۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
«بندر خشک» اردبیل را از بن‌بست خارج می‌کند/ راه‌اندازی مرکز فروش مجازی در منطقه مرزی
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

«بندر خشک» اردبیل را از بن‌بست خارج می‌کند/ راه‌اندازی مرکز فروش مجازی در منطقه مرزی

اردبیل - پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: احداث بندر خشک در شمال استان می‌تواند این خطه را از بن‌بست اقتصادی خارج کند.

حسین پیرمؤذن در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: مشارکت استان اردبیل در بازسازی قره‌باغ با همکاری پیمانکاران و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات فنی، ‌مهندسی می‌تواند بهترین شرایط را برای اشتغال مهندسان استان فراهم کند که در این زمینه رایزنی‌های دوجانبه همچنان در حال انجام است.

وی تصریح کرد:‌ به دنبال آزادسازی بخشی از سرزمین آذربایجان در ماه‌های گذشته اتاق ایران فراخوانی را برای شرکت‌های ایرانی با هدف مشارکت در بازسازی قره‌باغ منتشر کرد که مسئولیت این کار با اتاق مشترک ایران و آذربایجان بوده که در استان اردبیل مستقر است.

انعقاد اولین تفاهم برای احداث پل رود ارس
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در ادامه گفت: شرکت‌های توانمندی برای مشارکت در این حوزه اعلام آمادگی کردند که با بررسی سوابق شرکت‌ها تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت آنها برای توسعه و عمران منطقه قره‌باغ استفاده کنیم که قرار شد کمیته تخصصی با محوریت سفیر ایران در آذربایجان شکل گرفته و جزئیات این امر مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

پیرمؤذن افزود: اولین تفاهم برای احداث پل رود ارس و اجرایی شدن این پروژه منعقد شده و همچنان پیگیری‌ها برای حضور شرکت‌های ایرانی در آذربایجان ادامه دارد تا با جمع‌بندی درخواست‌های مکتوب بخش خصوصی و طرح در کمیسیون مشترک بتوانیم در این زمینه جمع‌بندی لازم را انجام دهیم.

وی به سه موضوع اساسی در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: در فراخوانی که اعلام شده جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و همچنین عمرانی اثربخش مورد تاکید قرار گرفته و در کنار آن بازدید تشکل‌های فعال در بخش فنی و مهندسی مورد تاکید است تا در یک جمع‌بندی مشترک لیست نهایی اعلام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به کشت فراسرزمینی فعالان بخش کشاورزی استان در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: در اوایل هفته آینده هیئت مشترکی این ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار خواهند داد تا به صورت تفاهمنامه‌ مشترک آغاز عملیات اجرایی را با عقد تفاهمنامه‌ همکاری‌های مشترک انجام دهیم که در این باب تسهیل‌گری گمرک و همچنین اعمال تعرفه‌های ترجیحی مورد تاکید و توجه است.

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی ایران در جمهوری آذربایجان
پیرموذن با قدردانی از مساعدت استاندار اردبیل در راه‌اندازی مرکز فروش مجازی مرزی در منطقه بیله‌سوار خاطر نشان کرد:‌ استقبال از این موضوع به حدی بوده که با درخواست سفیر ایران در آذربایجان قرار است مجوز راه‌اندازی نمایشگاه دائمی اخذ و بهترین مکان در این حوزه پیش‌بینی شود.

وی اضافه کرد: با انتخاب بهترین محل در راه‌اندازی این نمایشگاه دائمی سعی خواهیم کرد تا ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری و همچنین توانمندی بخش گردشگری، صنعت و خدمات را در معرض دید قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ضرورت راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک و همچنین بارانداز و بندر خشک را بسیار ضروری خواند و بیان کرد: انتظار می‌رود از سوی مسئولان کشوری به سرعت مقدمات راه‌اندازی بندر خشک به تصویب برسد تا در کمیسیون مشترک این بند حذف نشود.

پیرمؤذن ادامه داد: راه‌اندازی بندر خشک و بارانداز صادراتی می‌تواند استان اردبیل را از بن‌بست اقتصادی نجات بدهد که قطعا در کنار راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری، بندر خشک نیز زمینه و بستر صادرات همه‌جانبه را به کشورهای همسایه به وجود آورد.

تولید محصولات متنوع کشاورزی زمینه‌ساز صادرات
وی به توسعه کشت آبی در شمال استان و راه‌اندازی پروژه‌ پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و گفت: تولید محصولات متنوع کشاورزی زمینه صادرات را از طریق بندر خشک و منطقه آزاد تجاری به وجود می‌آورد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ضرورت ارائه برنامه از سوی تشکل‌های فنی و مهندسی را یادآور شد و افزود: امیدواریم تشکل‌های بخش‌های اقتصادی و مهندسی تنها رقابت خود را به ایام انتخابات معطوف نکنند بلکه در بازسازی قره‌باغ برنامه‌های خود را به صورت مکتوب به اتاق ارائه کنند.

پیرموذن همچنین به مشکلات صنعت گردشگری و ضرورت دریافت مصوبات ملی برای حل مشکلات فعالان این بخش اشاره کرد و ادامه داد: تسهیلات حتی کم بهره در این حوزه نمی‌تواند کفاف ضرر و زیان یک ساله فعالان این بخش را بدهد چرا که بیش از یک سال است که در استان اردبیل بخش گردشگری به رکود کشیده شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که صاحبان این صنایع درآمدی ندارند، چگونه می‌توانند ماهانه پنج تا شش میلیون تومان بازپرداخت تسهیلات را انجام دهند که ضروری است در این زمینه به دنبال راهکار حمایتی از بخش گردشگری به صورت بلاعوض باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ضرورت عضویت فعالان این بخش را در اتاق بازرگانی یادآور شد و خاطر نشان کرد: بعد از عضویت فعالان این بخش می‌توانیم هم در بخش آموزش و هم برگزاری کمیسیون و صدور کارت بازرگانی برای فعالان این بخش اقدام کرده و فعالیت آن‌ها را شکل منسجمی ببخشیم.

کد خبر: ۶۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha