۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
گاردین: بایدن در اولین روز ریاست جمهوری به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد
به نقل از رییس دفتر بایدن عنوان شد؛

گاردین: بایدن در اولین روز ریاست جمهوری به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد

فردا رسما بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا وارد کاخ سفید می شود و اعلام کرده است در اولین روز فرمانهای اجرایی مختلفی صادر می کند که بر مبنای آن سیاستهای ترامپ در زمینه توافق هسته ای، توافق پاریس، ممنوعیت سفر مسلمانان به امریکا و در نهایت نحوه مبارزه با کرونا را ملغی خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن رییس جمهوری منتخب امریکا فردا رسما در مراسم تحلیف شرکت می کند و به عنوان رییس جمهوری این کشور وارد کاخ سفید می شود. او با شعار در مورد بازگشت به توافق هسته ای ایران در رقابتها شرکت کرد و بارها از سیاست ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران انتقاد کرد. حال گاردین گزارشی در مورد سیاست بایدن در اولین روز ریاست جمهوری اش دارد که نشان می دهد او به شعارهایش پایبند خواهد بود.

بر طبق گزارش گاردین که به نقل از سخنان رییس دفتر جو بایدن تهیه شده است، بایدن در اولین روز حضور در کاخ سفید در نظر دارد فرمان اجرایی تازه ای بدهد که بر مبنای آن تمامی دستورات و سیاستهای ترامپ در زمینه محیط زیست، توافق هسته ای ایران، بحران کرونا و نحوه مقابله با آن و محدودیت سفر کشورهای مسلمان به امریکا را ملغی خواهد کرد.

 این رسانه نوشت: «بایدن در نظر دارد با این فرمان های اجرایی بخشی از آسیبهایی که سیاستهای ترامپ به امریکا و روابط خارجی این کشور وارد کرده است را ترمیم کند. او در نظر دارد بسته های حمایتی مالی تازه ای را به مردم و کسب و کارها بدهد، قانون منع سفر ساکنان شش کشور مسلمان به امریکا را لغو کند، به توافق  زیست محیطی پاریس و توافق هسته ای ایران بازگردد. در زمینه بحران کرونا، او در نظر دارد عرضه واکسن را افزایش دهد، ماسک زدن را اجباری کند و برای کنترل بحران کرونا از ابزارهای مالی موجود استفاده کند.»

آیا تحریم ها لغو خواهد شد؟
بر طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ با فرمان اجرایی جو بایدن، بخش بزرگی از تحریم های وضع شده توسط دونالد ترامپ علیه افراد و شرکتهای ایرانی لغو می شود. البته لغو بخشی از تحریم ها نیاز به توافق کنگره و سنا دارد که با توجه به شرایط فعلی که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان به دموکراتها اختصاص دارد، اجرای این طرح هم ساده تر است.

فارین پالیسی هم در گزارش دیگری با اشاره به سخنان رییس دفتر جو بایدن در مورد تصمیم بایدن به بازگشت به توافق هسته ای در اولین روزهای حضورش در کاخ سفید نوشت: «به نظر می رسد بهترین گزینه برای احیای روابط امریکا و ایران، بازگشت بی چون و چرای امریکا به توافق و برداشتن تحریم ها باشد. با وجود اینکه در مورد مذاکرات جدید بین ایران و امریکا بارها سخن گفته شده است ولی باید در نظر گرفت که اولین گام بازگشت به وضعیتی است که قبل از حضور ترامپ در کاخ سفید وجود داشته است و سپس پروسه مذاکرات جدید در دستور کار قرار گیرد.»

اما رسانه های دیگری هم خبر از شروع مذاکرات بین ایران و امریکا می دهند. بر مبنای گزارش منتشر شده توسط تایمز اسراییل، تیم بایدن مذاکراتی را با ایران شروع کرده است و این مذاکرات می تواند روند بازگشت به توافق هسته ای و اجرای تمامی تعهدات و برداشته شدن تحریم ها را تسریع کند. این رسانه ادعا کرده است مذاکرات تاکنون نتیجه خوبی داشته است و می توان انتظار داشت که به زودی توافق هسته ای احیا شود. البته این ادعا توسط هیچ یک از رسانه های دیگر مطرح نشده است.

آیا صادرات نفت ایران از سر گرفته می شود؟
اما سوال دیگری که در این روزها مطرح است بازگشت نفت ایران به بازار است. در صورت لغو تحریم نفتی و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، بخش بزرگی از فشار مالی وارد شده به اقتصاد ایران از بین می رود.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود در مورد لغو تحریم نفتی ایران نوشت: «تحریم نفتی ایران به سرعت برداشته نخواهد شد ولی می توان انتظار داشت با لغو سیاستهای ترامپ در مورد ایران، امکان افزایش صادرات ایران فراهم شود و تحریم های ثانویه علیه کشورهای خریدار نفت ایران از بین می رود. ایران می تواند از این فرصت برای کسب سود و درآمد بیشتر استفاده کند به خصوص که کشورهایی از قبیل هند هم برای خرید نفت بیشتر از ایران اعلام آمادگی کرده اند.»

این رسانه تاکید کرد بازگشت نفت ایران به بازار در شرایطی محقق می شود که ایران هم به تعهدات هسته ای پایبند باشد. بلومبرگ در مورد سیاست بایدن در مقابل ایران نوشت: «تیم بایدن از افرادی تشکیل شده است که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در به نتیجه رساندن توافق هسته ای ایران نقش مستقیم داشتند. به نظر می رسد انتخاب این افراد این پیام را به همپیمانان امریکا و ایران می دهد که سیاست امریکا در مقابل ایران تغییر کرده است و دیپلماسی به جای سیاست فشار و تهدید برای حل مشکل دو کشور به کار خواهد رفت.»

بایدن فردا رسما وارد کاخ سفید می شود و فعالیت خود را به عنوان رییس جمهوری امریکا شروع می کند و بر طبق گزارش منتشر شده توسط سی ان ان حضور او در کاخ سفید فرصت مناسبی برای ایجاد صلح در خاورمیانه و کاهش تنش در روابط بین ایران و امریکا است.

کد خبر: ۶۸٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha