۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
عوامل ریزش بورس زودگذر است| ریزش بورس با ریزش دلار همبستگی ندارد
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

عوامل ریزش بورس زودگذر است| ریزش بورس با ریزش دلار همبستگی ندارد

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل افت شاخص کل بازار در روز جاری گفت: رشد و سقوط دلار با افت و صعود بازار همخوانی ندارد و می‌توان نتیجه گرفت که هیچگونه همبستگی بین این دو وجود ندارد و این عامل می‌تواند اثر روانی روی بازار داشته باشد که اثرش هم زودگذر خواهد بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بورس امروز ریزشی بود، نرخ دلار هم در بازار تأثیر بسزای خود را گذاشته است. از روزی که حسن روحانی، رئیس جمهور کشور درباره غیرواقعی بودن قیمت دلار صحبت کرد، دلار روی ریل نزولی افتاده است و تا به این‌جای کار وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شده است. همین مسئله روی قیمت طلا و سکه هم در داخل کشور تأثیر گذاشته است به گونه‌ای که قیمت طلا به زیر یک میلیون رسیده و قیمت سکه وارد کانال ۹ میلیون تومان شده است، ولی باز هم این سیگنال‌های مثبت اثر خاصی روی خریدهای بازار نداشته‌اند و بورس به ریزش خود ادامه داده است.

از دیگر دلایلی که می‌توان برای سقوط بازار در نظر گرفت، بحث جنجالی تحقیق و تفحص‌هایی است که نمایندگان مجلس از بورس در نظر گرفته‌اند و اولتیماتومی که این نهاد به وزیر اقتصاد داده است. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که با این بحث‌ها و گفت‌وگوها بازار فقط پالس منفی به خود می‌گیرد و به نظر نمی‌رسد تا زمانی که پالس مثبتی در بازار نبینیم، شاهد افزایش قیمت در سهم‌های بازار نباشیم. به هر حال، شاخص کل امروز نزدیک ۳۷ هزار واحد افت کرد تا با قرار گرفتن در خانه یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحدی، خودش را برای نقطه حمایتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی آماده کند، اما باز هم مشخص نیست که بازار از این نقطه پایین‌تر هم برود یا خیر.

محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل بورس اظهار کرد: شرایط این روزهای بازار تحت تأثیر دو عامل مهم است که یکی از آن‌ها خارجی و دیگر دلیل آن منشأ داخلی دارد.

وی تصریح کرد: عامل خارجی که این روزها سهامداران بازار سرمایه را درگیر خود کرده است،سرکار آمدن بایدن و شوک منفی به دلار و هیجانی شدن فروش در بورس و  از عوامل داخلی که بر بازار سرمایه تأثیرگذار بوده، صحبت‌های مسئولان اقتصادی و ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه است که البته در کنار آن‌ها قیمت دلار هم تأثیرگذار است. با این حال، رشد و سقوط دلار با افت و صعود بازار همخوانی ندارد و می‌توان نتیجه گرفت که هیچگونه همبستگی بین این دو وجود ندارد و این عامل می‌تواند اثر روانی روی بازار داشته باشد که اثرش هم زودگذر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال افت قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزار تومان، افزود: با ادامه روند کاهشی برای قیمت دلار می‌توان این تصور را داشت که ارزش ریال با ارزهای خارجی در حال برابری است و افت و خیز دلار آدرس غلطی است که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه روی به سهامداران می‌دهند و افرادی که در دام دلار افتاده‌اند، در حال حاضر بیش از حد معمول به افت قیمت دلار واکنش نشان داده‌اند. به هر حال، بازار ما بازاری است که سهم‌ها به سطح ارزندگی قابل توجهی رسیده‌اند و بسیاری از آن‌ها به زیر ۱۰ درصد بازگشته‌اند و انتظار می‌رود کاهش ریسک‌های سیاسی و تثبیت قیمت دلار، در واقع در روزهای پیش رو و هفته آینده شاهد بازاری مثبت، متعادل و پررونق داشته باشیم.

احمدزاده اصل درباره طرح تحقیق و تفحص بورس توسط مجلس گفت: یکی از منشأهای اثر داخلی همین بحث‌هایی مانند تحقیق و تفحص بورس و یا فولاد مبارکه اصفهان است که البته با قاطعیت می‌گویم که این تحقیق و تفحص هیچ جایگاه قانونی ندارد و هیچ وقت هم صورت نخواهد گرفت چراکه چیزی جز نظارت، دست سازمان بورس نیست و در اینجا منابعی رد و بدل نخواهد شد. در واقع، حکم مدیریت بازار برای سازمان بورس به صیانت از حقوق  سهامداران، شفافیت و کارآیی بازار برخواهد گشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عمل از این تحقیق و تفحص در مورد این سه مأموریت سازمان بورس چیزی جز اینکه ریسک‌های بازار را بیشتر خواهد کرد و اگر ریسک اثر دلار زیر ۱۰ درصد باشد، ریسک چنین کارهایی بالای ۴۰ درصد است و ۵۰ درصد باقی ریسک‌ها هم به حوزه بین‌الملل بازمی‌گردد که جای امید دارد در این هفته به یک ساحل امنی برسد تا شرایط مقداری برای پیش‌بینی آینده بهتر شود، اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان این هفته پیش‌بینی درستی را ارائه کرد.

کد خبر: ۶۸٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha