۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
گیربکس ایرانی ۶ سرعته ماه بعد رونمایی می شود
تولید نخستین پیشرانه ملی سه استوانه در ایران خودرو

گیربکس ایرانی ۶ سرعته ماه بعد رونمایی می شود

مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: سال گذشته در دی ماه هیئت مدیره ایران خودرو نقشه راه موتور را مصوب کرد که اولین دستاورد آن تولید همین موتور سه استوانه ای است که رونمایی شد.

بازار؛ گروه خودرو: امروز آیین رونمایی نخستین پیشرانه ملی سه استوانه با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد؛ عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛ علیرضا رزم حسینی، وزیر صنت، ‌معدن و تجارت؛ محسن صالحی نیا، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، سید مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا؛ فرشاد مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، ‌ اعضای قطعه سازان انجمن صنایع همگن و اعضای انجمن قطعه سازان خودرو و جمعی دیگر از مسئولان، ‌ نمایندگان مردم در مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به فعالیت‌های انجام شده طی چند سال اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو گفت: اقداماتی که توسط گروه صنعتی ایران خودرو در طول سال های اخیر شکل گرفته و به صورت خاص در یکسال اخیر با سرعت و شدت بیشتری هم مواجه شده است که طی این نشست به بخشی از آن‌ها اشاره خواهم کرد.

تولید موتور سه استوانه در گروه صنعتی ایران خودرو
فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه فهرست مطالبی که درباره آن خواهم کرد در چهار سر فصل قرار می گیرد، ‌ افزود: الزاماتی که داشتیم تا به این سمت حرکت کنیم برای اینکه خودمان را برسانیم به آن جایگاهی که یک موتور را رونمایی کنیم و در آستانه تولید انبوه و صنعتی سازی آن قرار گیریم. الزامات قانونی و روندهای تغییرات تکنولوژیکی در سطح دنیا اتفاق افتاده است. اقدامات جاری انجام شده و فعالیت های در دست اقدام برای موتور سه استوانه است.

وی ادامه داد: اتفاقات بزرگی در تولید این نمونه موتور سه استوانه ای رقم خورده است اما راه بزرگتری در پیش داریم برای اینکه این تولید را به حوزه صنعتی سازی برسانیم و استفاده کنیم این پیشرانه را در سایر محصولات تولیدی استفاده کنیم. اول، بر اساس فرمایشات مقام معظو رهبری در خصوص خودرو و استفاده از موتور کم مصرف را در برنامه قرار دادیم.

دوم، موضوع بعدی بحث هوای پاک است، امروز ۲۹ دی ماه مصادف با روز هوای پاک است. خوشبختانه در این راستا در سال ۱۳۷۴ قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای جلوگیری از آلودگی هوا بود. مجددا در سال ۱۳۹۶ این قانون اصلاح شد و تکالیفی را برای افرادی که در حوزه صنعت خودرو کشور فعالیت دارند ایجاد کرد. در این بخش یکسری منابع ثابت، منابع طبیعی و منابع متحرک هستند که در زمینه منابع متحرک و ثابت تکالیفی داشتیم که باید آن ها را انجام دهیم.

مقیمی اضافه کرد: در بحث مربوط به متحرک نیز اقدامات خوبی انجام شده که مجموعه موتورهای تولیدی گروه ایران خودرو جزو آن دسته می شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که قانون تکلیف کرده بحث مربوط به معاینه فنی، از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، ‌فراهم کردن ساز و کار تسهیلات لازم، اهدای تسهیلات جهت جایگزین کردن خودروها و موتوسیکلت‌ها، پایش آلایندگی ها، ‌استفاده از سوخت استاندارد، ‌الزام بهره برداران منابع ثابت، استفاده از سوخت تولیدی از جمله بنزین، نفت، گاز و کوره، تولید عرضه انرژی‌های تجدید پذیر و طرح ها بیابان زدایی توسط وزارت و سایر نهاد ها است و ما هم به عنوان یکی از مجریان این قانون باید به تکالیفمان عمل کنیم.

کاهش تولید موتورهای پرمصرف و افزایش تیراژ کم مصرف‌ها
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به راهبرد ایران خودرو بیان کرد: ایران خودرو در هر دو حوزه فعالیت های خاص خودش را آغاز کرده است. اول بحث مربوط به حوزه های ثابت بود که به آن اشاره کردم، بحث مربوط به دسته بندی منابع، ایجاد آلاینده ها، ‌کوره های ریختگری، ‌ خطوط رنگ، ‌انواع پساب ها و غیره؛ فعالیت هایی را انجام داده است.

مقیمی اضافه کرد: موضوع بعدی، ‌ بحث مربوط به ویرایش های استاندارد های زیست محیطی در دو حوزه پایش مصرف و آلایندگی است. اقدامات انجام شده تا به امروز شامل اجرای فاز یک استاندارد مصرف سوخت را از بهمن ۹۴ با ‌استاندارد ۴۱ و ۴۲ اجرا کردیم و فاز دو را از تیرماه ۱۳۹۷ آغاز کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به الزاماتی که وجود داشت شمارگان تولید خودروهای پرمصرف را به حداقل ممکن رساندیم و موتورهای کم مصرف را به تیراژ بالا رساندیم. بنابراین تولید موتورهای کم مصرف افزایش یافته است. در بحث مربوط به داخلی سازی این موتورها اقدام کردیم، در بحث مربوط به موتور TU۵ که حدود یک ماه گذشته خط تولید انبوه آن با حضور رزم حسینی افتتاح شد تا بتوانیم در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش توان و کاهش آلایندگی کمک کنیم.

این مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: طراحی و تولید موتور کم مصرف دوگانه سوز EF۷  انجام دادیم و محیط زیست کمک بزرگی در این راستا انجام داد تا استاندارد های یورو ۵ راهم دریافت کنیم. تولید محصولات دوگانه سوز با توجه به نیاز بازار از مجموعه اقداماتی است که دنبال کردیم.

۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای کاهش مصرف سوخت
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: از دهه هفتاد و از ۱۲ لیتر مصرف سوخت با مجموعه اقداماتی که انجام شده خودمان را به حدود ۸ لیتر در سال ۹۶ رساندیم و ادامه آن به ۸/۷ رسانده ایم که این اقدام بزرگ در راستای این است که یک تحولی در بحث کاهش مصرف سوخت را رقم بزنیم. به طور متوسط ۳.۵ لیتر کاهش مصرف سوخت را داشته ایم.

مقیمی، اظهار داشت: همزمان ایران خودرو با اجماع استانداردهای آلایندگی محصولات اقدامات خودش را به این ترتیب دنبال کرده است در بحث های زیست محیطی، تا سال ۹۸ خودمان را به استاندارد های یورو ۴ رسانده بودیم. در سال ۹۹ باید استانداردها یورو ۵ می شد که اقدامات آن را از اواخر سال گذشته آغاز کرده ایم.

این مدیرعامل خودروسازی ادامه داد: بخشی از این استانداردها را با کمک مهندسان و مشاوران خارجی انجام می دادیم که این اتفاق در بحث مربوط به اینکه از یورو ۴ به سمت یورو ۵ برویم را همین شرکت و مجموعه قطعه سازان با تمام توان مهندسی که در داخل کشور بود به کار گرفتیم تا به استاندارد یورو ۵ برسانیم.

وی افزود: در سایر موتورها نیز بحث بهینه سازی موتورها را در دستور کار داریم و امیداریم در بهمن ماه و مصادف با ایام دهه مبارک فجر موتور بهینه EF۷  و حتی موتور XU۷ را رونمایی کنیم. در موتور EF۷ حدود یک لیتر کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد و هزینه سرمایه گذاری های خودروساز در این زمینه کرده چیزی معادل ۱۰ میلیون دلار در این ایام بوده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: تدوین نقشه راه یکی از مهمترین و کلیدی ترین فعالیت هایی که اتفاق افتاده این است که ایران خودرو در حوزه استانداردها، ‌ مصرف سوخت، موتور، صنعتی سازی موتور، گیربکس، پلت فرم و حوزه سوخت های جایگزینی نقشه راهش را مصوب کرده است.

گفتنی است سال گذشته در دی ماه هئیت مدیره ایران خودرو نقشه راه موتور را مصوب کرد که اولین دستاورد آن تولید همین موتور سه استوانه ای است که رونمایی شد.

توانایی تامین اجزای پلت فرم خودرو با داخلی سازی
مقیمی با اشاره به اینکه در بحث under bodey مهمترین اجزای پلت فرمی خودرو که خیلی جاها صحبت آن می شود مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: موتور، گیربکس و سیستم های تعلیق و ترمز و غیره که با کاهش وابستگی آن به خارج از کشور کلید افزایش و کاهش تولید را در دست گرفتیم. البته که در سایر حوزه ها هم قدم هایی برداشته ایم که در این دو سه حوزه تمرکز ویژه تر شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه گیربکس نیز گیربکس شش سرعته که خودش منجر به کاهش ۲ تا ۲.۵ درصد از مصرف سوخت خواهد شد اقداماتی انجام داده ایم که تولید آن رسما در دهه فجر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در بخش تولیدات استانداردهای ۸۵ گانه را اجرا کردیم و تولیدات جاری را منطبق بر فاز دوم کردیم، موتورهای کم مصرف، ‌پرمصرف را کاهش دادیم و افزایش شمارگان گازسوز را در دستور کار قرار دادیم. موتورهای گاز سوز برای سال آینده افزایش ظرفیت خواهد داده شد و پروژه امروز موتور TU۵+  را گازسوز آن را در آینده مصرب خواهیم کرد. اولین محصول نیز بر روی رانا با گیربکس شش سرعته و سقف شیشه ای قرارداده خواهد شد.

کد خبر: ۶۸٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha