۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
تلاش دنیا برای ایمن شدن در برابر کرونا| سیاستهای واکسیناسیون عمومی
روند تایید واکسن در کشورهای مختلف جریان دارد؛

تلاش دنیا برای ایمن شدن در برابر کرونا| سیاستهای واکسیناسیون عمومی

واکسن تولید شرکت استرازنکا را امید دنیا برای رهایی از ویروس کرونا می دانند. واکسنی ارزان با شرایط نگهداری ساده و عدم ایجاد علایم آلرژیک که ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیارد دوز از آن در دنیا وجود دارد و هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، یکی از واکسن هایی که دنیا برای پایان دادن به این بحران به آن چشم دوخته است واکسن تولیدی آسترازنکا است که در کارخانه های مختلف این کشور در سراسر دنیا تولید می شود.

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این واکسن موسسه واکسن سازی سروم هند است که سالانه بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن تولید می کند. اما اخیرا خبرهایی در مورد  این واکسن به گوش می رسد که امید دنیا برای پایان یافتن این روزهای سخت را به واقعیت نزدیک تر می کند. یک مساله با اهمیت در مورد واکسن فاصله بین دو دوز واکسن تزریقی است. توصیه شده بود دو دوز واکسن در فاصله ۲۸ روز تزریق شود ولی مطالعات اخیر نشان می دهد افزایش فاصله دو تزریق می تواند کارایی واکسن را افزایش دهد.

طبق گزارش ارایه شده توسط شرکت آسترازنکا، فاصله بین دو دوز تزریقی واکسن این شرکت می تواند تا ۱۲ هفته باشد. نماینده این شرکت در جلسه ای که در مجلس نمایندگان بریتانیا برگزار شد گفت: «مطالعات ما نشان داده است افزایش فاصله دریافت دو دوز واکسن تا ۱۲ هفته می تواند کارایی واکسن را تا ۹۰ درصد افزایش دهد. این مساله در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی هم به اثبات رسیده است.»

از طرف دیگر هیچ یک از عکس العمل های آلرژیکی که افراد در هنگام دریافت واکسن فایزر و مدرنا تجربه کرده اند، در میان دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا مشاهده نشده است به همین دلیل می توان با سرعت بیشتری واکسیناسیون را انجام داد. وزیر بهداشت بریتانیا با تاکید روی این مساله گفت: «افرادی که واکسن فایزر را دریافت می کنند باید حداقل ۱۵ دقیقه در محل دریافت واکسن و تحت مراقبت باشند ولی افرادی که واکسن آسترازنکا دریافت می کنند نیازی به این دوره انتظار ندارند. به همین دلیل سرعت واکسیناسیون افراد در بریتاینا با استفاده از واکسن آسترازنکا بیش از واکسن های دیگر است.»

پاکستان و آرژانتین واکسن آسترازنکا را تایید کردند
در این روزها خبر تایید این واکسن در کشورهای مختلف شنیده می شود. دو کشور پاکستان و آرژانتین در هفته گذشته واکسن را تایید کردند و در نظر دارند به زودی تزریق آن را شروع کنند و دربرزیل هم خبر از استفاده از واکسن برای مبارزه با کرونا داد. کشور هند بزرگترین پروژه واکسیناسیون دنیا را با استفاده از واکسن آسترازنکا و واکسن  تولیدی شرکت بهارات شروع کرده است.

دولت برزیل اعلام کرده است به زودی هواپیمایی برای دریافت ۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از موسسه سروم هند به این کشور می فرستد. برزیل یکی از بزرگترین خریداران واکسن آسترازنکا از هند است. دولت هند هم که پیش از این صادرات واکسن در فصل اول سال ۲۰۲۱ را ممنوع کرده بود اخیرا خبر از افزایش ظرفیت تولید واکسن در موسسه سروم تا مرز ۲.۵ میلیارد دوز و شروع صادرات از انتهای سال ۲۰۲۱ داده است. این موسسه در نظر دارد به بزرگترین صادر کننده واکسن به کشورهای در حال توسعه دنیا تبدیل شود.

در استرالیا هم واکسن فایزر هفته آینده و واکسن آسترازنکا ظرف یک ماه آینده تایید خواهد شد. اخباری در مورد شروع بررسی واکسن «جنسن» که توسط شرکت جانسون و جانسون تولید شد نیز به گوش رسیده است. این شرکت درخواست تایید واکسن را به کشورهای کانادا و استرالیا و افریقای جنوبی ارایه داده است و تا نیمه فوریه درخواست رسمی به همراه تمامی اطلاعات به اف دی ای امریکا  ارسال می شود.

 مقامات بهداشتی استرالیا ضمن انتشار این خبر که واکسن استرازنکا برای استفاده در داخل استرالیا در خاک این کشور تولید می شود گفتند: «استرالیا ۵۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا تولید می کند و اکثریت مردم این کشور واکسن آسترازنکا را دریافت خواهند کرد. این کشور ۲۱ میلیون نفر واجد شرایط دریافت واکسن دارد و ۱۰ میلیون دوز واکسن فایزر، ۵۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا و ۵۱ میلیون دوز واکسن نواواکس خریداری کرده است که به جز واکسن فایزر، بقیه در داخل کشور تولید می شوند.»

پارکینگ های عمومی به مرکز واکسیناسیون تبدیل می شوند
کشورهای مختلف راه های زیادی را برای تسریع روند واکسیناسیون در نظر گرفته اند.از جمله این راه ها استفاده از استادیوم های ورزشی برای واکسیناسیون است. استرالیا در نظر دارد پارکینگ های عمومی و استادیوم های فوتبال را مرکز واکسیناسیون تبدیل کند زیرا از یک طرف امکان واکسینه کردن بالغ بر ۶۰ نفر دریک زمان وجود دارد که سرعت واکسیناسیون را بیشتر می کند و از طرف امکان دریافت واکسن توسط افراد در شرایطی که در خودروی خود حضور دارند و فاصله را با افراد دیگر به خوبی رعایت کرده اند وجود دارد.

قرار است توزیع واکسن در تمامی بیمارستان ها و کلینیک های درمانی و مطب های پزشک های عمومی انجام شود. در امریکا مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته شد و در بریتانیا از داروخانه ها برای توزیع و تزریق واکسن استفاده شد. قرار است از روز ۱۵ فوریه واکسیناسیون گروه اول با واکسن فایزر شروع شود و سپس عموم مردم واکسن آسترازنکا را دریافت می کنند.

کد خبر: ۶۸٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha