۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
نگرانی درباره بازگشت نفت ایران وجود ندارد
دبیرکل اوپک:

نگرانی درباره بازگشت نفت ایران وجود ندارد

بارکیندو، دبیرکل اوپک اعلام کرد که درباره بازگشت نفت ایران به بازار نگرانی وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، محمد بارکیندو روز چهارشنبه (۲۴ دی‌ماه) اعلام کرد که هنوز جای نگرانی برای احتمال افزایش تولید نفت خام ایران در اواخر سال جاری میلادی وجود ندارد.

وی در یک رویداد انرژی در امارات گفت: نمی‌توانم آنچه را اتفاق می‌افتد پیش‌بینی کنم، این تحولات را به دقت دنبال می‌کنیم، اما مطمئن باشید اکنون نیازی به نگرانی بازار نیست.

مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده در ۲۰ ژانویه می‌تواند زمینه را برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران فراهم و ظرف چند ماه مقدار قابل توجهی از نفت خام ایران را وارد بازار کند، در همین حال، ایران در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود بوده است.

شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه (۲۲ دی‌ماه)  هشت قرارداد  از مجموعه قراردادهایی  در قالب طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت شامل ۳۳ پروژه (۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل) در گستره فعالیت سه شرکت تابعه (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران)، به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار  امضا  کرد.

نخستین قرارداد آن، مهرماه سال ۹۷ برای پروژه سیری (میدان‌های سیوند و اسفند) شرکت نفت فلات قاره ایران امضا شد.

بر اساس بررسی موسسه آرگوس، ایران در ماه دسامبر رزوانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است، در حالی که در اکتبر ۲۰۱۸، یک ماه پیش از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد.

افزایش عرضه نفت ازسوی تولیدکنندگان می‌تواند چالشی را برای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) ایجاد کند.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس برنامه افزایش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای خود را لغو کردند و تنها برای ماه ژانویه تولید را  ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، روز سه‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) با اعلام کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه و مارس، بازار را غافلگیر کرد.

این اقدام در حالی انجام شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) به‌تازگی توافق کردند بیشتر تولیدکنندگان در فوریه و مارس تولید خود را ثابت نگه دارند، در حالی که روسیه و قزاقستان اجازه دارند تولید خود را به مقداری محدود ‌افزایش دهند، در همین حال عربستان پیشنهاد کاهش روزانه تا یک میلیون بشکه‌ای تولید خود را مطرح کرد.

دبیرکل اوپک گفت: روند بی‌سابقه‌ای در سازگاری و تعدیل مداوم، انعطاف‌پذیری مداوم و رسیدگی به مسائل هنگام ظهور ایجاد کرده‌ایم.

کد خبر: ۶۷٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha