۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
تداوم چالش در بازار گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱
سالی سخت در راه است؛

تداوم چالش در بازار گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱

با وجود اینکه انتظار می رفت سال ۲۰۲۱ سال بهتری برای اقتصاد دنیا باشد ولی به نظر می رسد این پیش بینی نادرست است. هم اکنون انتظار می رود سال جدید میلادی سالی پر تنش برای فعالان در صنعت تولید گوشت پرندگان باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران کرونا روی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ تاثیر مخربی بر جای گذاشت و آثار منفی آن تقریبا روی تمامی بخشهای اقتصاد مشهود بود. صنعت تولید گوشت پرندگان هم سال ۲۰۲۰ دا با مشکلات زیادی پشت سر گذاشت ولی پیش بینی ها نشان می دهد در فصل اول سال جاری هم روزهای خوبی در انتظار این صنعت نیست.

برمبنای گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی «رابوبانک» تداوم بحران کرونا در فصل اول سال جاری باعث می شود تا فشار زیادی روی صنعت غذا، روی صنعت رستوران داری و حتی تجارت فراورده های غذایی در دنیا ایجاد شود و در نتیجه این مساله نرخ رشد تولید در صنعت گوشت پرندگان در دنیا تنزل یابد و بازاری قیمت محور ایجاد شود. در این بازار رقابت در تعیین قیمت  افزایش پیدا می کند و شرکتهایی می توانند به کسب سود از بازار امیدوار باشند که قیمت را تنزل دهند و حاشیه سود کمتری برای خود در نظر بگیرند.

اصلی ترین چالشهای  سال ۲۰۲۱ کدام است
دان دیک مالدر، تحلیل گر این مرکز مطالعاتی در بخشی از گزارش در مورد اصلی ترین چالشهای صنعت تولید گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱ نوشته است: «چهاز چالش اصلی در این سال  وجود خواهد داشت. اولین چالش از محل تاثیر همه گیری کرونا  روی بازارها است. این تاثیر هم  روی بخش تقاضا است و هم روی بخش عرضه مشاهده می شود. دومین چالش نوسان زیاد قیمت غذای پرندگان است. این نوسان زیاد قیمتی باعث می شود تا هزینه تولید هم افزایش یابد و در نتیجه قیمت تمام شده محصولاتی که وارد بازار می شود هم رشد کند ولی از آنجا که تقاضا نسبت به روزهای قبل از کرونا کمتر است، قیمت امکان افزایش نخواهد داشت و در نتیجه حاشیه سود شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می کنند تنزل خواهد یافت. چالش سوم از محل بازسازی بازار کشورچین بعد از تجربه تب خوکی آفریقایی است و در چالش آخر هم به بحرانی که هم اکنون در نیمکره شمالی زمین وجود دارد ارتباط دارد. در نیمگره شمالی زمین  بسیاری از کشورها  با بحران همه گیدی آنفولانزای پرندگان روبرو هستند که این بحران می تواند کاهش عرضه دا به همراه بیاورد.»

در ادامه گزارش آمده است: «تمامی چالشهای ذکر شده می تواند روی بازار گوشت پرندگان در سال ۲۰۲۱ تاثیرگذار باشد و بر طبق پیش بینی های  ما حداقل تا انتهای فصل اول سال جدید میلادی رشد قیمت این محصولات ارزشمند غذایی و کشاورزی در دنیا ادامه خواهد یافت.»

تقاضا در چین و ویتنام کاهش خواهد یافت
بر مبنای این گزارش در  سال جاری  ما شاهد کاهش تقاضای گوشت پرندگان در کشورهای چین و ویتنام خواهیم بود و به همین دلیل فعالان  این صنعت باید به فکر یافتن بازارهایی تازه برای صادرات محصولات خود به آنها باشند. بهترین راه حل پیش روی این فعالان اقتصادی این است که در سال ۲۰۲۱ تمرکز خود را از روی بازارهای آسیایی بردارند و روی تامین تقاضای کشورهای صنعتی در دنیا متمرکز شوند.

کاهش تقاضا در این دو کشور تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا می کند ولی بعد از اینکه بحران کرونا در دنیا تا اندازه ای کنترل شود  و بازار بخش های ارایه دهنده خدمات غذایی احیا شود، تقاضا روند افزایشی خواهد گرفت.

نکته مهم این گزارش این است که در سال ۲۰۲۱ به دلیل تداوم چالشهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا  شرکتهای فعال در صنعت تولید گوشت پرندگان نیازمند برنامه ریزی های دقیق مالی و تجاری هستند. آن ها باید سیاستهای کنترل هزینه ها و بازاریابی را در نظر داشته باشند و به این مساله توجه کنند که در صورتی می توانند سال ۲۰۲۱ که سالی بحرانی و سخت است را پشت سر بگذارند که از هدر رفت منابع مالی خود جلوگیری کنند.

تولید در مناطق مختلف با چه نرخی رشد می کند
باید در نظر داشت در سال ۲۰۲۱ ما شاهد بازسازی بازار مصرف در کشور امریکا خواهیم بود ولی چالشهای زیادی در مسیر صادرات گوشت پرندگان وجود خواهد داشت. در کشور چین تولید گوشت پرندگان با نرخ ۱۲ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد در نتیجه نیاز این کشور به واردات گوشت پرندگان برای پاسخگویی به نیاز داخل کمتر است و فعالیت در این بازار برای شرکتهایی که به دنبال صادرات به چین هستند منفعتی ندارد.

انتظار می رود در سال جاری قیمت گوشت پرندگان در چین از متوسط قیمت سال ۲۰۱۹ پایین تر باشد. در کشورهای اروپایی هم شرایط کم و بیش مشابه دیگر کشورهای دنیا است. اروپا به دلیل همه گیری کرونا  تعطیلی های گسترده با کاهش تقاضا برای گوشت پرندگان روبرو شده است و در اغلب کشورها خبرهایی در مورد مازاد عرضه مخابره می شود. البته در این منطقه نگرانی هایی در مورد شیوع آنفولانزای پرندگان و افزایش هزینه خوراک پرندگان وجود دارد.

کد خبر: ۶۷٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha