۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
گسترش همکاری اقتصادی چین و آفریقا؛ تأکید بر توسعه تحول آفرین
گلوبال تایمز بررسی کرد:

گسترش همکاری اقتصادی چین و آفریقا؛ تأکید بر توسعه تحول آفرین

در سال ۲۰۲۱ چین با آفریقا در سه زمینه همکاری خواهد کرد: تولید واکسن، بهبود اقتصادی و توسعه تحول آفرین.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا وزیر امور خارجه چین و مشاور وی به پنج کشور آفریقایی - نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، بوتسوانا، تانزانیا و سیشل سفر رسمی داشته است. از سال ۱۹۹۱، آفریقا هر ساله مقصد اولین سفر وزیران خارجه چین به خارج از کشور بوده است.

در حالی که روند شیوع بیماری همه گیر COVID-۱۹ تا اواخر سال ۲۰۲۱ ادامه دارد، سفر وزیر امور خارجه چپن به آفریقا تجسم دوستی عمیق پکن با آفریقا است. این امر اهمیت زیادی را که چین نسبت به آفریقا قائل است را نشان می دهد.

چین روابط دوجانبه خود با آفریقا را بسیار ارزشمند می داند زیرا این قاره همیشه در اولویت دیپلماسی چین است. آفریقا همیشه قاطعانه چین را در صحنه های بین المللی تقویت می کند و از چین در مورد موضوعات مربوط به منافع اصلی ملی چین حمایت می کند.

از نظر اقتصادی، آفریقا به یکی از مهمترین مقاصد جهانی شدن شرکتهای چینی تبدیل شده است. بسیاری از کشورهای آفریقایی اکنون شرکت کنندگان در طرح «یک کمربند یک جاده» (BRI) پیشنهادی چین هستند.

وزیر امور خارجه چین در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری شینهوا و گروه رسانه ای چین گفت: دوستی بین چین و آفریقا در زمان شیوع بیماری همه گیر  COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۰ قویتر شد. در زمانی که جنگ چین علیه ویروس کرونا بسیار جدی بود، بسیاری از کشورهای آفریقایی به چین کمک می کردند.

هنگامی که بیماری همه گیر کووید ۱۹ به شدت در بسیاری از کشورهای آفریقایی شیوع پیدا کرد، چین دست کمک به آنها دراز کرد و با حداکثر توانایی خود از آنها پشتیبانی کرد. کمک متقابل آنها در میان نبرد بر سر این بیماری مهلک، دوستی چین و آفریقا را به شدت عمیق کرده است.

مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) بیستمین سالگرد تأسیس خود را در سال ۲۰۲۰ جشن گرفت. این نهاد همکاری به الگوی جدیدی از دوستی، همکاری و توسعه مشترک در بین کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. در شرایطی که یک جانبه گرایی، حمایت گرایی از تجارت ، سیاست قدرت به موانع عمده ای برای همکاری بین المللی تبدیل شده اند، مشارکت جدید بین چین و آفریقا برای حفظ چند جانبه گرایی و جهانی سازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی از افکارسازان غربی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به ایجاد مانع بین چین و آفریقا ادامه دادند، از جمله تحریف اقدامات ضد اپیدمی چین به عنوان تبعیض آمیز علیه مردم آفریقا. اما این شایعات بی اساس بود.

در ژوئن سال ۲۰۲۰ ، هنگامی که چین تعلیق بازپرداخت بدهی ۷۷ کشور در حال توسعه، از جمله بسیاری از کشورهای آفریقایی را اعلام کرد، برخی از رسانه های غربی گفتند که چین حمله ای جذاب را آغاز می کند. اینها صداهای کلیشه ای بوده و به نظر می رسد شعارهایی مانند دیپلماسی دام بدهی که غرب برای لکه دار کردن BRI استفاده می کند.

برخی از نخبگان سیاسی غربی و رسانه های آنها آفریقا را به عنوان حوزه نفوذ خود می دانند - حتی اگر آنها واقعاً به این قاره اهمیت ندهند. آنها هنگامی که پکن هماهنگی بیشتری با کشورهای آفریقایی ایجاد می کند، به چین حسادت می کنند و ذهنیت منفی نسبت به رشد روابط بین چین و آفریقا دارند.

بدگویی های بد آنها علیه چین برای جلوگیری از همکاری چین و آفریقا و حتی بیرون راندن چین از قاره آفریقا انجام می شود. جدا از این تهمت ها، رسانه های غربی و سیاستمداران قصد دارند با انگ شیطان پرستی به چین، توسعه چین را مهار کنند. این یک پیشنهاد کینه توزانه برای ادامه کنترل گفتمان های بین المللی قدرت در دوران پسا همه گیری است. آنها فقط نفرت و اطلاعات غلطی را در مورد پکن به وجود می آورند تا مردم را از شکست های همه گیر غربی دور کنند.

کشورهای غربی با این تهمت ها به چین می خواهند بر هماهنگی بین چین و آفریقا تأثیر بگذارد. اما باید گفت این تهمت ها برای به هم زدن دوستی چین و آفریقا کافی نیستند. چین همیشه دوست و شریک آفریقا در همه حال خواهد بود. دوستی آنها بیش از نیم قرن آزمایش شده است و به دلیل تحریکات برخی رسانه های غربی و سیاستمداران، دچار بحران نخواهد شد. برعکس، دوستی آنها با این آزمایشات عمیق تر خواهد شد.

وزیر امور خارجه چین گفت: در سال ۲۰۲۱ چین با آفریقا در سه زمینه همکاری خواهد کرد: تولید واکسن، بهبود اقتصادی و توسعه تحول آفرین.

علاوه بر این، دو طرف جلسات FOCAC را در سال ۲۰۲۱ در سنگال برگزار خواهند کرد. این امر همچنین شاهد ایجاد جامعه ای تلفیقی برای آینده مشترک بین چین و آفریقا در دوران پسا همه گیری است.

کد خبر: ۶۸٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha