۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
بازار سهام و دلایل کم‌واکنشی ها و بیش واکنشی ها
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

بازار سهام و دلایل کم‌واکنشی ها و بیش واکنشی ها

نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: میانگین P/E آینده‌نگر بازار حدود ۱۰ برآورد می شود که بسیار پایین تر از رقم آن در روزهای اوج است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه گفت : در حال حاضر قیمت ارز و قیمت مواد خام در بازارهای جهانی برای فعالان بازار سهام اهمیت پیدا کرده است و به رغم پیش‌بینی ثبات قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و حتی رشد آن، انتظارات مربوط به کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان و کاهش ۱۲ درصدی چند روز اخیر آن، موجب ترس و نگرانی فعالان بورس شده است.

وی با بیان اینکه شاخص کل از روزهای اوج خود ۴۴ درصد ریزش کرده و خروج نقدینگی حقیقی ها همچنان ادامه دارد و  انتظارات رکودی در بازار سهام غالب است، افزود: با وجود ارزنده بودن قیمت سهام بسیاری از شرکت های صادرات محور شاخص ساز، کاهش بیشتر قیمت سهام این دسته از شرکت ها دور از انتظار نیست.

نادی قمی اظهار داشت: سود سال جاری شرکت های بورسی و فرابورسی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و سود سال ۱۴۰۰ آنها حدود ۵۵۰ هزار تومان برآورد می شود که با توجه به ارزش حدود ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سهام، میانگین P/E آینده‌نگر بازار حدود ۱۰ برآورد می شود که بسیار پایین تر از رقم آن در روزهای اوج است.

وی با اشاره به اینکه رکود تورمی مزمن اقتصاد طی دو سال اخیر، منابع مالی بی‌ثبات و سرگردان را به امید کسب بازده های بالا روانه بورس کرد، خاطرنشان کرد: برخی تحلیل‌گران و ذینفعان بلندمدت بازار سرمایه به جای مدیریت انتظارات، بر شعله انتظارات عجیب و غریب دمیدند و  عقاید سفته بازانه را رواج دادند که به نوبه خود باعث سرخوردگی شدید فعالان بازار سرمایه از عدم تحقق پیش‌بینی ها و از دست رفتن سرمایه‌شان شد.

نادی قمی گفت: کم‌واکنشی فعلی بازار سهام به کاهش ریسک ها و بهبود شرایط اقتصادی (کاهش انتظارات تورمی، افزایش سود و تولید شرکتها و رشد اقتصادی هر چند اندک) و بیش‌واکنشی آن به ریسک های خرد و کلان و بزرگنمایی آنها، نتیجه همین سرخوردگی عمیق فعالان بازار سرمایه است که بهبود آن نیازمند صبوری است.

کد خبر: ۶۸٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha