۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
راه‌های جبران کسری بودجه دولت
کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد

راه‌های جبران کسری بودجه دولت

حاتمی یزدی، کارشناس اقتصادی گفت: استقراض از بانک مرکزی، فروش اوراق قرضه، فروش طرح‌های نیمه تمام دولت به بخش خصوصی، کاهش هزینه‌ها و فروش اموال مصادره ای، پنج راه عمده جبران کمبود بودجه دولت است.

به گزارش بازار، احمد حاتمی یزدی افزود: کاری که همه دولت‌ها تاکنون برای جبران کسری بودجه خود کردند استقراض از بانک مرکزی بوده که این امر افزایش نقدینگی و به دنبال آن تورم را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: بدترین جبران کسری بودجه دولت، استقراض از بانک مرکزی بوده که بیشترین ضرر را به دلیل ایجاد تورم به قشر ضعیف و آسیب دیدگان جامعه وارد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با ایجاد تورم اقشار فقیر و کارمندان هر روز قدرت خریدشان کم شده ضمن اینکه تورم بوجود آمده به نفع ثروتمندان جامعه است.

حاتمی یزدی افزود: دولت نباید کسری بودجه خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کند.

وی با اشاره به اینکه دومین راه جبران کسری بودجه دولت، فروش اوراق قرضه است، گفت: فروش اوراق قرضه از زمان مصدق در کشور باب شده و در آن سال‌ها مردم با همدلی زیادی که داشتند استقبال زیادی از خرید اوراق قرضه می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر اختلاف طبقاتی بین مردم زیاد شده و مثل سابق همدلی بین مردم برای کمک به دولت وجود ندارد به همین دلیل افراد کمی برای خرید اوراق قرضه پیش قدم می‌شوند مگر اینکه به دنبال سود خود باشند.

حاتمی یزدی گفت: در حال حاضر مجلس برای فروش اوراق قرضه با دولت همراه نیست، زیرا مجلس اعتقاد دارد دولت با فروش اوراق قرضه از مردم قرض کرده و دولت بعدی باید جبران قرض این دولت را بکند.

وی اضافه کرد: فروش اوراق قرضه راه مناسبی برای جبران کسری بودجه است، زیرا عوارض تورمی به همراه ندارد.

این کارشناس اقتصادی درخصوص سومین راه جبران کسری بودجه دولت گفت: دولت به جای اینکه سهام شرکت‌های خود را برای جبران کسری بودجه به فروش برساند، بهتر است پروژه‌های نیمه تمام خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

حاتمی یزدی افزود: با این اقدام بخش خصوصی می‌تواند سود خود را کسب کرده، اشتغال ایجاد کند و دولت هم می‌تواند با فروش این پروژه ها، پول زیادی به دست بیاورد.

وی اضافه کرد: حداقل ۱۰ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که در صورت واگذاری به بخش خصوصی می‌تواند رقم قابل توجهی را برای دولت به همراه داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: چهارمین روش دولت برای جبران کسری بودجه، کاهش هزینه هاست، زیرا حجم عظیمی از هزینه‌ها در موارد مختلفی در نظر گرفته شده که در صورتی که انجام نشود اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

حاتمی یزدی افزود: بخشی از این هزینه‌های سر بار هزینه‌های فرهنگی و هزینه‌هایی است که به موسسات خودساخته پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، گفت: در حال حاضر اولویت هزینه‌ها در بخش امنیت کشور به خصوص در داخل کشور است و هزینه‌های دفاع از امنیت در خارج از کشور نیز باید کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی درباره راه چهارم کسری بودجه دولت افزود: ما در کشور بنیادهایی، چون بنیاد مستضعفان داریم که اموال زیادی از مردم را در اوایل انقلاب مصادره کرده است.

حاتمی یزدی ادامه داد: صدها میلیارد پولی که در اختیار نهادی، چون بنیاد مستضعفان است نباید فقط خرج خودش شود بلکه در شرایط فعلی که فشار روی مردم زیاد است باید این اموال برای مردم و جبران کسری بودجه فروخته شود.

کد خبر: ۶۸٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha