۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
دلیل استعفای رئیس سازمان بورس چه بود؟ | افراد پشت پرده بورس هیچگاه دیده نمی‌شوند
در گفتگوی احمدی با بازار مطرح شد؛

دلیل استعفای رئیس سازمان بورس چه بود؟ | افراد پشت پرده بورس هیچگاه دیده نمی‌شوند

یکی از اقتصاددانان با بررسی دلایل استعفای رئیس سازمان بورس، به  بررسی عملکرد وی در این دوره پرداخت.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز عجیب‌ترین روز برای بازار سرمایه بود. در آخرین روز زمستان که بازار سرمایه روی سبزش را به همه سهامداران نشان داد، در گوشه دیگری از شهر، وزیر اقتصاد در حال پاسخ دادن به سؤالات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ضرر سهامداران آن هم به صورت دو هفته متوالی بود. در این میان، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به دلیل همین بی پاسخ ماندن‌های ضررهای سهامداران، استعفا داد که از نظر بسیاری از کارشناسان گفته می‌شود که او استعفا داد تا وزیر اقتصاد سر جای خود بماند. وی استعفای خود را تکذیب کرده و سپس استعفای وی توسط سیاوش وکیلی روابط عمومی سازمان بورس تایید شد.

بازار این دوگانگی در تکذیب و تایید را از وکیلی جویا شد که وی پاسخ شفافی نداده تا ابهامات بیشتر شود، تنها پاسخ وکیلی به بازار این بود: به پایگاه رسمی سازمان، سنا مراجعه کنید. در پایگاه نیز تنها خبر تقدیم شدن استعفای قالیباف اصل آمده است.

با این وجود، این دومین استعفایی است که در نهادهای اقتصادی کشور به صورت متوالی اتفاق می‌افتد چراکه دیروز هم داریوش اسماعیلی، معاونت معادن و امور صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود استعفا داد تا در کار دیگری متناسب با رشته دانشگاهی‌اش سر کار برود. به هر حال باید دانست دلیل استعفای امروز چه بوده چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

مهدی احمدی، اقتصاددان محقق در حوزه بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با استعفای قالیباف اصل اظهار کرد: دلیل اصلی استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عدم توانایی در قول‌هایی بود که پیش از این در مورد بازارگردان‌ها و اصلاحالا روی خوش بازار داده شده بود که هیچکدام از آن‌ها انجام نشد و البته، فشار افکار عمومی به خاطر این شیب تند نزولی که در دو تا سه هفته اخیر بازار تجربه کرده است که حتی در تابستان هم چنین شیبی برای بازار سرمایه دیده نشده بود

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای قالیباف اصل وادار به استعفا شده باشد و در واقع به او گفته شده است که استعفا بدهد و در غیر این صورت برکنار خواهد شد و اصطلاحا قربانی وزیر اقتصاد شده است. در این شرایط هم وزیر در مجلس همه شرایط را به گردن قالیباف اصل خواهد انداخت و قالیباف هم عدم توانایی مدیریتی‌اش را قبول کرد و استعفا داد و حالا مجلس این قول را خواهد داد که با برنامه شخص و تیم جدید شرایط را بهتر خواهد کرد و در واقع، دو الی سه ماه زمان خواهند خرید و فرصت دولت هم به پایان خواهد رسید و  این شرایط به خوبی به پایان خواهد رسید.

این اقتصاددان در مقایسه عملکرد قالیباف و محمدی، رئیس سابق سازمان بورس گفت: دوره مدیریتی محمدی نسبت به قالیباف اصل بسیار بیشتر بود و این دو دوره قابل مقایسه نیست زیرا محمدی به دلیل اینکه اقتصاددان بود کارهای مبنایی بیشتری را برای بورس انجام می داد. دوره قالیباف اصل تا زمانی که حباب نقدینگی در بازار سرمایه مانند بقیه بازارها  زیاد بود، خوب بود تا زمانی که این حباب زودتر از بقیه ترکید.

احمدی با اشاره به اینکه قالیباف با داشتن مسئولیت سازمان بورس، اختیارات و تکالیف قانونی را به عهده دارد، افزود: البته اینکه رئیس سازمان بورس چه قدر از این اختیارات استفاده کرده و اینکه چه قدر از مشکلاتی که پیش آمده ناشی از عملکرد مدیر عامل بورس بوده هم باید مشخص شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها گفته شده است که در شورای پول و اعتبار، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی کسانی هستند که اظهار نظر می‌کنند و دیده هم  نمی‌شوند و چون  شورایی رأی‌گیری را انجام می‌دهد، اما پس از آن همه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را می‌شناسند، دقیقاً سازمان هم به همین شکل ادامه می‌شود که یک رئیس داشته و یک شورای وجود دارد و مضاف بر این کمیته‌هایی وجود دارد که عزل و نصب مسئولین آن‌ها تماما در اختیار رئیس سازمان بورس نیست. در این شرایط، بازار شاید ۲۰ درصد سازمان و رئیس آن مقصر خواهند بود و شرایط بازار سرمایه خیلی متوجه به عملکرد رئیس سازمان و سازمان بورس نیست.

کد خبر: ۶۸٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha