۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
خودروسازان به خاطر چند میلیون تومان استاندارد یورو ۵ را اجرا نکردند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

خودروسازان به خاطر چند میلیون تومان استاندارد یورو ۵ را اجرا نکردند

کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه ملی سه استوانه در گروه صنعتی ایران خودرو گفت: هیچ کس مخالف تولید داخلی نیست اما باید هزینه تولید هم مدنظر قرار گیرد که تولید به چه قیمتی انجام می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو:  در حاشیه مراسم رونمایی نخستین پیشرانه ملی سه استوانه توسط گروه صنعتی ایران خودرو که با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد؛ علیرضا رزم حسینی، وزیر صنت، ‌معدن و تجارت؛ محسن صالحی نیا، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و جمعی دیگر از مسئولان،  نمایندگان مردم در مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۵ روز گذشته که از این تعداد  ۱۰۷ روز هوای ناسالم در تهران داشتیم که تنها ۴ روز آن ناشی از مسائل طبیعی بوده است.

عیسی کلانتری با اشاره به اینکه ۱۰۰ روز از هوای ناسالم تهران به خاطر وسایل انسان‌ ساخت بوده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر حمایت از محیط زیست و حقوق شهروندی و بر هوای پاک تأکید دارند؛ همچنین در اصل ۹۰ قانون اساسی به محیط زیست و هوای پاک اشاره شده است.

این سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچکس مخالف تولید داخلی نیست، تاکید کرد: اما باید هزینه تولید هم مدنظر قرار داد و دید که تولید به چه قیمتی انجام می‌شود؟ در این راستا باید به این نکته اشاره داشت که در ۱۰۵ روز گذشته هشت کلانشهر کشور میزان آلودگی هوا ۱۵۰ PPM بوده است و در ۶ ماه دوم سال ریزگردهای آلاینده در هوای کشور وجود داشته است.

وی با اشاره به فشار ناشی از تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران اضافه کرد: همه از تحریم‌ها شکایت داریم در حالیکه از ابتدای قانون برنامه ششم در سال ۹۵ خودروسازان ملزم شده بودند که استاندارد یورو ۵ در بنزین را رعایت کنند. در این راستا زمانی که از فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو پرسیدم آیا واقعا تحریم مانع از تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ شده است؛ با صداقت پاسخ داد اگر می‌خواستیم چنین خودرویی تولید کنیم در هر خودرو ۴۰ میلیون تومان هزینه تولید افزایش می‌یافت.

کلانتری با اشاره به اینکه این امر باعث افزایش قیمت خودرو و کاهش توان مشتری می شد ادامه داد: یعنی به خاطر چند میلیون تومان استاندارد یورو ۵ را اجرا نکردیم در حالیکه بنزین یورو ۵ در کشور تولید می‌شود.

وی بیان کرد: برخی سازمان محیط زیست را مقابل خودروسازان قرار دادند در حالیکه خودروسازان انحصار داشتند و قانون از سازمان خواسته که منافع مردم را در نظر بگیرد. در حال حاضر شخصی در ایران خودرو حضور دارد که هرچه بگوید سازمان محیط زیست قبول دارد و برای آلودگی هوا هم دعا می کنیم که خوب شود تا ریه‌های مردم آسیب نبیند.

کد خبر: ۶۸٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha