۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
تهیه دومین نامه بورسی خطاب به قوه قضائیه/ سازمان بورس و وزارت اقتصاد به وظایف خود عمل نمی کنند
نایب رئیس اول مجلس به بازار خبر داد:

تهیه دومین نامه بورسی خطاب به قوه قضائیه/ سازمان بورس و وزارت اقتصاد به وظایف خود عمل نمی کنند

کرج- قاضی زاده نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از تنظیم نامه ای به رئیس قوه قضائیه مبنی بر شکایت از سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی خبر داد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر یک روزه به البرز و در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار مبنی بر نتیجه شکایت از حقوقی های بازار سرمایه گفت: به طور جدی وارد این قضیه شده و دو جلسه با آیت الله رئیسی و دادستان تهران داشتیم و لیستی از متخلفین بورس برای آنها ارسال شد تا بررسی کنند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: ما به عنوان فرد مطلع  نامه و گزارشی ارائه کردیم تا دادستان طبق آن بررسی و تصمیم گیری کند.

قاضی زاده با بیان اینکه نامه دومی هم در دست تهیه داریم، اظهار کرد: این بار فقط بحث تخلفات حقوقی ها نیست بلکه تخلفات سازمان بورس و اقداماتی که وزارت اقتصاد باید انجام می داده و نداده مطرح است.

وی تصریح کرد: نامه اول در آن مقطع ناظر بر تخلفات حقوقی ها و معرفی برخی حقوقی های متخلف بود، نامه دوم علاوه بر حقوقی ها، بخشی هم به عنوان فردی آگاه پرداخته شده و گزارشی را به رئیس قوه قضاییه ارائه می کنیم تا دستور رسیدگی صادر شود. 

نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هر بار شگردهای جدیدی توسط بازارگردانان برای تضعیف سهامداران خرد به کار برده می شود، آیا شگردهای جدید آنها شناسایی شده یا نه، گفت: سازمان بورس وظیفه رسیدگی و شناسایی شگردها را بر عهده دارد و ما ناظر مستقیم ماجرا نیستیم. مسئله ما این است که چرا سازمان بورس به وظایف خود عمل نمی کند.

وی با اشاره به وجود شورای عالی بورس و ضابطین رسیدگی گفت: قانونگذار شورای عالی و ضابطین را برای رسیدگی و تصمیم گیری در این حوزه ایجاد کرده است. قدرت و  اختیارات و اجازه آنها در حدی است که حتی به دلیل نداشتن صلاحیت می توانند مدیرعامل شرکت های بورسی را  برکنار و عزل کنند. به عنوان مثال مدیرعامل فولاد را که وزارت صنعت،معدن و تجارت تعیین می کند این هیئت می تواند عزل کند. 

قاضی زاده هاشمی با اشاره به عدم برخورد با متخلفین بازار سرمایه گفت: این اهمال، کم کاری ،عدم اقتدار و سیاست گذاری غلط باعث شده این اتفاقات بیفتد. 

وی همچنین با اشاره به اینکه پیشتر از این «شاپور محمدی» رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام و دستورالعملی در این خصوص صادر کرد اما مجبور به استعفا و لغو شد، گفت: وزیر اقتصاد هشدار را جدی نگرفت و یکی از دلایلی که اکنون استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کرده همین مسئله است.

کد خبر: ۶۷٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha