۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کاهش نرخ سود بین بانکی؛ محرک بنیادین بورس

کاهش نرخ سود بین بانکی؛ محرک بنیادین بورس

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: نرخ سود تک رقمی کم هزینه‌ترین و سریع ترین راه ممکن برای بازتنظیم بازارهای مالی کشور است.

محسن عباسی: قبلا هم تاکید کردم که تجمع جلوی شرکت بورس و سازمان بورس اگرچه باعث تخلیه احساسات می‌شود و به طور موقت واکنش‌هایی را در پی دارد اما راه برگشت بازار در ملاصدرا و سعادت آباد نیست.

برگشت بازار فقط و فقط به نقدینگی جدید نیاز دارد. نقدینگی که همراه با اعتماد، در رگ‌های بازار جاری شود. افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌ها و تغییر دامنه‌ی نوسان و... کارهای بسیار خوبی است اما توان زیر و رو کردن بازار را ندارد. این‌ها اقدامات داخل بازار است لازم است ولی کافی نیست. ریزش بورس به خاطر اتفاقات خارج از آن رقم خورده است.

دولت باید نقدینگی به بورس تزریق کند. هم خودش باید این کار را بکند و هم تصمیمات و سیاست‌هایی را به کار بگیرد که ورود نقدینگی به بورس را تسهیل کند.

این‌کار نیازمند همکاری بانک مرکزی است و به نظرم آقای همتی باید به میدان بیاید و در کنار دولت به بورس کمک کند.

عاجل ترین و کارآمد ترین تصمیم ممکن در جال حاضر کاهش نرخ سود بین بانکی است که در حال حاضر چند مزیت دارد.

۱. با توجه به هویدا شدن علائم رکود در اقتصاد کشور، نرخ تامین مالی بنگاه‌ها افزایش یافته است کاهش نرخ سود بین بانکی می‌تواند نرخ تامین مالی را کاهش دهد و مانع از انباشت سپرده  در بانک‌ها و رکود تورمی در سال‌های آینده شود.  

۲. از طرف دیگر به علت کاهش انتظارات تورمی ناشی از عوامل سیاسی،   بازارهای مسکن و خودرو و ارز دیگر جذابیت سرمایه‌گذاری در قیمت‌های فعلی را ندارند، کاهش نرخ سود می‌تواند بار دیگر بورسِ ارزان را مورد توجه قرار دهد و تا پایان دولت به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصاد،   نقدینگی را که از ریل تولید و سرمایه‌گذاری خارج شده بود، به مسیر اصلی برگرداند.

امیدوارم جناب آقای همتی در این شرایط حساس، با این تصمیم بار دیگر نظم را به اقتصاد کشور و بازارهای مالی بازگردانند.

از همه‌ عزیزان و تریبون‌داران خواهشمندم این موضوع را به یک مطالبه‌ی عمومی از بانک مرکزی تبدیل کنند، استارت ریزش بازار سرمایه و بی نظمی در بازارهای مالی دقیقا با افزایش نرخ سود بانکی زده شد و اگر این نرخ دوبازه تک رقمی شود اقتصاد کشور از یک ابررکود تورمی نجات خواهد یافت.

کد خبر: ۶۸٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha