۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
میزبانی باغ تالارها از رکود؛ محدودیت‌های شبانه چالش رونق تالارهای پذیرایی است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

میزبانی باغ تالارها از رکود؛ محدودیت‌های شبانه چالش رونق تالارهای پذیرایی است

مشهد- رسیدن به وضعیت آبی و یا زرد در برخی شهرها موجب شد تا رئیس‌جمهور اجازه فعالیت تالارهای تعطیل آن‌هم پس از ۱۰ ماه را صادر کند اما بنا بر اظهارات تالار داران آن‌قدر مشکلات در این صنف انباشت شده که بازگشایی این سالن‌های پذیرایی به گفته صاحبانش به همین راحتی هم نیست!

بازار؛ گروه استان‌ها: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی طی ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند که همین امر موجب شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

حال با صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها آن‌هم با ظرفیت کنترل‌شده و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اما آن‌قدر مشکلات این صنف بر روی‌هم انباشت شده است که این خبر چندان هم خوشایند برای افراد این صنف به نظر نمی آید.

شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر تبعاتی همچون مرگ‌ومیر انسان و اثر ناشی از این بیماری که ممکن است سال‌ها بعد هم آثار آن بماند سبب ایجاد خسارت‌های مالی سنگین به بسیاری از کسب‌وکارها شد.

خسارت اقتصادی کرونا در مشاغل مختص به ایران نیست بلکه در تمام دنیا سبب بیکاری تعداد زیادی از افراد شده و حتی در برخی اوقات سبب ایجاد مشاغل جدید و رونق کسب‌وکارهای اینترنتی شده است.

در این راه تصمیمات ستاد ملی کرونا و ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی باهدف حفظ جان و سلامت مردم ایجادشده و بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا مشخص می‌کند برخی از مشاغل در زمان‌های مختلف تعطیل می‌شوند.

یکی از مشاغلی که طی یک سال گذشته دچار آسیب‌های جدی به دلیل تعطیل شدن کسب‌وکارشان بوده تالارهای پذیرایی است که در آستانه تعطیلی یک ساله آنها چیزی نمانده است و به نظر می‌رسد با شرایط کنونی این تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشد.

ترس از تعطیلی
گرچه بازگشایی تالارها با همین وضعیت نیم‌بند شاید مرهمی بر روی زخم‌های این صنف بگذارد اما بنا بر اظهارات مدیر یکی از همین تالار های خصوصی ممکن است دوباره وضعیت شهرها قرمز شود و لذا دوباره تالارها به تعطیلی کشیده خواهد شد.

حسین حقیقت به ما می‌گوید: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رای به تعطیلی تالارها ندهند!

وی عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند لذا بعید می‌دانم که استقبالی از تالارها مانند گذشته بشود و لذا این موضوعات ما را بر سر دوراهی گذاشته است!

وی بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری و نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود تصریح  می‌کند: تعداد زیادی از تالار داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد شدند  که در این راه صاحب‌ملک تالار قبول نمی‌کرد.

خسارات جبران‌ناپذیر
امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌های مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

وی بیان می‌کند: در حالی که ۱۰ماه یک ریال کار نکردیم و ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه‌تنها کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.

وی عنوان می‌کند: هم‌زمان با شیوع کرونا تالار داران مجبور شدند پیش‌پرداخت مراسم عروسی را به صاحبان مجالس بازگردانند و این در حالی بود که ما برای این مراسم از قبل تدارک دیده بودیم و هزینه زیادی بابت خرید شیرینی و مواد اولیه پرداخت کرده بودیم که همگی تخریب و ضایع شد.

تعدیل نیروها
رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.

ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفراز یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه  در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعدادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

بازگشایی با محدودیت راهگشا نیست
حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌

وی بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ۱۹ بعدازظهر به بعد برگزار می‌شود افزود: لذا این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌های تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده است و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مردد هستند.

منع شبانه چالش تالارهای پذیرایی
به گزارش خبرنگار بازار در همین رابطه رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه هم اکنون مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد:وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.

محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.

وی گفت: بر طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.

باباخانی افزود: از سوی دیگر  با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا باید درزمینهٔ چالش امکان بازگشایی تالارهای پذیرایی از سویی و منع تردد شبانه از سویی دیگر تصمیم‌گیری کند. 

بی رغبتی تالار داران
با اعمال دستورالعمل‌های سختگیرانه اولین واحدهای صنفی که از زمان شروع بیماری کرونا در کشور تعطیل شدند و بیش از سایر واحد های صنفی نیز طعم تلخ تعطیلی را چشیدند تالارهای پذیرایی بودند که به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این واحدهای صنفی اما سرمایه های هنگفتی در حال حاضر بلاتکیلف و بلاستفاده مانده است.

ازآنجاکه احتمال تغییر وضعیت و تغییر رنگ شاخص‌های کرونایی به دلیل بی‌توجهی موارد بهداشتی وجود دارد لذا تالار داران حاضر به ریسک نبوده  و بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند فعلاً از رستوران تالارها برای ارائه خدمات به مشتری‌ها استفاده کنند تا ارائه سایر خدمات!

کد خبر: ۶۷٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha