۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
 سرزمین ققنوس مقصد برتر نفت خام امریکایی
پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان از کانادا پیشی گرفت؛

سرزمین ققنوس مقصد برتر نفت خام امریکایی

کره جنوبی قرار است در سال جاری حجم فزاینده ای از نفت آمریکا را خریداری کند تا از کانادا به عنوان مقصد برتر برای نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۰ پیشی بگیرد.

بازار- تهمینه غمخوار؛ با توجه به ارزان بودن نفت خام امریکا نسبت به نفت خاورمیانه، کره جنوبی قصد دارد در سال جاری با خرید حجم بیشتر از نفت امریکا نیاز خود را برآورده سازد.

کره جنوبی سال میلادی گذشته ۱۳ درصد از نفت مورد نیازش را از آمریکا وارد کرد و براساس برآوردهای رویترز به طور متوسط ۳۷۵ هزار بشکه در روز از آمریکا وارد می کرد.

براساس آخرین گزارشات مدیریت اطلاعات انرژی( EIA ) در نوامبر ۲۰۱۹، صادرات نفت خام آمریکا به کره جنوبی به طور متوسط ۴۳۹ هزار بشکه در روز بود در حالی که صادرات به کانادا ۴۸۲ هزار بشکه در روز گزارش شده است.  در ماه ژوئن، ژوئیه و سپتامبر ۲۰۱۹، کره جنوبی مقصد برتر نفت خام آمریکا به صورت ماهانه، پیش از کانادا و در رتبه باالاتری نسبت به آن قرار داشت.

براساس محاسبات رویترز از داده های شرکت ملی نفت کره (KNOC)، پالایشگاه های کره جنوبی به طور متوسط ‌۱.۷۰ دلار در هر بشکه کمتر از نفت آمریکا در مقایسه با تامین کننده اصلی آن یعنی عربستان سعودی پرداخت کرده اند. در حالی که در سال ۲۰۱۸ خرید نفت آمریکا ۹۷ سنت در هر بشکه گرانتر از نفت عربستان سعودی بود.

در سال ۲۰۱۹، عواملی چون قیمت ارزانتر وست تگزاس اینترمدیت،  قیمت های بالاتر نفت خاورمیانه به دلیل افت تولید اوپک پلاس و تقاضای بالاتر برای نفت خام شیرین آمریکا به همراه اجرای مقررات سوخت حمل و نقل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) نقش مهمی را به نفع افزایش فروش نفت آمریکا در کره جنوبی ایفا کرد.

چو سانگ بوم، یکی از مسئولان انجمن نفت کره که نماینده پالایشگاه های محلی است، به رویترز گفت: «کاهش نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا در برابر نفت خام دبی در سال گذشته بسیار شدید بود.»

چو در ادامه افزود پالایشگاه های کره جنوبی از تخفیف های باربری و نرخ حمل محموله های نفتی که از طرف دولت با هدف تنوع بخشیدن به منابع دور از خاورمیانه و توافق نامه تجارت آزاد بین آمریکا و کره جنوبی فراهم شده است، بهره مند می شوند.

 انتظار می رود که در سال جاری روند صعودی صادرات نفت آمریکا به کره جنوبی ادامه یابد ، زیرا معیارهای گرانی قیمت نفت دبی باعث می شود نفت خاورمیانه در مقایسه با بشکه های آمریکایی گرانتر شود.

کارشناسان انرژی آی اچ اس مارکیت (IHS Markit) که آخرین اخبار نفت و گاز را به اشتراک گذاشته و تحلیل های تخصصی خود را ارائه می دهند، درتحلیل ماه گذشته خود اعلام کردند که تنوع تامین نفت کره جنوبی از خاورمیانه جدی تر و بیشتر شده زیرا امریکا تحریم های صادرات نفت ایران را به تعویق انداخت و کره جنوبی واردات نفت از ایران را متوقف کرد.

تحلیل گر بخش دریایی و تجاری برنامه کره جنوبی برای تنوع بخشیدن به منابع نفتی خود و کاهش اعتماد به جریان نفت در تنگه هرمز سریع تر از آنچه پیش بینی می شد، شکل گرفته است.

کره جنوبی به عنوان پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان در سال گذشته حدود ۹۶ میلیون بشکه نفت خام و محصولات تصفیه شده به عنوان انبار استراتژیک  داشته است. از کل  این ۹۶ میلیون بشکه ، این کشور دارای ۸۲ میلیون بشکه نفت خام و مابقی محصولات پالایش شده مانند گازوئیل ، دیزل و نفتا (سوخت‌های مایع هیدروکربنی با فراریت و اشتعال‌پذیری بالا) بوده است.

با وجود اینکه این کشور در پی رسیدن به جایگاه اول خرید نفت خام امریکا می باشد ولی بر اساس گفته های مسئوالان صنعت سئول، ممکن است روند کاهشی را در صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری ثبت کند زیرا فروش سوخت های دیزلی ، سوخت جت و گازوئیل لطمه زیادی به خاطر شیوع ویروس کرونای چینی به دلیل کاهش سرعت خریدار چینی در فعالیت های صنعتی و حمل و نقل دیده است.

با نگاهی به صادرات نفت خام از امریکا به کشورهای دیگر از جمله بزرگترین و برترین مقصد امریکا در هفت سال گذشته در میابیم که تا اواخر سال ۲۰۱۵، ممنوعیت صادرات نفت خام، صادرات نفت خام از ایالات متحده را به کلیه کشورها علاوه بر کانادا محدود کرد. در سال های منتهی به رونق نفت شیل ایالات متحده، ایالات متحده کمتراز ۳۰ هزار بشکه به کانادا صادر می کرد.

تا سال ۲۰۱۳، صادرات نفت خام به کانادا با افزایش ۱۳۴ هزار بشکه در روز روبرو شد  و در همان سال با وجود آتش گرفتن یک پالایشگاه در سنت جان، صادرات نفت خام به کانادا همچنان رو به رشد بود تا جایی که در سال ۲۰۱۵ به ۴۲۷  هزار بشکه در روز رسید.

کانادا سالها مقصد غالب صادرات نفت خام ایالات متحده بوده است، اما به دلیل لغو ممنوعیت صادرات، امریکا در سال ۲۰۱۶ نفت خام را به نزدیک به ۳۰ کشور جهان صادر کرده است.

در سال ۲۰۱۶، این میزان به ۵۹۱ هزار بشکه رسید و صادرات نفت خام ایالات متحده افزایش یافت و در سال بعد یعنی ۲۰۱۷ صادرات ماهانه به طور متوسط ‌بیش از ۹۰۰ هزار بشکه و در چندین نوبت از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

 صادرات نفت خام ایالات متحده که ماهانه رکورد بالایی را نشان می دهد، در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به ۲.۹ میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته آن  ۹۶۶ هزار بشکه بود.

کد خبر: ۶٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha