۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کاهش یک درصدی قیمت طلای سیاه در آستانه مراسم تحلیف «جو بایدن» | ۳ فاکتور تعیین کننده سرنوشت بازار نفت چیست؟
«بازار» گزارش می دهد

کاهش یک درصدی قیمت طلای سیاه در آستانه مراسم تحلیف «جو بایدن» | ۳ فاکتور تعیین کننده سرنوشت بازار نفت چیست؟

در حالی به مراسم تحلیف «جو بایدن» دو روز مانده که قیمت نفت حدود یک درصد کاهش و پیش بینی ها درباره وضعیت بازار نفت را پیچیده تر کرده است اما با این وجود سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا نسبت به تولید نفت شیل، رشد اقتصادی کشورها و البته وضعیت واکسیناسیون و پیشرفت کرونا را باید ۳ فاکتور اصلی در تعیین سرنوشت بازار نفت دانست.

بازار؛ گروه انرژی: تنها دو روز به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، «جو بایدن» باقی مانده است. رییس جمهوری که پیش بینی می شود قوانین سخت گیرانه ای نسبت به تولید نفت همانند دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در دستور کار قرار دهد.

جدای از این کووید ۱۹ همچنان رو به گسترش است و این ماجرا بهبود مصرف جهانی را پیچیده تر کرده است. در حالیکه تحلیل پلاتس نشان می ‌دهد که تقاضا برای نفت در سال جدید میلادی ۵.۳  میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت اما آژانس بین‌ المللی انرژی با کاهش پیش بینی قبلی خود نرخ تقاضا برای نفت در سال جدید را ۵.۷ میلیون بشکه در روز معرفی کرده است.

 البته بسیاری از تحلیل گران معتقدند رشد اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی می تواند تقاضای نفت را بهبود ببخشد. ابهامات نسبت به آینده بازار نفت موجب شده که بهای نفت امروز نزولی شود. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۸ سنت معادل ۰.۸۷ درصد کاهش به ۵۴ دلار و ۶۲ سنت رسید.

نفت برنت در روز جمعه ۲.۳ درصد افت کرده بود. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه نیز با ۳۹ سنت معادل ۰.۷۴ درصد افت به ۵۱ دلار و ۹۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت در جلسه قبل ۲.۳ درصد کاهش یافته بود.

کاهش قیمت نفت در شرایطی اتفاق افتاده که شاخصهای بازار جهانی در هفته های گذشته تحت تاثیر عرضه واکسن کووید ۱۹ و کاهش غیرمنتظره تولید از سوی عربستان سعودی روند صعودی پیدا کرده بودند. اما رشد موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در سرتاسر جهان تردیدهایی را درباره روند احیای تقاضا برانگیخته است. در همین حال، تولید نفت لیبی پس از بسته شدن خطوط لوله ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش‌ یافته است. این کاهش تأکید می‌کند که پس از تقریباً یک دهه جنگ داخلی، حفظ تولید برای این کشور سخت است.

وضعیت بیماری در برخی از کشورها به شدت نگران کننده شده و همین مساله سرنوشت بازار نفت را در ابهام فرو برده است

افزایش نگرانی ها نسبت به شیوع کرونای انگلیسی
تقریبا دو ماه پیش زمانی که برای نخستین بار خبر قطعی کشف واکسن کرونا اعلام شد به فاصله چند ساعت قیمت نفت در هر بشکه ۳ تا ۸ دلار افزایش داشت. این افزایش قیمت با وجود برخی نگرانی ها مبنی بر طولانی شدن زمان رهایی کامل از ویروس کرونا البته با سرعت کمتری همچنان ادامه دارد. آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش جدید خود اگرچه میزان تقاضا برای نفت را به نسبت گزارش قبلی خود تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاسته است اما تاکید کرده که در سال ۲۰۲۱ تقاضا به اندازه‌ اطمینان بخشی بالا خواهد رفت. این پیش بینی ها در شرایطی صورت گرفته که شیوع ویروس جدید کرونا موجی در نگرانی در کشورها ایجاد کرده است.  

 ایالات‌متحده در شرف رسیدن به ۴۰۰ هزار مرگ قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب، «جو بایدن» است. در همین حال، انگلیس به دلیل افزایش موارد جدید کرونا، در حال بستن مرزهای سفر خود با دیگر کشورهاست و تقاضای انرژی هند در شروع سال جدید با کاهش زیاد مواجه شده است.

به گزارش رویترز، در چین که موارد ابتلا به کووید ۱۹ افزایش یافته، با تلاش پکن برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور، بیش از ۲۸ میلیون نفر در قرنطینه هستند.

افزایش تقاضا در چین  و کره جنوبی
جدای از شرایط واکسیناسیون و رشد بیماری رشد اقتصادی کشورها به ویژه مصرف کنندگان آسیایی نقش سرنوشت سازی در جهت دهی بازار نفت خواهد داشت. پیش بینی می شود که بازارهای نفت در آسیا به ویژه در کره جنوبی وچین تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند. اطلاعات رشد اقتصادی چین و تولید صنعتی که روز دوشنبه منتشر شد، بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و کمک اندکی کرد تا تلفات نفت کمتر شود.

آمریکا توان تولید ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز را دار است اما به دلیل کاهش قیمت نفت، این کشور بیشتر از ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید نمی ‌کند. با توجه به گرایش های زیست محیطی دولت جدید در آمریکا پیش بینی می شود که قوانین سخت گیرانه نسبت به تولید نفت همانند دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در دستور کار قرار بگیرد

بایدن مانع توسعه نفت شیل می شود؟
اما وضعیت نفت شیل را می توان از دیگر فاکتورهای موثر در تعیین سرنوشت بازار جهانی نفت دانست. در حال حاضر اگرچه آمریکا توان تولید ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز را داراست اما به دلیل کاهش قیمت نفت، این کشور بیشتر از ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید نمی ‌کند. با توجه به گرایش های زیست محیطی دولت جدید در آمریکا پیش بینی می شود که قوانین سخت گیرانه نسبت به تولید نفت همانند دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در دستور کار قرار بگیرد. همچنین با بالا رفتن مالیات برای تولیدکنندگان نفت در آمریکا عملاً شماری از سرمایه ‌گذاری ‌ها در این بخش به دلیل به صرفه نبودن فعالیت کنار گذاشته خواهد شد.

 شرکت های حفاری آمریکایی طی هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز خود را افزایش دادند، زیرا بالا رفتن قیمت ها موجب افزایش سوددهی تولید شده است

در عین حال همانطور که بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا وعده داده است، پیش ‌بینی می ‌شود که واشنگتن در نخستین ماه از تصدی این نامزد دموکرات بر کاخ سفید به موافقت نامه اقلیمی پاریس که باعث می شود آمریکا محدودیت‌ های بیشتری نسبت به سوخت های فسیلی داشته باشد بپیوندد. یکی از اصلی ترین دلایل مازاد عرضه بر تقاضا در بازارهای نفت به ویژه در نیم دهه‌ اخیر به بالارفتن مضاعف تولید نفت شیل آمریکا مربوط می‌ شود. به این ترتیب طبیعی خواهد بود که با افزایش سخت گیری ها نسبت به تولید در آمریکا و پایین آمدن کمیت تولید نفت شیل قیمت همچنان تمایل به افزایش داشته باشد.  گزارش های منتشر شده نشان می دهد که  شرکت های حفاری آمریکایی طی هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز خود را افزایش دادند، زیرا بالا رفتن قیمت ها موجب افزایش سوددهی تولید شده است. اما تعداد سکوهای حفاری فعالا همچنان کمتر از نصف سطح زمان مشابه سال گذشته است.

کد خبر: ۶۸٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha