۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
استخراج مجاز رمز ارزها، فرصت مناسبی برای صادرات مجازی برق
مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر عنوان کرد

استخراج مجاز رمز ارزها، فرصت مناسبی برای صادرات مجازی برق

خدادادی بهلولی، مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر گفت: استخراج مجاز رمزارز فرصت مناسبی برای هموطنان و حتی سرمایه گذاران خارجی و صادرات مجازی برق است.

به گزارش بازار، فرماندار شهرستان ری اعلام کرد: ۵۰۰ دستگاه ماینر استخراج بیت کوین طی ایام گذشته از چند مزرعه مختلف در بخش های مختلف این شهرستان کشف و ضبط شده است بر همین اساس در برنامه ای برای طرح بیشتر جزئیات این خبر با حسین توکلی کجانی فرماندار شهرستان ری و محمد خدادادی بهلولی مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر گفتگو شد.

فرماندار شهرستان ری با اشاره به کشف مزارع استخراج بیت کوین در سطح شهرستان ری از تشدید رصد و نظارت فرمانداری ری و دستگاه های متولی بر استخراج رمزارزها خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته در نقاطی مثل دامداری ها و مرغداری ها که تعرفه برق آنها ارزانتر است با تشدید نظارت ۱۵۰ دستگاه ماینر در یک مرغداری کشف و ضبط شد. عمده افراد سودجو و فعال در استخراج رمزارزها به سمت کارگاه های تولیدی، صنعتی، کارگاهی و زمین های کشاورزی پیرامون شهر تهران روی آورده اند. دو مرکز برق کهریزک و مرکز شهر ری هم دچار مشکل شده اند.

توکلی از مردم درخواست کرد: اگر به واحدی تولیدی مراجعه کردند که فعال نیست و در حال استخراج رمز ‌ارز است به ادارات برق مربوطه اطلاع دهند البته معمولا این افراد به کارگاه های و مرغداری ها و دامداری های غیر فعال مراجعه می کنند و ما هم از همکارانمان در اداره برق خواسته ایم با رصد کارگاه های غیرفعالی که مصرف برقشان بالا رفته است مراکز غیر مجاز را پیدا کنند.

در ادامه گفتگو، محمد خدادادی بهلولی مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر با اشاره به مجاز بودن ماینینگ در ایران گفت: استخراج رمز ارزها از سال جاری با تصویب هیات وزیران فعالیتی مجاز است اما دو شرط دارد. شرط اول؛ دریافت جواز ترخیص از وزارت صمت است که با استفاده از این جواز ترخیص و با مراجعه به مراکز توزیع برق در اقصی نقاط کشور می توانند انشعاب برق ماینینگ را دریافت کنند. شرط دوم و مهمترین شرط این است که به ماینینگ، برق یارانه ای تعلق نمی گیرد برق این دستگاه ها با میانگین نرخ برق صادراتی محاسبه می شود. اما متاسفانه برخی از هموطنان ما برای استخراج این رمز ارزها مثل بیت کوین از تعرفه برق یارانه ای مثل تعرفه های کشاورزی، صنعتی و خانگی استفاده می کنند. این یارانه به فعالیت این اشخاص تعلق نمی گیرد این کار فعالیت مولد اقتصادی نیست بلکه این افراد از جیب دیگر مردم استفاده کرده و اقدام به استخراج ارز می کنند.

خدادادی در ادامه با اشاره به مزرعه بام رفسنجان با مشارکت شرکت های چینی و ایرانی گفت: افرادی که از کشورهای خارجی هم می آیند می توانند با تعرفه صادراتی به جز ایام بحران تابستان و زمستان به استخراج رمز ارزها اقدام کنند. حدود ۲۴ مزرعه استخراج رمز ارز در کشور داریم که به صورت مجاز و با استفاده از برق با نرخ صادراتی فعالیت دارند. اگر هر مزرعه ای از تعرفه یارانه ای استفاده کند تعطیل خواهد شد و ما به التفاوت نرخ برق را باید پرداخت کند ضمن اینکه دستگاه های آنها هم ضبط می شوند.

مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر با تاکید بر اینکه استخراج رمز ارز با استفاده از تعرفه صادراتی به صرفه است گفت: استخراج رمز ارز برای استخراج به صرفه است اما متاسفانه برخی هموطنان ما از برق یارانه ای استفاده می کنند تا سود بیشتری از استخراج کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده ماینینگ های مجاز در طول سال برابر با میانگین نرخ برق صادراتی است گفت: قیمت میانگین برق استفاده شده در ماینینگ های مجاز در طول سال ۸ سنت خواهد بود به این گونه که در فصل های بحرانی این مبلغ ۱۶ سنت محاسبه می شود و در مواقع غیر بحرانی که مشکلی در تامین سوخت و برق نداریم این مبلغ با ۴ سنت محاسبه می شود. در واقع ۸ ماه از سال این مبلغ با ۴ سنت و ما بقی ماه ها با ۱۶ سنت محاسبه می شود و این امر برای هموطنانی که استخراج رمز ارز دارند و سرمایه گذاران خارجی یکسان است.

خدادادی در ادامه خاطر نشان کرد: تمامی ماینرهای مجاز در زمانیکه ما بحران سوخت و برق داریم اجازه استفاده کامل از برق ندارند. مزارع باید برخی دستگاه های خود را از مدار خارج کنند و یا ظرفیت خود را کاهش دهند. این عمل به صنعت برق ما کمک می کند.
وی در واکنش به اظهارات محمدحسین هاشمی مجری پارک شهر مبنی بر اینکه به جای مصرف برق در استخراج رمز ارز می توان به صادرات آن اقدام کرد گفت: صادرات برق، هزینه اتصال به شبکه را به همراه داشته و صادرات ما به کشورهای مختلف هم حجم محدودی دارد.

خدادادی افزود: کشور ما در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود سوخت مواجه است اما چند ماه از سال در مصرف سوخت و برق دچار بحران نیستیم حتی با صادرات برق باز هم مقداری اضافه داریم و استخراج رمزارز مجاز، فرصت مناسبی برای هموطنان و حتی سرمایه گذاران خارجی و صادرات مجازی برق است. حساسیت ما در استخراج، مربوط به زمان های بحرانی است که در این نقاط یا مصرف برق به طور کلی ممنوع می شود و یا نرخ آن بسیار بالاتر محاسبه می شود.

مجری تامین برق مرکز استخراج رمزارز شرکت توانیر در پایان این گفتگوی رادیویی اظهار داشت: تشخیص مراکز استخراج رمز ارز کار آسانی نیست اما تا به حال بیش از ۱۶۰۰ مرکز با ظرفیت ۵۶۰ مگاوات با دیتا ماینینگ شناسایی شده اند. البته از هموطنان هم درخواست می کنیم اگر با مرکزی مواجه شدند که به صورت غیر مجاز اقدام به استخراج رمز ارز کرده اند آدرس این مرکز را به مراکز توزیع برق اطلاع دهند. در یکماه آینده وب سایتی به گزارش های هموطنان اختصاص خواهد یافت و البته با ارسال گزارش از پاداش هم بهره مند خواهند شد.

کد خبر: ۶۸٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha