۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
 آمریکا «شیائومی» را به لیست سیاه شرکت‌های نظامی چین اضافه کرد
تکرار سرنوشت «هوآوی» برای «شیائومی»؛

آمریکا «شیائومی» را به لیست سیاه شرکت‌های نظامی چین اضافه کرد

وزارت دفاع آمریکا شیائومی را به بهانه ارتباط با نهادهای نظامی چین به فهرست سیاهی اضافه کرده که این شرکت را در معرض تحریم‌های مالی گسترده قرار می‌دهد.

مژده باقری؛ بازار: کمتر از یک هفته مانده تا پایان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، وزارت دفاع ۹ شرکت چینی دیگر از جمله شیائومی، دومین تولید کننده بزرگ موبایل در دنیا و شرکت هوا فضای «Comac» را به فهرست سیاه «شرکت‌های نظامی کمونیستی چین» اضافه کرده است.

 قرار گرفتن در این فهرست شیائومی را در معرض فرمان اجرایی از سوی ترامپ قرار می‌دهد که افراد و سازمان‌های آمریکایی را از سرمایه‌گذاری در آن محروم کرده و آنها را به واگذاری دارایی‌هایی خود در این شرکت وادار می‌سازد.

 قرار گرفتن شیائومی در لیست سیاه غیرمنتظره بود. این شرکت رقیب چینی اپل شناخته می شود و تلفن های هوشمندی تولید می کند که طرفداران خاص خود را دارد. شیائومی که دومین تولیدکننده بزرگ تلفن هوشمند در چین است، با هواوی بر سر جایگاه برتر رقابت دارد.

شرکت های دیگری که هدف گرفته شدند شامل لوئوکونگ تکنولوژی، گووین سمی کانداکتور کورپ، گلوبال تون کامیونیکیشن تکنولوژی و ادونس میکرو فابریکیشن اکوئیپمنت هستند. سه شرکت مخابراتی بزرگ چین پیش از این در لیست سیاه آمریکا جای گرفته بودند. ارزش سهام شرکت شیائومی پس از این که دولت ترامپ این سازنده تلفن هوشمند و ۱۰ شرکت دیگر چین را در لیست سیاه قرار داد، ۱۰ درصد ریزش کرد.

در ادامه اما شیائومی در بیانیه ای اعلام کرد متعلق به ارتش چین یا تحت کنترل آن نیست و اقدامات مناسب را برای حمایت از منافعش انجام خواهد داد.

اگر این ممنوعیت لغو نشود، شیائومی از بازار بورس آمریکا و شاخص های جهانی حذف خواهد شد. شرکت های چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونیکام هنگ کنگ هفته پیش توسط شرکت MSCI حذف شدند.

شیائومی حدود ۱۰ سال قبل توسط لی جون، کارآفرین میلیاردر به همراه شرکت تراشه سازی آمریکایی کوالکام تاسیس شد. اما فراتر از مرزهای چین توسعه یافت و به خصوص در اروپا و هند یکی از برندهای شناخته شده شد. طبق آمار شرکت IDC، شیائومی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ از نظر فروش جهانی گوشی از اپل پیش افتاد و در سپتامبر به شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ پیوست.

پس از اقدام وزارت دفاع آمریکا، سرمایه گذاران ممکن است نگران شوند که شیائومی در آینده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا هم هدف قرار بگیرد. هواوی پس از این که از دسترسی به محصولات آمریکایی از جمله اندروید گوگل محروم شد، ناچار شد برند آنر (Honor) را بفروشد.

 با وجود ریزش ارزش سهام شیائومی در روز جمعه، برخی از سرمایه گذاران امیدوارند که دولت آینده آمریکا اقداماتی را که در آخرین روزهای دولت ترامپ انجام گرفته است، معکوس کند.

کد خبر: ۶۷٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha