۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
پای اقتصاد در خراسان جنوبی لنگ می زند؛ گلایه صنعتگران از دستگاه‌های خدمات رسان
گزارش بازار؛

پای اقتصاد در خراسان جنوبی لنگ می زند؛ گلایه صنعتگران از دستگاه‌های خدمات رسان

بیرجند- وجود موانعی اعم از بروکراسی های اداری، سخت گیری های مالیاتی و تامین اجتماعی، موازی کاری برخی ادارات و عدم همکاری شرکت های خدمت رسان از جمله مشکلات صنعتگران در خراسان جنوبی بوده که پای اقتصاد را لنگ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشکلات واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی قصه تازه‌ای نیست بلکه از دیرباز در دل فعالان اقتصادی ریشه دوانده و مرهم گذاری بر این زخم چند ساله نیازمند همت مسئولان است.

از سال‌های گذشته صنعتگران و دیگر فعالان بخش اقتصاد در جلسات مختلف مشکلات شأن را فریاد زده‌اند و از مدت‌ها پیش مشکلاتی از جنس مالیات، تأمین اجتماعی و همکاری کم رنگ شرکت‌های خدماتی آب، برق و گاز و بروکراسی‌های اداری بر سر راه تولید مانع ایجاد کرده اند.

 چندین نفر از مدیران واحدهای تولیدی در حاشیه جلسه ای در اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار مشکلات خود را مطرح کردند و خواستار پیگیری رسانه ها برای حل این مشکلات شدند.

قصه پر غصه قطع ناگهانی گاز
فلاحی، مدیرعامل کاشی فرزاد در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر فعال شدن صنعت استان بیان کرد: از مدیران استانی خواستاریم مشکلات این بخش را به وزارت خانه صمت اعلام و در مرکز دنبال رفع مشکلات صنعت استان باشند.

علی دوست، مدیرعامل بهبود صنعت با گلایه از روند صدور مجوزها در سازمان صمت، بیان کرد: از مسئولان خواستاریم نسبت به روان شدن امور همکاری کنند.

نوربخش، رئیس هیات مدیره کارخانجات کاشی نیلوفر هم بیان کرد: قطع گاز در فصل زمستان، بدون هماهنگی خسارت زیادی به کوره های کاشی وارد می کند که نیاز مند توجه است.

وی ادامه داد: از متولیان خواستاریم در صورت قطع گاز، بگونه ای اطلاع رسانی شود که فرصت استفاده از سوخت دوم باشد و یا در خصوص افت فشار گاز در زمستان چاره ای اساسی  اندیشه شود.

صدور پایان کار روان سازی شود
حسینی، مدیر عامل صنایع مفتولی صدر صنعت هم در گفتگو با خبرنگار بازار  با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید و خنثی سازی تحریم ها از سوی مقام معظم رهبری گفت: با توجه به چند وجهی بودن شعار امسال برای تعیین نقش صنایع کوچک و متوسط در امر خنثی سازی تحریم ها و جهش تولید، رسانه های خراسان جنوبی برنامه هایی برگزار کنند.

وی از تولید ویژه برنامه نقش واحدهای صنعتی در خنثی سازی تحریم ها خبر داد و افزود: واحدهای تولیدی برای مشارکت حداکثری و ارائه نظرات در زمینه خنثی سازی تحریم ها و جهش تولید برنامه های خود را به اتاق بازرگانی تحویل دهند. 

زرگری، مدیرعامل شرکت آریا سوله هم از نحوه صدور پایان کار و در نهایت صدور سند مالکیت واحدهای شهرک صنعتی گله مند شد و گفت: از مسئولان خواستار صدور پایان کار و در نهایت سند واحد روان سازی شود. 

یوسفی، مدیر عامل شرکت مهراس کویر  بیان کرد:  از مدیران دستگاهای اجرایی به خصوص مدیران بومی خواستاریم با تلاش بیشتری مشکلات واحدهای تولیدی را  دنبال کنند.

موازی کاری ادارات و دردسر واحدهای تولیدی
 دهقانی، یکی از صنعتگران فعال در خراسان جنوبی با اشاره به موازی کاری ادارات استاندارد و غذا و دارو برای دریافت مجوز واحدهای غذایی، گفت: برای دریافت مجوز حداقل دو ماه درگیر بازرسی ادارات از واحد صنعتی هستیم و عدم حمایت لازم پیشرفت واحدهای غذایی را کم می کند.

نرگس خاتمی، مدیر عامل شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به روند کاهش تولید براثر تحریم ها، گفت: هر مسئله در بخش تولید با هم فکری و همکاری واحدهای تولیدی و دستگاه های اجرایی بویژه سازمان صنعت و تجارت استان قابل حل است.

برای اصلاح روند بروکراسی اداری دستور العمل ها و بخشنامه هایی که صادر می شود شفاف سازی شده تا خدمات مطلوب تر و بهتری به واحدهای تولیدی ارائه شود

بنا به گفته وی برای اصلاح روند بروکراسی اداری دستور العمل ها و بخشنامه هایی که صادر می شود که باید شفاف سازی شده تا خدمات مطلوب تر و بهتری به واحدهای تولیدی ارائه شود. 

قهستانی، مدیرعامل شرکت مینای سرخ هم‌ بیان کرد: در حال حاضر صادرات به صورت ریالی بوده و در خارج از کشور ارز آزاد خریداری می شود. 

وی ادامه داد: تولیدکنندگان در زمینه صادرات و رفع تعهدات ارزی مشکلات دارند که  این موضوع  کارت بازرگانی واحدهای تولیدی را نیز  تعلیق کرده است.

سهم تقصیر شود
حاجی زاده یکی دیگر از فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه و افق ۱۴۰۴ کشور باید در منطقه خاورمیانه حرف اول را بزند، گفت: رتبه خوبی در بین ۱۹۰ کشور نداریم  که امیدواریم با رفع موانع تولید در منطقه خاورمیانه این رتبه ارتقا پیدا کند. 

وی بیان کرد: مغفول ماندن سهم تقصیر واحدهای تولیدی اهمیت زیادی دارد که می توان با عارضه یابی سهم واحدهای تولیدی، خسارت ناشی از تولید برای صنعتگران را مشخص کرد.

 احمدی از دیگر فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی بیان کرد: مجموعه صنعت و معدن و شرکت شهرک های وابسته به تولید برای رفع بروکراسی باید ابتدا از خودشان شروع کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات پیش رو در خصوص دستگاه هایی است که تعارض منافع داشته و دنبال منافع هستند. 

احمدی تاکید کرد: نیاز است مرکز کسب و کار برای حمایت از فعالان در تنظیم سندها راه اندازی شده که باید از آن استفاده شود.

وی بیان کرد: اگرچه برخی فعالان اقتصادی معتقدند برخی از مشکلات در سطح کلان رفع می شود اما تجربه ثابت کرده که هیچ کس غیر از فعالان اقتصادی به فکر کمک به این قشر نیست بنابراین خودمان باید دست یکدیگر را بگیریم.

 احمدی خواستار دسته بندی مشکلات برای حل آنها شد و گفت: مشکلات واحدهای صنعتی با دستگاه دولتی یا غیر دولتی، باید در سازمان صمت یا شرکت شهرک ها پیگیری و مرتفع شود.

غفلت از واحدهای تولیدی راکد
عباسی، نماینده استانداری خراسان جنوبی  در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی هم در گفتگو با بازار گفت: برای شناسایی واحدهای راکد تولیدی، برگزاری جلسات و بررسی مشکلات رفع موانع تولید ضروری است.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی راکد زیرساختهای لازم جهت بهره برداری را دارند که متاسفانه مغفول مانده اند، گفت: باید با نگاه ویژه ای نسبت به این واحدها اقداماتی صورت پذیرد تا بتوان در سال جهش تولید واحدها را به چرخه تولید بازگرداند و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود استان داشته باشیم.

برخی از واحدهای تولیدی راکد زیرساختهای لازم جهت بهره برداری را دارند که متاسفانه مغفول مانده اند

عباسی افزود: در همین راستا دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آمادگی کامل برای احیای واحدهای مذکور را دارد.

برات زاده، نماینده شرکت خدماتی شهرک صنعتی خراسان جنوبی گفت: شهرک صنعتی فاقد حصار و دوربین های امنیتی، روشنایی برق و معابر است که باید برای رفع آن اقدام شود.

۲۰ واحد راکد به چرخه تولید بر می گردند
محمد رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با بازار با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی بیان کرد: در ابتدای سال جاری راه اندازی مجدد هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد در برنامه سازمان صنایع کوچک کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از این تعداد سهم خراسان جنوبی ۲۰ واحد اعلام شده است، افزود: اگرچه تاکنون اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته اما امید است بتوانیم با توان بخش خصوصی برای عملی شدن این  سهم  در کنار دولت به وظیفه خود عمل کنیم.

 رمضانی با گلایه از عملکرد شرکت گاز بیان کرد: بعضا عملیات گاز رسانی به یک واحد تولیدی قریب به یک سال زمان می برد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: عدم پاسخگویی مطلوب از سوی اینگونه از شرکت ها به معنای موانع تولید بوده که ستاد تسهیل با این موانع برخورد جدی باید انجام بدهد.

عدم پاسخگویی مطلوب از سوی شرکت ها خدمات رسان به معنای موانع تولید بوده که باید ستاد تسهیل با این موانع برخورد جدی داشته باشد

سخنی با شرکت های خدمت رسان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار افزود: بروکراسی اداری در کشور بسیار سنگین بوده و خراسان جنوبی هم از این قضیه مستثنی نیست. 

عباس جرجانی با بیان اینکه ظرفیت لوله گاز تزریقی به استان همگون و هماهنگ نیست، افزود: خراسان جنوبی انتهای خط تولید گازرسانی از مرکز پالایشگاه است که افت فشار گاز را در  واحدهای تولیدی ایجاد می کند. 

بنا به گفته وی تزریق گازرسانی به استان زاهدان، مشکل افت فشار گاز رسانی به استان خراسان جنوبی را کمتر می کند.

جرجانی با تاکید بر اینکه شرکت های خدمات رسان شهرک صنعتی  اعم از برق، آب و گاز برای تامین واحدهای صنعتی موظف به ارائه خدمت هستند، گفت: اگر واحد تولیدی خارج از شهرک صنعتی باشد، تامین خدمات آب، گاز و برق مستقیما بر عهده تولید کننده است. 

فعالان اقتصادی راه حل ارائه دهند
وی با اشاره به مشکلات مالیات و تامین اجتماعی، بیان کرد: از واحدهای صنعتی خواستاریم با ارائه راهکار و برگزاری جلسات با متولیان امر مشکلات را حل و فصل کنند. 

جرجانی با بیان اینکه شرایط تسهیلات بانکی و ارزی ضمانت اجرایی واحدهای تولیدی است، گفت: اجرای مصوبات جلسات کمیسیون اتاق بازرگانی و صنعت بیرجند نیازمند پیگیری و حمایت جدی از سوی صنعتگران استان است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: مجوز معافیت ورودی ماشین آلات، برعهده سازمان صنعت و تجارت در کشور است. 

وی بیان کرد: در جلسات صنعتگران تنها به بیان مشکلات بسنده نکنند چراکه ارائه راهکارهای مناسب زمینه ساز رفع مشکلات واحدهای تولیدی است.

رفع موانع تولید نیازمند همکاری فعالان اقتصادی
علیرضا خامه زر، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند هم در گفت و گو با بازار گفت: برخی از مشکلات و مطالبات واحدهای تولیدی در داخل و خارج استان نیاز به پیگیری و حل شدن دارد .

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات به دنبال ایجاد راهکار و حل مسائل باشند تا بخشی از موانع تولید استان برطرف شود.

خامه زر بیان کرد: هیچ نهادی جز تولید کنندگان که بر مسائل و نیازهای خودشان واقف هستند نمی توانند در جهت رشد و پیشرفت واحدهای تولیدی گام موثری بردارند. 

فعالان اقتصادی به دستان یاری گر مسئولان دولتی و غیر دولتی چشم دوخته اند و سال هاست منتظرند تا مشکلات شان از طریق رایزنی های متولیان در داخل و خارج استان رفع شود. امید است با همت دو جانبه از سوی مسئولان بخش دولتی و بخش خصوصی شاهد باز شدن پنجره رونق در استان باشیم. 

کد خبر: ۶۸٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha