۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
معادن مازندران یک به یک تعطیل می شوند| خسارت های بی برقی
بازار گزارش می‌دهد؛

معادن مازندران یک به یک تعطیل می شوند| خسارت های بی برقی

ساری - قطع مکرر برق واحدهای معدنی مازندران را از گردونه فعالیت خارج کرد و درب بسیاری از این واحدها را بست.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش مصرف سوخت و نگرانی برای تامین آن، در هفته های اخیر فشار بر واحدهای صنعتی و معدن مازندران را افزایش بخشیده و قطع بی برنامه گاز و برق، امید این واحدها را برای تولید ناامید کرده است.

مازندران در روزهای عادی سال که معادنش ۲۴ ساعت فعالیت می کرد با کمبود مصالح ساختمانی و شن و ماسه مواجه بود و تعطیلی چندساعته در پی خاموشی برق، مشکلات و کمبودها را مضاعف کرده است.

سالانه مازندران به ۱۶ میلیون مترمکعب شن و ماسه برای اجرای پروژه های بخش خصوصی و دولتی نیاز دارد و هم اکنون بخشی از مصالح مورد نیاز از استان های دیگر نظیر سمنان و گیلان وارد می شود.

قطع بی برنامه برق در هفته های اخیر چراغ بسیاری از معادن مازندران را خاموش کرده است.

تجهیزات معادن خراب شده است
رئیس کمیته شن و ماسه انجمن معدن مازندران با بیان بیان اینکه کارخانه های معدن به دلیل قطع برق دچار مشکلات اساسی شدند، افزود: یکی از اشکالات اساسی که قطع برق درپی دارد سبب خرابی ماشین آلات و تجهیزات معدن می شود.

مهرداد سرمستی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: کمبود ولتاژ برق سبب سوختن ماشین آلات معدن و بروز خسارت های سنگین می شود از این رو باید از قطع بی برنامه و مکرر قطع واحدهای تولیدی و صنعتی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: وقتی معادن دچار خاموشی برق می شوند مجبورند برای فعالیت دوباره، چند دستگاه را دوباره استارت بزنند و این امر استهلاک و هزینه ها را بالا می برد ودوساعت قطعی برق، ۱۰ ساعت کار معادن را به تاخیر می اندازد.

مازندران با کمبود مصالح ساختمانی روبرو است
این فعال معدنی با اظهار اینکه در حال حاضر با کمبود مصالح در استان مواجه هستیم، اظهار داشت: معادن برای تامین مصالح مورد نیاز شبانه روزی در حال فعالیت هستند و قطع برق مشکلات را مضاعف می کند.

سرمستی درباره برآورد از خسارت های وارده ناشی از قطع برق به واحدهای معدنی گفت: اگر شن و ماسه توزیع نشود کمبودهای مصالح افزایش خواهد یافت و هزاران دستگاه راننده کمپرسی نیز بیکار می شوند.

وی عنوان کرد: غیرفعال شدن معادن سبب می شود در اجرای پروژه های عمرانی نظیر پل ها، جاده ها و طرح های عمرانی دچار رکود می شویم.

این فعال معدنی یادآور شد: روزانه بدون اطلاع قبلی برق واحدهای معدنی چند نوبت قطع می شود که این امر مسائل و مشکلات فراروی را شدت بخشیده است.

وی با عنوان اینکه اداره برق به سر معادن می آیند و برق معدن را از سر تیربرق قطع می کند، افزود: حتی برای گرمایش و روشنایی اتاقک های نگهبانی نیز برق نداریم.

سرمستی با بیان اینکه روزانه خسارت های مالی فراوانی به معدنکاران وارد می شود خواستار تعامل دستگاه های متولی با واحدهای تولیدی می شود.

نیمی از ۲۵۰ واحد معدنی مازندران غیرفعال هستند و از مجموع معادن فعال، پنج واحد در غرب مازندران مستقر است و قطعی برق، چراغ این معادن را خاموش کرده است.

قطع برق سبب کاهش تولید مواد معدنی می شود
عباداله باران چشمه رئیس انجمن صنعت و معدن غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات ایجاد شده جدید درپی قطع و خاموشی برق می گوید: قطع برق سبب کاهش سطح تولید معادن شده است.

وی با بیان اینکه برق معادن برخی روزها دو ساعت و بعضی اوقات دو بار در روز قطع می شود، گفت: وقتی برق معدن قطع می شود، مواد معدنی در داخل دستگاه باقی می ماند و تا بخواهیم مواد را خارج کنیم چندساعت طول می کشد و معمولا با هر بار قطعی برق، معدن شش تا هفت ساعت غیرفعال می شود.

وی کاهش تولید و بروز خسارت را از جمله پیامدهای قطع برق در بخش تجهیزات وماشین الات را از جمله پیامدها بیان کرد و گفت: کاهش فعالیت معدن و کمبود تولید شن وماسه در نهایت به ضرر مصرف کننده و افزایش قیمت مصالح را منجر می شود.

باران چشمه نرخ شن و ماسه در معدن را شامل ماسه ۰۶ با احتساب ارزش افزوده ۸۰ هزار تومان، ۰۴ حدود ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این نرخ در داخل معدن است و قطعا با نرخ بالاتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

صنایع نسبت به جایگزینی سوخت اقدام کنند
قطع مکرر برق و گاز در ماه های اخیر مشکلات واحدهای تولیدی و معدنی را افزایش داده است و ابن وضعیت درحالی است که  متولیان امر در شعارها بر لزوم حمایت از تولید تاکید می کنند. فرزاد سپری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش مصرف برق از واحدهای معدنی و صنعتی پرمصرف خواست تا نسبت به تامین سوخت جایگزین و دوگانه سوزکردن واحدها اقدام کنند.

وی درباره قطع برق صنایع در استان گفت: طبق تفاهم با صنایع در استان مقرر شد تا بار پیک مصرف برق را کاهش دهند و بتوانیم مشکل سوخت نیروگاه ها را حل کنیم.

وی با اظهار اینکه صنایعی که دارای ژنراتور باشند وپیک بار را کاهش دهند نسبت به برقراری برق آن اقدام خواهیم کرد، افزود: خوشبختانه تاکنون برق مشترکان خانگی قطع نشده است ولی در بخش صنعت نیز در حال مدیریت مصرف هستیم.

سپری باعنوان اینکه باید نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنیم، تصریح کرد: ما می دانیم که این رویه به صنعت استان فشار وارد می کند اما باید با تعامل یکدیگر این دوران با کمترین تنش پشت سر گذاریم.

قطع مکرر برق و گاز واحدهای تولیدی مازندران را سردرگم و کلافه کرده است و در روزهای اخیر بسیاری ازواحدهای تولیدی و معدنی دست از فعالیت کشدیند و تداوم این وضعیت خطر بیکاری کارگران شاغل را شدت می بخشد.

کد خبر: ۶۸٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha