۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
هدف از استعفای «قالیباف اصل» شوک مثبت به بورس است
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تشریح می کند:

هدف از استعفای «قالیباف اصل» شوک مثبت به بورس است

اشتیاقی، می گوید: خبرهای این چنینی می تواند به صورت موقت اثرهای مثبتی بر بازار بگذارد و این تصور ایجاد می شود که فرد دیگری مدیریت را دست می گیرد و ممکن است بتواند بازار را از این حالت خارج کند.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: چیزی از پایان معاملات امروز بازار سهام نگذشته بود که اخبار ضد و نقیض استعفای حسن قالیباف‌اصل، رئیس هیأت مدیره سازمان بورس مخابره شد.

در همین راستا خبرگزاری ها نوشتند «امروز خبری دست به دست شد که حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس استعفا کرده است!»

بلافاصله پس از انتشار این خبر عده ای گفتند که در پی ریزش‌های متعدد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و افت بازار که از ۱۹ مرداد تا کنون صورت گرفته، اعتراضات به عملکرد مدیران بورس اوراق بهادار تهران و به ویژه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بالا گرفت. تاحدی که نمایندگان مجلس ۲۹ دی ماه تصمیم گرفتند، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی را به عنوان رئیس شورای عالی بورس و حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس سازمان بورس و رئیس هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار به کمیسیون اقتصادی مجلس را فرا بخوانند و از آن ها در مورد عملکرد شرکت‌های حقوقی توضیح بخواهند.

استعفای ضد و نقیض یک رئیس! / قالیباف اصل: شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام
اما چیزی نگذشته بود که به نوشته خبرگزاری صداوسیما، حسن قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با تکذیب خبر استعفای خود از ریاست این سازمان، افزود: شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران افزود: اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

در همین حال مدیر روابط عمومی سازمان بورس در مصاحبه ای استعفای وی را تائید کرد.

سهامدارانی که تحلیل مناسبی از بازار ندارند، دنبال منجی هستند اما تغییر یا استعفای رئیس سازمان بورس درمیان مدت اثر خاصی نخواهد داشت
درادامه احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «خبرنگار بازار» ضمن واکنش به خبر اسعفای رئیس سازمان بورس و تکذیب آن بیان کرد: در این مواقع گاهی دنبال این هستند که شوکی به بازار بدهند زیرا فروشنده ها اکثرا کسانی هستند که تحلیل مناسبی از وضعیت بازار ندارند. بنابراین دنبال یک منجی می گردند تا بازار را نجات دهد و خبرهای این چنینی می تواند به صورت موقت اثرهای مثبتی بر بازار بگذارد و این تصور ایجاد می شود که فرد دیگری مدیریت را دست می گیرد و ممکن است بتواند بازار را از این حالت خارج کند.

وی افزود: اما به نظر من این اتفاق در میان مدت اثرخاصی ندارد. زیرا کارکرد افراد ملاک نیست. البته که بستگی دارد شخصی که قرار است سرکار بیاید از جنس بازار سرمایه باشد فایده ندارد. به نظر من اگر قرار است قالیباف برگزار یا استعفا دهد، باید فردی جای او را بگیرد که سیاسی-اقتصادی باشد. یعنی از دولتمردان قبلی باشد و امکان لابی گری قوی بلا وزار و به ویژه با بانک مرکزی داشته باشد و بتواند امتیازات خاصی را برای بازار سرمایه بگیرد.

اشتیاقی ادامه داد: بحث من این است که جنس اتفاقی که می خواهد رخ دهد خیلی در اختیار افراد نیست. مشکل بازار ما یک بحث نبود پول است. بسیار واضح می گویم که بازار از لجاظ بنیادی هیچ اشکالی ندارد. اکنون گزارشات ۹ ماهه درحال انتشار است و یک به یک نشان می دهند که گزارشات بسیار خوبی هستند. بنابراین ما از نظر بنیادی، سودآوری و پی به ای بازار با مشکلی روبرو نیستیم حتی سهام زیر ارزش مالی خود معامله می شوند حتی با فرض اینکه دلار به ۱۸ هزارتومان برسد.

اجبار بانک مرکزی به اختصاص خط اعتباری برای صندوق تثبیت و بازار سرمایه؛ راه حل مشکل بورس
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین مشکل بازار ما تنها یک چیز است و هرکسی سرکار بیاید باید این مشکل را حل کند. آن هم این است که بانک مرکزی را مجاز کند که یک خط اعتباری به صندوق تثبیت بدهد. یا مبلغی که در گذشته وعده داده بودند که ۱درصد درقالب صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق می کنند را اجرایی کنند. علاوه بر این ها اگر هم حقوقی ها پولی نیاز دارند دراختیارشان قرار دهند.

اشتیاقی گفت: اکنون به هرکدام از حقوقی ها بگوییم که از بازار حمایت کنید. می گوید که من حرفی ندارم و خودم هم می دانم که سهام شرکتم زیر ارزش ذاتی معامله می شود اما پول ندارم. نکته این است که بازار درحال حاضر نیاز به یک تقاضای قوی حتی از ناحیه حقوقی هایی که صاحب شرکت های حاضر در بازار سرمایه هستند، یک خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به آن ها تعلق گیرد. اگر این کار را نمی کنند دست کم یک خط اعتباری به صندوق تثبیت بدهند. با این کارها بازار جمع می شود و به نظر من بازار مشکل خاص و حادی ندارد که بگوییم با تغییر یا استعفای آقای قالیباف اصل، مشکلات برطرف می شود. تنها مشکل ضعف تقاضا در بازار است.
وی تاکید کرد: این ضعف تقاضا نیز فقط به دست بانک مرکزی حل می شود. زمانی که بورس های دنیا ریزش می کند، چه اتفاقی می افتد؟ بانک هایشان خطوط اعتباری به فعالان بازار سرمایه اختصاص می دهند. این درحالی است که ما اکنون با بن بست مواجه شده ایم. اکنون سهامداران حقیقی داریم که پرتوی آن ها بالای هزار میلیارد تومان دارایی دارد. آن ها می گویند که همین امروز به من ۵۰۰ میلیاردتومان پول بدهید، من همین امروز خرید می کنم و هزارم یلیاردتومان نیز وثیقه این درخواست.

تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: بنابراین اگر ما بتوانیم این خطوط اعتباری و تسهیلات مالی را در اختیار فعالان حقیقی و حقوقی بازار قراردهیم، آن هم نه به صورت بلندمدت بلکه اگر در دوره های ۳ ماهه ایم منابع را در اختیارشان قراردهیم بازار برمی گردد. اما اکنون بازار بسیار ارزنده است و هیچ دلیلی برای ریزش وجود ندارد.

اشتیاقی بیان کرد: به طورکلی اگر بخواهیم به بازار نگاه کنیم،  نمی توان گفت که رئیس سازمان بورس مقصر نیست، مقصر هستند. زمانی که بازار تا ۲ میلیون و ۸۰ هزارواحد رشد کرد می توانستند اقداماتی را انجام دهند که ندادند و همچنین بعد از آن در زمان ریزش هم به همین منوال عمل کردند.

وی درانتها اظهارکرد: به هرحال می توان به عملکرد او ایراد وارد کرد اما وضعیت فعلی بازار فقط ناشی از عملکرد سازمان نیست. سازمان خودش مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق انچنانی نکرد. ما شاهد بودیم که افرادی خارج از سازمان از جمله وزیر اقتصاد و رئیس جمهور مردم را به ورود به بازار تشویق کردند. اما باز نمی توان گفت که سازمان مقصر نبوده است.

کد خبر: ۶۸٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha