۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
گذشت یک ماه از ممنوعیت صادرات مواد شوینده و تحمیل خسارت به تولیدکنندگان| بازگشت ارز صادراتی با ۱۵ درصد هزینه اضافی
بازار گزارش می دهد

گذشت یک ماه از ممنوعیت صادرات مواد شوینده و تحمیل خسارت به تولیدکنندگان| بازگشت ارز صادراتی با ۱۵ درصد هزینه اضافی

فروزش، دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران گفت: در حالی که بازار ایران از مواد شوینده به اشباع رسیده، ممنوعیت بیش از یک ماهه صادرات شوینده، به تولید کنندگان مواد شوینده خسارت زیادی وارد کرده است.

بازار، گروه صنعت: هم اکنون تولیدکنندگان ایرانی بیش از ۵۰ نوع مواد شوینده و ضدعفونی کننده تولید می کنند و تولیدکنندگان تاکید دارند با توجه به اشباع بازار باید زمینه صادرات این محصولات به کشورهای منطقه فراهم شود تا بازارهای هدف خود را از دست ندهیم.

ظرفیت صادراتی تولیدکنندگان مواد شوینده به کشورهای همسایه در منطقه بسیار زیاد است، اما مشکلات اقتصادی و تاکید بر برگرداندن ارزهای حاصل از صادرات کالا سبب شده، تولید کنندگان آنچنان برای صادرات محصولات خود رغبت نشان ندهند.

«جمشید فروزش» دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران در وبینار تخصصی" الگوهای کسب و کار در صنایع شوینده کشور، فرصت ها و تهدیدها " که در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد، افزود: در این شرایط ممنوعیت صادرات مواد شوینده به کشورهای همسایه معنا ندارد، زیرا تمام برنامه‌ریزی تولید کنندگان برای توسعه صادرات این محصولات را به بازارهای هدف از بین  می‌برد.

وی اظهارداشت: ارائه راهکارهای استراتژیک برای رونق کسب و کار صنعت شوینده ها در ایران ضروری است و دولت با حمایت همه جانبه باید موانع و چالش‌های فراروی این صنعت را برطرف کند.

دبیرانجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران تاکید کرد: وجود نیروی کار ارزان و تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد شوینده یک مزیت رقابتی خوبی در داخل کشور است، اما نرخ سود بانکی بالا یک عامل بازدارنده رونق کسب و کار در این صنعت محسوب می شود.

فروزش درعین حال تصریح کرد: چرا باید تولید کنندگان مواد شوینده در ایران مواد اولیه پتروشیمی که در داخل تولید می‌شود گران‌تر از واردات این کالا خریداری کند و این مساله مزیت های موجود در این صنعت را کاملا از بین می برد.

ظرفیت تولید مواد شوینده ها در کشور ۲.۵ برابر مصرف آن است، لذا برای رونق تولید باید صادرات ایران به بازارهای هدف در کشورهای منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد

این مقام مسئول در انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران یادآورشد: ظرفیت تولید مواد شوینده ها در کشور ۲.۵ برابر مصرف آن است، لذا برای رونق تولید باید صادرات ایران به بازارهای هدف در کشورهای منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد در حالی که بیش از یک ماه است صادرات این محصولات به کشورهای منطقه ممنوع شده و این باعث خسارت زیادی به تولیدکنندگان شده است.

فروزش افزود: این در حالی است که اگر صادراتی هم وجود داشته باشد برای جابجایی پول بین ۱۲ تا ۱۵ درصد هزینه بیشتری باید پرداخت شود، زیرا هم از افغانستان و یا عراق امکان ارسال پول به ایران وجود ندارد.

این عضو انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران تاکید کرد: برای انتقال ارز کالاهای صادراتی به داخل تولید کنندگان ایرانی باید به دنبال افرادی باشند که با کارمزد مناسب، بتوانند ارز مورد نیاز صادراتی را به کشور منتقل کنند.

فروزش از تغییرات مداوم قوانین و مقررات صادراتی انتقاد کرد و گفت: توسعه کسب و کارها در هر صنعتی نیازمند قوانین با ثبات و بلندمدت است و هرچه قوانین و مقررات تغییر یابد و قوانین جدیدی وضع شود، این مساله به فعالیت‌های اقتصادی و رونق کسب و کار تاثیر منفی می‌گذارد.

افزایش ۶ برابری قیمت ارزهای خارجی مشکلات بزرگ تولیدکنندگان
دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران تاکید کرد: افزایش ۶ برابری قیمت ارزهای خارجی مشکلات بزرگی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده و تغییرات روزمره قوانین و مقررات نیز صنعت شوینده ها را گرفتار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

هم اکنون حدود ۲۰۰ تولید کننده بزرگ و کوچک در حوزه تولید شوینده ها و مواد بهداشتی، آرایشی و ضدعفونی کننده ها در ایران فعال هستند و سالانه گردش مالی این صنایع ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

در بررسی دلایل عدم رونق کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی تولیدکنندگان مواد شوینده در ایران ۷۰ شاخص مورد بررسی قرار گرفت که در ۲۰ شاخص در عرصه های بین  المللی فاصله زیادی داشتیم

در ادامه این وبینار عضو هیات علمی موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی یادآورشد: در بررسی دلایل عدم رونق کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی تولیدکنندگان مواد شوینده در ایران ۷۰ شاخص مورد بررسی قرار گرفت که در ۲۰ شاخص در عرصه های بین  المللی فاصله زیادی داشتیم.

«مسعود کمالی» افزود: در این بررسی‌ها از ۵۰ شاخص در ۱۳ شاخص رتبه تولید کنندگان مواد شوینده در ایران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بیان کرد: متاسفانه شرکت‌های ایرانی با چالش بزرگ تحریم‌های اقتصادی مواجه هستند و اگر تولید کنندگان مواد شوینده شریک خارجی داشته باشند آنها به موفقیت‌های خوبی دست پیدا خواهند کرد.

این عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در عین حال تأکید کرد: با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها در عمل موفقیت‌های خوبی داشتند و این بیشتر حاکی از اصلاح ساختارهای مدیریت در بین تولید کنندگان مواد شوینده بودهاست.

ضرورت اصلاح ساختارهای مدیریت در بنگاه های اقتصادی تولید مواد شوینده
کمالی بر ضرورت شناسایی الگوهای توسعه تولید کنندگان مواد شوینده در ایران تاکید و گفت: اصلاح ساختارهای مدیریت به توسعه پایدار در این بنگاه ها کمک و مشکلات اقتصادی آنها را کاهش می دهد.

همچنین در این وبینار عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران تاکید کرد: در کشور ما هیچ اطلاعاتی برای آغاز کار تولیدی در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد و در یک مقطع زمانی با افزایش تولید کنندگان از آن طرف مجبور به بستن کارخانه های تولیدی خود می شویم.

«حمزه شهیدی» افزود: کم بودن بهره بهره‌وری، نبود تفویض اختیار به پایین دستی ها در بنگاه های تجاری، کمبود منابع مالی و نبود صادرات ساختاری و پایدار از مهمترین چالش‌های فرا روی تولید کنندگان مواد و شوینده ایرانی است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده ایران بیان کرد: عدم تمایل به برند سازی در بین تولید کنندگان و عدم برنامه ریزی مناسب برای آموزش کارکنان به منظور استفاده از فناوری های جدید برای تولید و نبود تحقیق و توسعه و نظام سیستم مناسب از دیگر مشکلات صنعت شوینده در ایران است.

شهیدی یادآورشد: نظام توزیع با استفاده از تجربه و تخصص شرکتهای توزیع کننده محصول یک ضرورت انکار ناپذیر است، اما در ایران تولید کنندگان شوینده درصدد هستند که همواره نظام توزیع را خودش انجام دهند و این به جای تسهیل فروش مشکلات دیگری را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد.

تغییر مداوم قوانین و مقررات هرگونه برنامه ریزی بلند مدت بنگاه‌های اقتصادی را در کشور نقش بر آب می‌کند و عدم توجه به نظام شایستگی‌ها توسعه منابع انسانی را نیز با کندی مواجه می‌کند

در ادامه این وبینار یک پژوهشگر حوزه فناوری تاکید کرد: تغییر مداوم قوانین و مقررات هرگونه برنامه ریزی بلند مدت بنگاه‌های اقتصادی را در کشور نقش بر آب می‌کند و عدم توجه به نظام شایستگی‌ها توسعه منابع انسانی را نیز با کندی مواجه می‌کند.

«فخرالسادات فاطمی» یادآورشد: تولیدکنندگان مواد شوینده باید برای موفقیت در بازارهای صادراتی در بین خود یک تقسیم بندی داشته باشند و نباید تولیدکنندگان ایرانی در بازار یک کشوری با یکدیگر رقابت کنند و باید با بخش بندی بازار وضعیت عرضه محصول را با قیمت مناسب همچنان حفظ کنند تا بتوانند به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف ادامه دهند.

این پژوهشگر حوزه فناوری تاکید کرد: شناسایی الگوهای توسعه بومی کسب و کار، تدوین استراتژی کمک به توسعه بنگاه های تولید کننده مواد شوینده، تولد و مرگ مداوم بنگاه ها، ایجاد محیط رقابتی، ظهور بنگاه‌های بزرگ رقابتی برای استفاده از فناوری های جدید از مهمترین محورهای توسعه بومی بنگاه های ایرانی است.

فاطمی بیان کرد: باید در رشد و توسعه بنگاه های تولید کننده مواد شوینده در ایران به رویکردهای منبع محور و تمرکز بنگاه ها بر محیط کسب و کار و موقعیت یابی و استفاده از تجربه اقتصادی سایر کشورها در این صنعت بیش از پیش توجه شود.

محدودیت پیوند با اقتصاد جهانی مشکلات اساسی تولیدکنندگان مواد شوینده ایران
این پژوهشگر حوزه فناوری افزود: رابطه دولت با بخش خصوصی، تدوین قوانین تسهیل ‌کننده، محدودیت پیوند با اقتصاد جهانی، دسترسی به منابع ارزان و ویژگی‌های فرهنگی از چالش‌های مهم محیط کسب و کار بنگاه های ایرانی در صنعت شوینده ها محسوب است.

وی اظهار داشت: توانمند سازی همراه با استفاده از فناوری‌های جدید بازاریابی و توزیع و افزایش تولید به رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی در ایران کمک می‌کند و تبلیغات و وجود کانال مناسب توزیع و تحقیق در زمینه وضعیت بازار و خدمات پس از فروش از مهمترین رویکردهای موقعیت نظام توزیع و بازاریابی است.

این پژوهشگر اقتصادی اظهارداشت: آموزش شبکه سازی و اهرم سازی منابع و توسعه مالکیت به توانمندسازی بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی در صنعت مواد شوینده ها در ایران کمک شایان توجهی خواهد کرد.

در این وبینار ارزیابی همه جانبه الگوی کسب و کار بنگاه اقتصادی در زمینه تولید، بازاریابی، توانمندسازی سازمانی وقابلیت فناورانه و همچنین رشد و توسعه توانمندی‌های درون بنگاهی به عنوان شرط لازم پیشران اصلی رشد و توسعه در فضای جدید جهانی در میزگردهای تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این وبینار تخصصی الگوهای کسب و کار در صنایع شوینده های کشور، نقش پیوند و شبکه سازی با سایر بنگاه‌های فعال در صنعت، بنگاه‌های صاحب فناوری در فضای بین‌المللی صنعتی و ارزیابی نقش آنها در سرعت رشد و توسعه بنگاه‌های یاد شده در ایران توسط کارشناسان بررسی شد.

کد خبر: ۶۸٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha