۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
رفتن رئیس سازمان بورس تأثیری بر بازار نمی‌گذارد| بازار سرمایه نیازمند هماهنگی است
مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با بازار:

رفتن رئیس سازمان بورس تأثیری بر بازار نمی‌گذارد| بازار سرمایه نیازمند هماهنگی است

شقاقی شهری، با اشاره به اینکه استعفای رئیس سازمان بورس و روی کار آمدن فرد تفاوتی ایجاد نخواهد شد، مطرح کرد: بازار سرمایه نیازمند اصلاحاتی در هماهنگی میان نهادهای اقتصادی و دولتی است.

بازار؛ گروه بورس: دیروز،  عجیب‌ترین روز برای بازار سرمایه بود. در آخرین روز زمستان که بازار سرمایه روی سبزش را به همه سهامداران نشان داد، در گوشه دیگری از شهر، وزیر اقتصاد در حال پاسخ دادن به سؤالات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ضرر سهامداران آن هم به صورت دو هفته متوالی بود. در این میان، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به دلیل همین بی پاسخ ماندن‌های ضررهای سهامداران، استعفا داد که از نظر بسیاری از کارشناسان گفته می‌شود که او استعفا داد تا وزیر اقتصاد سر جای خود بماند.

با این وجود، این دومین استعفایی است که در نهادهای اقتصادی کشور به صورت متوالی اتفاق می‌افتد چراکه دوشنبه هم داریوش اسماعیلی، معاونت معادن و امور صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود استعفا داد تا در کار دیگری متناسب با رشته دانشگاهی‌اش سر کار برود. به هر حال باید دانست دلیل استعفای دیروز چه بوده چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. به هر حال، این هم مسئله‌ای است که می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای بازار باز کند و ممکن است سرنوشت دیگری برای بورس رقم بخورد، آن هم در روزی که بسیاری از حقوقی‌ها به حمایت بازار پرداختند.

وحید شقاقی شهری، مشاور وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با دلیل استعفای رئیس سازمان بورس اظهار کرد: شرایطی در بازار سرمایه در حال اتفاق افتادن است که شرایطی را فراهم کرد تا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا دهد و در نامه آقای قالیباف، فراهم نشدن برخی از الزامات و شرایط لازم را به عنوان دلایل استعفای ایشان مطرح شده است.

وی تصریح کرد: این شرایط عمومی هماهنگی و همکاری سایر نهادهای مختلف و مرتبط را نیاز دارد و اگر بازار سرمایه خواهان شرایط بهتر است، باید هماهنگی بیشتری هم بین سیاست‌های پولی، بانکی، اقتصادی، تجاری و ارزی به وجود بیاید، اما ما شاهد بودیم که بازار ما نسبت به شرایط اقتصادی و بازارها و مؤلفه‌های سیاسی مختلف تأثیر می‌پذیرد و اگر می‌خواهیم بورس ما مسیر باثبات خود را طی کند، نیازمند این است که هماهنگی‌های مختلفی در زمینه‌های اقتصادی ایجاد شود.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: مسئله این است که با خارج شدن یک نفر از بازار سرمایه این مسئله حل نمی‌شود و نهادها و ساختارهای مختلف باید اصلاح شوند تا بین سیاست‌ها هماهنگی مختلف صورت بگیرد و بازار سرمایه هم به شدت از بازارهای دیگر تأثیر می‌پذیرد به طوری که وقتی دلار از قیمت 30 هزار تومان به حدود 20 هزار تومان، بازار سرمایه دچار تغییر و تحول فراوانی خواهد شد.

شقاقی شهری درباره مدیریت بازار سرمایه مطرح کرد: یک وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به تنهایی نمی‌توانند هماهنگی‌های لازم را در بازار به وجود آورند و دولت باید با پذیرش اصول بازار سرمایه، ایجاد نهادهای لازم برای کمک به این بازار، هماهنگی‌های لازم را به وجود آورد و بدون این نهادها، بازار سرمایه هم نمی‌تواند روند خودش را طی کند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به صورت طبیعی دارای نوسان‌های زیادی است، گفت: از ماه مرداد شاهد ریزش‌های شدید در بازار بوده‌ایم و بازار از روند عادی خود خارج شده است، اما دلیل آن شرایط مختلف به وجود آمده در اقتصاد بود که روی این بازار اثر گذاشت و آقای قالیباف اصل هم خواسته‌ها و انتظاراتی داشت که فراهم نشد و در ادامه فشارهای مختلف وارد شده بر ایشان از زوایای مختلف، ایشان را مجبور به استعفا کرد.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: بورس با آمدن و رفتن افراد تغییری نخواهد کرد چراکه بازار سرمایه مشروط به اصلاح نهادها و ساختارهای اقتصادی کشور است که صبر می‌طلبد و حجم‌های شدیدی هم که بر بازار سرمایه فشار وارد می‌کند، بر این بازار اثرگذار خواهد بود و هر کسی هم سکان بازار را به دست بگیرد، نمی‌تواند به سرعت بازار سرمایه را اصلاح کند. به همین دلیل، با استعفای آقای قالیباف و روی کار آمدن رئیس جدید در سازمان بورس اوراق بهادار اتفاق جدیدی در بازار نخواهد افتاد.

کد خبر: ۶۸٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha