۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
پلاک کوبی ۹۰۷ هزار و ۲۵۰ راس دام در همدان/ نژاد ۵۴ گله اصلاح شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

پلاک کوبی ۹۰۷ هزار و ۲۵۰ راس دام در همدان/ نژاد ۵۴ گله اصلاح شد

همدان - خدارحمی؛ مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰۷ هزار و ۲۵۰ راس دام در استان همدان پلاک کوبی شده است، گفت: از این تعداد ۱۷۵ هزار دام پلاک کوبی شده مربوط به عشایر است.

روح الله خدارحمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با تولید گوشت قرمز با اشاره به اینکه سالانه نیاز گوشت قرمز افزایش می یابد چراکه ذائقه ایرانی‌ها به سمت گوشت گوسفند است، اظهار کرد: نیاز به پرورش گوسفند افزایش می‌یابد اما مراتع محدودیت دارند و نمی‌توان تولید را در سطح افزایش داد بلکه باید تولید در واحد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دام نژاد ایرانی وابسته به مرتع است، ادامه داد: چند نژاد خارجی را در راستای تلقیح با گوسفند ایرانی وارد کرده‌ایم.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در راستای سر و سامان دادن به حرفه گوسفندداری شرکت تعاونی دام سبک استان همدان تاسیس شده است، افزود: این تعاونی یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین تعاونی‌های سطح کشور است.

فعالیت ۶ تعاونی دام سبک در کشور
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ۶ تعاونی دام سبک وجود دارد که یکی در استان همدان است و تعاونی همدان یک تعاونی پیشرو محسوب می شود، بیان کرد: تعاونی دام سبک استان همدان اقداماتی از جمله اصلاح نژادی، توزیع نهاده‌ها، اقدامات خدماتی و غیره انجام می‌دهد.

خدارحمی با اشاره به اینکه در تعاونی دام سبک استان همدان ۳۰۰ گله دار با پنج هزار و ۲۲۰ سهم فعالیت دارند، اضافه کرد: با راه اندازی این تعاونی مشکلات گله داران کاهش پیدا کرده ضمن اینکه گله دارنی که عضور تعاونی نیستند با عضویت می‌توانند خدمات بیشتری دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از گفتگو به طرح هویت دار کردن دام‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح یک طرح ملی است و در سراسر کشور انجام می‌شود، عنوان کرد: انتظار داریم =دامداران در راستای هویت دار و شناسنامه دار کردن دام‌های خود بیشتر همراهی کنند چراکه در آینده ارائه خدمات به دامداران منوط به پلاک کوبی دام است.

نیروی انتظامی دام‌های بدون هویت را در زمان جابجایی به عنوان دام قاچاق منظور می‌کند

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی دام‌های بدون هویت را در زمان جابجایی به عنوان دام قاچاق منظور می‌کند، یاد آور شد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیر است و دام برای جابجایی باید پلمب داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰۷ هزار و ۲۵۰ راس دام در استان همدان پلاک کوبی شده است، ادامه داد: از این تعداد ۱۷۵ هزار دام پلاک کوبی شده مربوط به عشایر است.

خدارحمی در رابطه با علت عدم استقبال برخی دامداران از پلاک کوبی دام افزود: متاسفانه بیشتر گله داران مسئله قیمت را مطرح می‌کنند در حالی که قیمت پلاک کوبی برای هر دام سه هزار تومان است و امسال به دلیل افزایش قیمت پلاک ۴۰۰ تومان به آن اضافه شده و به مبلغ سه هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

وی در پایان این گفتگو به اصلاح نژاد دام در استان همدان اشاره و با بیان اینکه بر روی ۵۴ گله کار اصلاح نژادی انجام شده است، اضافه کرد: ۹۰ درصد اصلاح نژادهای انجام شده رضایت بخش بوده است.

کد خبر: ۶۷٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha