۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
رشد ۳۵ درصدی بودجه آموزش و پرورش استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد

رشد ۳۵ درصدی بودجه آموزش و پرورش استثنایی

حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بودجه این سازمان در لایجه بودجه ۱۴۰۰ معادل ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی افزود: ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شده و مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم پیشنهاد شده است که اگر این مبلغ هم محقق شود، رشد بودجه‌ای بیشتر از ۳۰۰ درصد خواهد بود، اما اگر اضافه نشود، بودجه ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بودجه مشخص شده برای سال ۱۴۰۰ پاسخگوی نیازهای سازمان است، اما پیشنهاد مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از این جهت است که بتوان ردیف بودجه در بحث حمایتی را تأمین کرد.

حسینی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی به حدود ۱۰۵ قلم که شامل ۷۲ هزار وسیله مانند ویلچر، سمعک و عینک نیازمندند، خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه برای خرید وسایل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را با هزینه مردمی و بخشی دیگر را با بودجه دولتی تهیه کردیم.

وی افزود: با اضافه شدن ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک بسیاری به خرید این تجهیزات می‌شود.

بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش بر اساس لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۳ و ۴ دهم درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به پارسال رشد ۷۲ و نیم درصدی داشته است.

وزارت آموزش و پرورش از بزرگترین نهادهای دولتی است که جمعیت بسیاری را در خود جای داده است، از این رو بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش‌آموزان لازم التعلیم و انجام فعالیت‌های اولویت دار سند تحول بنیادین پیش بینی می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ بر اساس برآوردهای این وزارتخانه در حوزه آموزش دولتی، ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و همچنین ۸۸۰ هزار و ۵۱۴ نیروی رسمی و پیمانی در این حوزه فعالیت می‌کنند که ۸۳ درصد در حوزه معلمی و مابقی در سایر بخش‌ها حضور دارند.

از این رو هزینه تحصیل دانش‌آموزان، ساخت و تجهیز مدارس کشور، افزایش سالانه حقوق فرهنگیان، طرح رتبه بندی معلمان و ... از جمله مصارف این نهاد است که معمولا در سال‌های گذشته از این نظر در مضیقه بوده است، اما امسال با توجه به کاهش بدهی‌های سالانه این وزارت خانه و افزایش ۷۲ درصدی بودجه می‌توان بهبود وضعیت بهتری را برای اهالی نظام تعلیم و تربیت در سال آینده پیش‌بینی کرد.

با توجه به گستردگی نظام تعلیم و تربیت، اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه ذیل ستادها و سازمان‌های تابعه این وزارت‌خانه تقسیم می‌شود که در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۲۵ ردیف و دستگاه برای آن در نظر گرفته شده است.

پس از آنکه دولت در روز ۱۲ آذر ماه امسال لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که معادل ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده است که این عدد در سال گذشته حدود ۱۰.۹ درصد بود.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، وضعیت اعتبارت به این صورت است که از ۲۵ ردیف ۱۴ مورد به ستادهای آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد و این چنین، اعتبارت سرانه مدارس ۳۰ درصد و مدارس شبانه روزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷ درصد رشد داشته است.

همچنین فعالیت‌های تربیتی بدنی ۳۶ درصد، توسعه آموزش‌های پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه ۲۷ درصد، برون سپاری در آموزش‌های کاردانش ۴۳ درصد، فعالیت‌های پرورشی ۴۲ درصد، اداره مدارس خارج از کشور ۴۳ درصد، کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش ۳۰ درصد و اعتبارات استانی ۶۸ درصد رشد داشته است.

همچنین در این لایحه، ۹۴ درصد اعتبارت اداره کل استان‌ها و ۶ درصد مربوط به هزینه‌های ملی است. اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای نیز در قالب ۹ طرح عمرانی است که ۳۳ درصد رشد و در بخش درآمدها ۱۱ درصد رشد داشته است.

همچنین با توجه به اعلام مسوولان آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای استفاده از برخی اقدامات اعتباری تحت عنوان ردیف متفرقه و همچنین ۱۱ ردیف مربوط به سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش پیش‌بینی شده که این اعتبارات نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

البته ناگفته نماند که ۱۱ تبصره از مجموع ۲۱ تبصره لایحه بودجه ۱۴۰۰ به آموزش و پرورش مربوط می‌شود که آقای علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اعلام کرده است: گازرسانی به مدارس، تجهیزات گرمایشی مدارس، رتبه بندی معلمان و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ از بندهای پیش بینی شده در این لایحه است.

وی افزود: با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما سهم دولت است، در قبال رشد ۴۷ و نیم درصدی رشد ۷۲ و نیم درصدی برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است، اما نیازمند تقویت است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین از پیش‌بینی اعتبار ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی لایحه رتبه‌بندی و بازنشستگی ۲۶ هزار فرهنگی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: در لایحه ۱۴۰۰، در بند (ی) تبصره ۲ رتبه‌بندی دیده‌شده و مجوز تأمین اعتبار داده شده و در اعتبارات متفرقه نیز پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد دیده‌شده، اما بودجه مورد نیاز باید در قانون رتبه‌بندی دیده شود.

همچنین بودجه هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش در لایحه سال ۹۸، ۴۵ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان بوده و رقم لایحه سال ۹۹ به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید که افزایشی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۶۸٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha