۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
نظارت بر عملکرد بانکها؛ مجلس به جای بانک مرکزی! | ساخت قصر به جای خدمات به مردم متوقف می شود!
«بازار» بررسی می کند

نظارت بر عملکرد بانکها؛ مجلس به جای بانک مرکزی! | ساخت قصر به جای خدمات به مردم متوقف می شود!

طرح تحقیق و تفحص از فعالیت و عملکرد بانک های خصوصی در حالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورده که این سئوال را در محافل ایجاد می کند که آیا مگر نباید بانک مرکزی این اقدام را انجام می داد و اینکه آیا ساخت قصر به جای خدمات به مردم متوقف می شود؟

اسدالله خسروی؛ بازار: بنگاهداری بانک ها و ورود آنها به سرمایه گذاری های سودآور به جای توجه به بخش تولید و توسعه اقتصاد کشور همچنین بی میلی سیستم بانکی به تامین نیاز متقاضیان وام و تسهیلات باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بانکهای خصوصی را مورد بررسی قرار دهند.

خروج بانک ها از فعالیت های تعریف شده و ورود آنها به سرمایه گذاری های پربازده رویکردی نادرست و غیراصولی است که امید نیازمندان واقعی به دریافت وام و تسهیلات از سیستم بانکی را ناامید کرده است. بانک ها چون به خوبی می دانند خروج منابع در قالب وام و تسهیلات عایده چندانی برای آنها ندارد، بنابراین با ایجاد شرکت های سرمایه گذاری زیر مجموعه اقدام به مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در پروژه های بزرگ سودآور، خرید سهام بورسی و ورود به بخش های پرسود می کنند. اقدامی نادرست که برخلاف رسالت کاری آنها چون خدمات رسانی مطلوب به مردم و کمک به بخش مولد اقتصاد کشور است اما خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی نسبت به انجام چنین تکالیفی بی توجه اند.

نظام بانکی کشور پشتیبان مردم و فعالان اقتصادی نیست!
اکنون بانک ها به عنوان بنگاههای اقتصادی قدرتمند سهم فراوانی در فعالیت های اقتصادی کشور دارند در حالی که نظام بانکی باید پشتیبان فعالان اقتصادی، مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی باشد و نیاز مالی آنها را تامین کند.

انحراف منابع و پرداخت تسهیلات سنگین به افراد با نفوذ که اکثر آنها نیز معوقه می شود در کنار ساخت و پاخت ها طوری که بانک ها در انجام قراردادها ذینفع هستند  نمونه ای از تخلفاتی است که بانک ها انجام می دهند بدون اینکه نظارت دقیقی برعملکرد آنها دیده شود

از طرفی انحراف منابع و پرداخت تسهیلات سنگین به افراد با نفوذ که اکثر آنها نیز معوقه می شود در کنار ساخت و پاخت ها طوری که بانک ها در انجام قراردادها ذینفع هستند نمونه ای از تخلفاتی است که بانک ها انجام می دهند بدون اینکه نظارت دقیقی برعملکرد آنها دیده شود.

طفره در پرداخت وام و تسهیلات به مردم
سیستم بانکی مدت هاست که به اشکال مختلف از پرداخت وام و تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی طفره می روند تا جایی که داد متقاضیان درآمده است و شکایات و گله مندی های زیادی از سیستم بانکی به دلیل پیچیده بودن بروکراسی اداری، ایجاد موانع سد راه و... به مراجع قضایی، دولت، نمایندگان مجلس به عمل آمده است. اما بانک ها با سهل انگاری از کنار این قضایا به راحتی می گذرند و با بهانه گیرهای مختلف سنگ جلوی پای متقاضیان وام می گذارند چرا که پرداخت تسهیلات برای آنها سودآوری ندارد.

تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های خصوصی
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد بانک های خصوصی گفت: سیستم بانکداری در ایران نیازمند اصلاح ساختاری است چرا که اکنون بانک ها با زیر پا گذاشتن قوانین و انجام تکالیف خود فقط به سود اندوزی و کسب درآمد بوده و به فکر مردم و چرخه تولید نیستند حال از آنجایی که سطح نظارت بر شیوه فعالیت بانکی بسیار ضعیف است و از طرفی مردم از عملکرد سیستم بانکی رضایت چندانی ندارند بنابراین مجلس شورای اسلامی قصد دارد با تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی چنین موضوعاتی را بدقت بررسی کند.

سیستم بانکی کشور طوری است که منافع بانک در اولویت بوده و سرویس رسانی به مردم در این بخش دارای ضعف های فراوانی است طوری که خیلی از بانکها از محل سپرده گذاری مردم منابع زیادی جمع آوری کرده و به جای پرداخت آن در قالب وام و تسهیلات به نیازمندان واقعی در چارچوب خاص، این منابع را به بازارهای سودده به نفع خود می برند

وی با بیان اینکه در تمام دنیا بانک ها مرجع تامین نیاز مردم و فعالان اقتصادی در پرداخت سود و تسهیلات هستند اما در ایران خیلی به این موضوع توجه نمی شود تصریح کرد: سیستم بانکی کشور طوری است که منافع بانک در اولویت بوده و سرویس رسانی به مردم در این بخش دارای ضعف های فراوانی است طوری که خیلی از بانکها از محل سپرده گذاری مردم منابع زیادی جمع آوری کرده و به جای پرداخت آن در قالب وام و تسهیلات به نیازمندان واقعی در چارچوب خاص، این منابع را به بازارهای سودده به نفع خود می برند.

قطب اقتصاد کشور در دست بانکهاست
این نماینده مجلس شورای اسلامی، بانک ها خصوصی را معضل اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: هدف از تاسیس بانک های خصوصی در کنار بانک های دولتی و نیمه دولتی ایجاد رقابت در بین سیستم بانکی برای خدمات رسانی متنوع و هر چه بیشتر به مردم بود اما این بانک ها به جای رقابت در ارایه سرویس مناسب به مردم دست به بنگاهداری و تاسیس شرکت های کوچک و بزرگ زده اند تا جایی که اکنون قطب اقتصاد کشور در دست بانک ها قرار دارد. این در حالی است که قانون بانک ها را از بنگاهداری منع کرده است.

بدری اضافه کرد: البته چنین اقداماتی از سوی بانکها به ضعف بانک مرکزی در بررسی عملکرد بانکی برمی گردد چرا که بانک مرکزی سازو کار درستی در کنترل آنها ندارد.

چرا منابع بانکی نباید در بخش تولید بکار گرفته شود. علت تاسیس این همه شرکت و ساختمانهای بزرگ، قصرهای زیبا، تالارها و شعب گسترده چیست؟ چرا فقط بانک سینا به عنوان بانک خصوصی در بین سایر بانکها به وظیفه خود عمل کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درادامه افزود: اینکه چرا اقتصاد کشور از ظرفیت بالای بانک های خصوصی تا حدودی بی بهره بوده جای سئوال است که مدیران بانک مرکزی باید پاسخگو شوند. پاسخگویی به این سئوال که چرا منابع بانکی نباید در بخش تولید بکار گرفته شود. علت تاسیس این همه شرکت و ساختمانهای بزرگ، قصرهای زیبا، تالارها و شعب گسترده چیست؟ چرا فقط بانک سینا به عنوان بانک خصوصی در بین سایر بانکها به وظیفه خود عمل کند و در جای جای ایران زمین خدمت رسانی کند مگر سایر بانک های خصوصی نیز چون این بانک مجوز فعالیت خدمات رسانی نگرفته اند؟

وی به طرح بانکداری جدید در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است تا مشکلات سیستم بانکی رفع و بانک ها فعالیت خود را در مسیر بانکداری اسلامی بدون ربا در پیش گیرند. هر چند بیش از ۳۷ سال از اجرای قانون بانکداری اسلامی در ایران می گذرد اما شیوه عملکرد بانکها همچنان بانکداری ربوی است.

منابعی که به جای پرداخت وام به مردم به شرکتهای زیر مجموعه بانکها تخصیص داده می شود
اسماعیل صابری، کارشناس بانکی درباره علت بررسی و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد بانک های خصوصی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: ازآنجایی که طبق قانون، بنگاهداری بانک ها ممنوع است اما خیلی از بانک ها به این موضوع بی توجه بوده و منابع بانکی را به جای تامین نیاز سرمایه در گردش مراکز تولید و ... آن را به سمت شرکت داری و سرمایه گذاری های سودآور سوق می دهند.  

تلاش برای کسب سود حداکثری و درآمدزایی قابل توجه از محل منابع موجود در بانک رویکرد سیستم بانکی در کشور شده که این شیوه فعالیت به نارضایتی مردم از نحوه کارایی بانک ها منجر شده است

وی با بیان اینکه بانک ها به دلیل بهره وی و درآمد بیشتر همچنین بازدهی مناسب از منابعی که در دست دارند خیلی راغب به پرداخت وام و تسهیلات نیستند، گفت: تلاش برای کسب سود حداکثری و درآمدزایی قابل توجه از محل منابع موجود در بانک رویکرد سیستم بانکی در کشور شده که این شیوه فعالیت به نارضایتی مردم از نحوه کارایی بانک ها منجر شده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی به دلیل سهل انگاری آنها به خدمات رسانی مورد نیاز مردم و ورود آنها به بنگاهداری است.

رئیس سابق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: عدم پایبندی بانک ها به رعایت قانون و مقررات بانکداری و نارضایتی مردم از عملکرد آنها موجب شده است تا مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و با تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی فعالیت آنها را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانکهای خصوصی هم اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد و نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا شیوه کارایی و فعالیت بانک ها مطابق با قوانین و مقررات انجام و مانع از تخلف و کم کاری بانک های خصوصی شوند.

کد خبر: ۶۸٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha