص‌های توسعه و پیشرفت٬ جزو استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور دانست.

۱۳ استاندار در ۱۶ سال
نزدیک دو دهه از تقسیم این استان می‌گذرد متأسفانه اکنون اتفاق‌های بنیانی که باید در استان شکل پیدا می‌کرد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی استان می‌شد را شاهد نیستیم و یکی از دلایل این موضوع تغییرات و عدم ثبات مدیریتی استان است که موجب توسعه‌نیافتگی مطلوب استان شده است. استان خراسان شمالی از ابتدای تأسیسش ۱۳ استاندار و سرپرست را تجربه کرده یعنی به‌طور میانگین هر یک سال و یک ماه مدیریت یک استاندار جدید.

نزدیک دو دهه از تقسیم این استان می‌گذرد متأسفانه اکنون اتفاق‌های بنیانی که باید در استان شکل پیدا می‌کرد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی استان می‌شد را شاهد نیستیم

این تغییر زودبه‌زود و کوتاه‌مدت استانداران به‌عنوان مدیران ارشد دولت در خراسان شمالی به آفتی برای توسعه این استان محروم تبدیل‌شده است عدم ثبات در مدیریت کلان ضربه‌های زیادی را در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به استان وارد می‌آورد که جبران آن دشوار است.

بار دیگر طی این چند روز گذشته مطالبی مبنی بر تغییر احتمالی استاندار خراسان شمالی در فضای خبری استان در حال انتشار بوده که این موضوع، اکنون با مخالفت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی روبرو شده است.

بی‌ثباتی مدیریتی
نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، راز و جر گلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در خصوص تغییرات مکرر استاندار خراسان شمالی می‌گوید: از زمان تأسیس این استان استانداران بسیاری آمده و رفته‌اند که در این دولت نیز تغییراتی زیادی در جایگاه استاندار ایجادشده است، که قطعاً این جابجایی‌ها جز آسیب برای استان خراسان شمالی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 محمد وحیدی عامل اصلی توسعه‌نیافتگی خراسان شمالی را بی‌ثباتی مدیریتی عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: انتظار نمایندگان استان از نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور تثبیت مدیریت استاندار فعلی به‌عنوان استاندار حداقل تا پایان این دولت است.

تغییر استاندار به نفع مردم نیست
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جر گلان نیز در واکنش به جابجایی استاندار خراسان شمالی می‌گوید: جابجایی استاندار خراسان شمالی در شرایط کنونی به‌هیچ‌وجه به نفع مردم نیست زیرا این جابجایی‌ها مسیر پیشرفت استان را کند خواهد کرد.

سید محمد پاک مهر اظهار می‌دارد: بیشترین جابجایی استاندارهای این استان پس از تأسیس در این دولت بوده است و وزارت کشور و رئیس‌جمهور مصالح مردم را با جابجایی استانداران معامله نکنند زیرا این امر باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به مجموعه نظام خواهد شد.

انتظار نمایندگان استان از نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور تثبیت مدیریت استاندار فعلی به‌عنوان استاندار حداقل تا پایان این دولت است

وی به انتصاب پنج استاندار و سرپرست استانداری در این دولت را در خراسان شمالی موردنقد و تذکر جدی می‌داند و می‌افزاید: این تغییرات صرفاً منافع مردم را به خطر می‌اندازد و فایده‌ای برای استان نخواهد داشت.

گلایه از جابجایی ها
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جر گلان ضمن هشدار به رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم توجه به زیرساخت‌ها و توسعه خراسان شمالی به‌جای تغییر مسئول ارشد اجرایی استان، با تأکید بر اینکه حامی و موافق تمام اقدامات استاندار خراسان شمالی نیستیم، ادامه می‌دهد: اعتراض ما به جابجایی‌های پیاپی است زیرا این جابجایی‌ها را برخلاف مصلحت استان و مردم می‌دانیم.

پاک مهر می‌افزاید:  مسئولان دولت به‌جای تغییر در استاندار، حرکت این استان برای توسعه و پیشرفت را شتاب بدهند زیرا تعهداتی چون فاز ۲ پتروشیمی، پروژه نیمه‌کاره سیمان سمنگان، اتصال استان به راه‌آهن سراسری کشور، همچنین تعیین تکلیف باند دوم جاده بجنورد به گلستان و جاده بجنورد، سنخواست به میامی ازجمله خواسته‌های مردم برای اجرایی شدن و به پایان رسیدن است و تغییر استاندار به خاطر برخی مسائل سیاسی، دردی از مشکلات مردم این خطه محروم را دوا نمی‌کند.

مخالفت نمایندگان مجلس
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز تغییر استاندار خراسان شمالی، را به صلاح استان و مردم نمی‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه مدت کوتاهی به پایان دولت مانده است،  نمایندگان استان نامه‌ای را به‌صورت مکتوب به رئیس جمهور ارسال و مراتب مخالفت خود را با این تغییر اعلام کرده‌اند. استاندار در مدت حضور خود تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده و قول‌هایی را داده است که این تغییر باعث نیمه‌تمام ماندنشان خواهد شد.

علی جدی بابیان اینکه نبود ثبات مدیریت در استان باعث آسیب به مردم خواهد شد می‌گوید: در ایام انتخابات، تغییر یک مدیر استانی قطعاً به نفع مردم استان نیست مگر اینکه در دولت کسانی باشند که غیر از منافع مردم را بخواهد دنبال کنند.

ناپایدار بودن مدیریت استان
نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها نیز در این رابطه بازنده اصلی تغییر استاندار خراسان شمالی را مردم می‌داند و با انتقاد از ناپایدار بودن مدیریت استان، استان خراسان شمالی را استانی جوان عنوان می‌کند و می‌گوید: خراسان شمالی علی‌رغم تأسیس چندساله در آغاز مسیر توسعه است.

نمایندگان استان نامه‌ای را به‌صورت مکتوب به رئیس جمهور ارسال و مراتب مخالفت خود را با این تغییر اعلام کرده‌اند

علیرضا ایزدی می‌افزاید: مدیریت استان از ابتدای تأسیس تاکنون به‌جز دولت اول تدبیر و امید همواره ناپایدار بوده است تا قبل از سال ۹۲ هر استاندار به‌طور متوسط هشت ماه بر صندلی استانداری تکیه زده است که بزرگ‌ترین آسیب برای توسعه استان به شمار می‌رود.

وی تصریح می‌کند: ثبات مدیریت عالی استان در چند سال اخیر در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی استاندار فعلی باعث شده که شهرستان‌های استان مخصوصاً شهرستان‌های محروم راز و جر گلان، جاجرم، فاروج، گرمه، مانه، سملقان و ... دیده‌شده و امیدوار شوند.

نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها می‌افزاید:  حال که پروژه‌های مغفول مانده و محرومیت‌زدایی چون بیمارستان رازوجرگلان، جاده میامی (تنها و نزدیک‌ترین راه ارتباطی به پایتخت) اتصال استان به حمل‌ونقل ریلی، کارخانه سیمان سمنگان و..... با همکاری و همدلی استاندار و نمایندگان محترم در حال رونق است چرا صحبت از تغییر استاندار می‌شود؟ حال که خانه‌دار شدن محرومین سرعت گرفته چرا صحبت از تغییر می‌شود؟ حال که مطالبه گری از صنایع استان با حمایت استاندار همه‌گیر و همه خواه شده است چرا بحث تغییر مطرح می‌شود؟

کد خبر: ۶۸٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha