۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
دلار در آستانه ورود به کانال ۲۱ هزار تومان| طلا به زیر یک میلیون آمد| تکرار سرنوشت بازار سرمایه در بازار ارز
«بازار» گزارش می دهد

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۱ هزار تومان| طلا به زیر یک میلیون آمد| تکرار سرنوشت بازار سرمایه در بازار ارز

تداوم رکورد زنی قیمت ها در مسیر نزولی بازار ارز باعث شده تا نرخ دلار در آستانه ورود به کانال ۲۱ هزار تومان قرار گیرد و سکه هم ۱۰ میلیونی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز همچنان ادامه دارد. هیچ کسی در بازار خریدار ارز و سکه نیست و همه فروشنده شده اند. نه دلالی در بازار ارز طالب خرید این کالاست و نه خبری از داد زن های خیابان فردوسی با صدای ...دلار خریداریم ... دلار ... دلار ... به گوش می رسد.

کارشناسان اقتصادی و بازار علت افت قیمت ارز و سکه در بازار را خوشبینی به انتخاب جوبایدن و احتمال لغو تحریم ها می دانند برخی دیگر وعده دلار ۱۵ هزار تومانی روحانی را علل کاهش قیمت ها در این بازار عنوان می کنند.  

اکنون که قیمت دلار و سکه در حال ریزش است اما نرخ این کالای استراتژیک سرنوشت ساز در بودجه قرار است ۱۷۵۰۰ تومان تعیین شود. حالا معلوم نیست که آیا سیاست گذاریهای ارزی در راستای حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است و یا این کاهش قیمت ها مقطعی و گذراست.

ماندگاری نامشخص نرخ ارز در بازار/ بانک مرکزی مانع از رشد مجدد قیمت ها شود
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه کاهش نرخ ارز به هر شکل ممکن به نفع اقتصاد بخصوص اقتصاد خانوارها است، گفت: با کاهش نرخ ارز، قیمت کالاها هم باید در بازار پایین بیایند اما معلوم نیست قیمت های کنونی ارز در بازار چقدر ماندگاری داشته باشد، چرا که این احتمال وجود دارد که این افزایش قیمت ها از سر هیجان باشد و قیمت ها در هفته های آینده دوباره افزایشی شود البته بانک مرکزی باید این روزها به دقت بازار را کنترل کند و مانع از رشد مجدد قیمت ها شود.

البته اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ ارز که باعث شده است مردم ارزهای خانگی را به بازار بریزند نباید طوری شود که با بی توجهی به مدیریت قیمت ارز در بازار، بازار ارز هم به سرنوشت بازار سرمایه دچار شود

وی عمده ترین عامل افت قیمت ها در بازار ارز را وعده رئیس جمهور در کاهش نرخ ارز به ۱۵ هزار تومان، احتمال لغو تحریم ها با انتخاب بایدن به عنوان ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشوردانست و اظهارداشت: البته اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ ارز که باعث شده است مردم ارزهای خانگی را به بازار بریزند نباید طوری شود که با بی توجهی به مدیریت قیمت ارز در بازار، بازار ارز هم به سرنوشت بازار سرمایه دچار شود.

موقعیت مناسب برای تعیین نرخ ارز و مدیریت آن در بازار
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: درست است که اکنون خیلی ها فروشنده ارز در بازار هستند اما خریدار نیز وجود دارد در چنین شرایطی بانک مرکزی باید در این موقعیت زمانی خاص، بازار را به درستی رصد کند تا با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا قیمتی مقول و منطقی را برای ارز مشخص و معین کند.

زمانی باید دید که نرخ ارز به شکلی واقعی و بدون هیجان در بازار کاهش یافته است که قیمت خودرو، مسکن، و سایر کالاها نیز در بازار با افت قیمت همراه شوند. اما اکنون که قیمت ارز حدود ۴ هزار تومان در بازار طی چند روز اخیر پایین آمده است اما قیمت ها در بازار آنچنان تکان نخورده اند

وی اضافه کرد: زمانی باید دید که نرخ ارز به شکلی واقعی و بدون هیجان در بازار کاهش یافته است که قیمت خودرو، مسکن، و سایر کالاها نیز در بازار با افت قیمت همراه شوند. اما اکنون که قیمت ارز حدود ۴ هزار تومان در بازار طی چند روز اخیر پایین آمده است اما قیمت ها در بازار آنچنان تکان نخورده اند.

چرا با کاهش نرخ ارز، بازار سرمایه رونق نگرفت؟
بغزیان اضافه کرد: اکنون که قیمت ارز در بازار سیر نزولی را می پیماید، بازار سرمایه باید قاعدتا با رشد و رونق خاصی همراه شود اما متاسفانه طی این مدت شاخص ها در بازارسرمایه همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار کاهشی است.

از آنجایی با کاهش نرخ ارز در بازار، فعالان بورس با افت شاخص ها مواجه اند، این امر  نشان می دهد که ارتباط منطقی بین بورس و ارز نیست بنابراین چنین رویکردی بیانگر آن است که انتظارات کاهش قیمت ها باعث افت نرخ ارز در بازار شده است

وی ادامه داد: از آنجایی با کاهش نرخ ارز در بازار، فعالان بورس با افت شاخص ها مواجه اند این امر نشان می دهد که ارتباط منطقی بین بورس و ارز نیست بنابراین چنین رویکردی بیانگر آن است که انتظارات کاهش قیمت ها باعث افت نرخ ارز در بازار شده است.

این استاد دانشگاه به نرخ ارز ۱۷۵۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: اکنون که قراراست نرخ ارز در بودجه سال آینده ۱۷۵۰۰ تومان باشد معلوم نیست قیمت ارز در چه نقطه ای ساکن شود که هم دولت در سال آینده دچار مشکل کسری نشود و هم اینکه مردم دچار گرانی ها در بازار نشوند.

قیمت هر گرم طلا به زیر ۱ میلیون آمد
بنا به این گزارش، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت این کالا در صرافی‌های بانکی نیز کاهش یافت طوری که قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل نزولی است؛ فروش دلار  ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.

این روزها که قیمت ارز در بازار نزولی است، قیمت طلا و سکه نیز کاهشی شده است. در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۹۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۸۳ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

با کاهش نرخ انواع ارز در بازار داخلی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز امروز نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز کاهش و ۸ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۳ ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (دوشنبه بیست و نهم دی ماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با کاهش ۵۵ ریالی به قیمت ۵۷ هزار و ۴ ریال و هر یورو نیز با افت ۲۰ ریالی به قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۲ ریال اعلام شد.

کد خبر: ۶۸٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha