۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
اجرای قانون هوای پاک ۷۰ درصد اقتصاد را فلج می‌کند
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست:

اجرای قانون هوای پاک ۷۰ درصد اقتصاد را فلج می‌کند

کلانتری، رییس سازمان محیط زیست گفت: در شرایط حاضر اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد تعطیل می‌شود در حالی که اجرای طرح جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا تنها ۱۵ درصد اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش بازار، عیسی کلانتری در آیین رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به انسانی و طبیعی بودن زمینه آلاینده‌ها موجود افزود: ۳۰۰ روز از سال می‌گذرد و ۱۰۷ روز سال یعنی یک سوم روزهای سال آلوده بوده است و خوشبختانه امسال گرد و غبار داخلی نداشته‌ایم در حالی که گرد و غبار با منشاء خارجی همچنان باقی است.

وی با بیان اینکه هوای سالم، آب سالم و استفاده درست و بهینه از انرژی از حقوق شهروندی است؛ گفت: پژوهش این اقدام جامع در دانشگاه‌های برتر کشور انجام شد، اما استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور هنوز کافی نیست و ظرفیت فراوانی باقی است، دانشگاه‌های کشور باید سعی کنند حقوق شهروندان پایمال نشود، در بخش مهندسی، کشور ظرفیت خوبی دارد و دانشگاه‌ها این مسائل را بهتر می‌توانند حل کنند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: در مسأله دریاچه ارومیه مشاورین امکان حل آن را نداشتند و نگاهشان محدود بود. اما دانشگاه‌ها مشکل دریاچه ارومیه را با محوریت دانشگاه شریف پیش بردند. اما دولت تصمیم گرفت با ۱۴ دانشگاه برنامه‌ی احیا را ارایه کند و امروز می‌بینید، روند احیا شروع شده و تا پایان سال عملیات سخت افزاری تمام می‌شود.

کلانتری افزود: در مسأله آلودگی هوا هم دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه ریزی درستی داشته باشند. ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم واقعیت این است که اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد تعطیل می‌شود.

کلانتری علت آلایندگی ۹۹ درصد کلانشهرها را انسان محور دانست و گفت: نمی‌توانیم بگوییم ۳ میلیون موتور سوار کاربراتوری وارد شهر تهران نشوند یا اینکه برق نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها یکی از عوامل این شرایط بوده است، زیرا نتوانستیم خودروهایمان را جایگزین کنیم و اصل آلاینده‌ها مربوط به موتورهای گازوییل سوز و صنایع مازوت سوز است، گفت: قرار بود ۷۰ هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده شود و ۶ هزار اتوبوس هم جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود، اما، چون درآمد ارزی نداشتیم نتوانستیم.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار پول اتوبوس را نداشتیم و تولید داخلی هم نداشته‌ایم گفت: خوشبختانه در بخش سوخت بنزین و گازوئیل وضعیت مناسبی داشتیم و استاندارد هستند، اما سوخت نیروگاه‌ها فرق می‌کند و آن دیوانه‌ای که ما را تحریم کرد باعث شد دولت نتواند به وظایفش عمل کند.

کلانتری گفت: نمی‌خواهیم دشمن را بزرگ کنیم، اما ضرباتش را زد و درآمدهای ارزی کشور محدود شد و ناوگان حمل و نقل و صنعت ماند حتی اتوبوس هم نتوانستیم بیاوریم.

وی گفت: پول‌های ما در کره جنوبی، ترکیه و هند بلوکه شده و بخش عمده مشکل هوا هم ارزی است و سیاست‌های خارجی اثراتش را در هوای پاک به ما نشان می‌دهد.

کلانتری افزود: وقتی ۳ میلیون موتورسیکلت مستهلک کاربراتوری در تهران است چند برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و ما آن را کوچک تلقی می‌کنیم و فکر می‌کنیم سیاست خارجی با داخلی ارتباطی ندارند.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه نمی‌توانیم تکنولوژی وارد کنیم، گفت: ۴ سال است همه امکانات داخلی را برای جفت گیری یوز پلنگ به کار گرفتیم، اما موفق نشدیم، چون تحقیق نشده است و در حفظ حیات وحش و حفظ منابع ژنتیکی با کمبود مواجهیم.

وی ادامه داد: صندوق محیط زیست صد درصد هزینه‌های این بخش را می‌دهد، اما در بخش شناسایی ضعیف هستیم. دانشگاه‌ها باید کمک کنند و اگر بخواهیم خودروی آلاینده نداشته باشم با این روند تحقیقاتی ۱۰ سال زمان می‌برد که بخشی از آن ناشی از تحریم است.

 کلانتری با تأکید بر اینکه شدت تخریب محیط زیست در کشور ما را بالا است، ابراز داشت: حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید اسقاط شود، مشکل اعتباری نداریم و اگر در موضوع هوای پاک در حوزه پژوهشی سرمایه گذاری نشود، فایده ندارد.

وی افزود: خودروها، کامیون ها، اتوبوس‌های شهر تهران که عمر بالای ۳۰ سال دارد باید جایگزین شود.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص دیگر تصمیم گیری‌ها در حوزه محیط زیست نیز گلایه کرد و گفت: ما هنوز فکر می‌کنیم هر چه آب داریم باید مصرف کنیم و این تفکر ریشه محیط زیست را می‌زند.

وی ادامه داد: وقتی من وزیر کشاورزی هستم، قانون من را موظف کرده است خودکفا شوم و کاری به مصرف آب ندارم، وزارت نیرو خودش مصرف کننده است و کاری به پایداری ندارد و در حالی قانون جامع آب از سوی وزارت نیرو با عنوان بهره بردار نوشته می‌شود که جای محققان با دیدگاهی زیست محیطی خالی است.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: زمانی این چالش‌ها بیرون می‌زند. منابع محیط زیست ما پایمال می‌شود و این مسأله نه امنیتی است و نه سیاسی است. مقام معظم رهبری بارها گفته اند مسأله محیط زیست مسأله این دولت و آن دولت نیست.

وی افزود: مسأله امنیت و سیاست را باید از محیط زیست خارج کنید و بگذارید محیط زیست برای مردم باقی بماند.

کد خبر: ۶۸٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha