۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
«آدویل آدایامو»؛ اولین امریکایی افریقایی تبار معاون خزانه داری امریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

«آدویل آدایامو»؛ اولین امریکایی افریقایی تبار معاون خزانه داری امریکا

«آدویل آدایامو» اولین امریکایی افریقایی تبار است که به عنوان معاون وزیر خزانه داری امریکا انتخاب شد. کارشناسان این جوان ۴۰ ساله را طراح سیاست های تحریم اقتصادی امریکا در دوره پساترامپ می دانند.

بازار؛ گروه بین الملل: «آدویل والی آدایامو» که معاون وزیر خزانه داری دولت بایدن است، اولین فرد افریقایی امریکایی است که این سمت را در وزارت خزانه داری کشور به خود اختصاص داد.

او در دولت اوباما به عنوان مشاور امنیت ملی درحوزه اقتصاد کلان در فاصله سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فعالیت می کرد وسمتهای دیگری از جمله معاون کنسول اقتصادی ملی و رییس دفتر مرکزحمایت مالی از مصرف کنندگان داشته است.

«آدایامو» را طراح رژیم تحریم های اقتصادی امریکا در پسا ترامپ می دانند و به همین دلیل حضور او در دولت امریکا می تواند تاثیرات بزرگی روی اقتصاد و سیاست دنیا داشته باشد. اما سوال این است که این جوان سیاهپوست که اولین بار در دولت باراک اوباما در دنیای سیاست شناخته شد، کیست و در جه خانواده ای متولد شده است؟

آدویل آدایامو که در سال ۱۹۸۱ میلادی در نیجریه متولد شده است در دوران کودکی همراه با خانواده اش به امریکا مهاجرت کرد. پدرش معلم و مادرش پرستار بود و آدویل به همراه دو فرزند دیگر خانوداه در کالیفرنیا تحصیل را شروع کردند. او مدرک لیسانس خود را در رشته حقوق از دانشگاه برکلی دریافت کرد و برای تکمیل تحصیلاتش تا دکتری رشته حقوق به دانشگاه ییل امریکا رفت. او یکی از دانشجویان برجسته در دوره تحصیل خود بود و به سرعت توانست در دنیای سیاست جایگاهی به دست بیاورد.

سابقه فعالیت آدیامو قبل از حضور در دولت اوباما چه بود
آدایامو فعالیتهای سیاسی خودرا از سال ۲۰۰۴ شروع کرد. او در این سال ریاست بخش ارتباط با جوانان افریقایی امریکایی را در کمپین انتخابات جان کری برعهده داشت. در ان زمان او در دفتر سان فرانسیسکو فعالیت می کرد و بر طبق گزارشهای رسمی منتشر شده توسط کمپین جان کری، یکی از موفق ترین مدیران این کمپین بود.

سپس او به عنوان مشاور ارشد و رییس دفتر «جک لو» در وزارت خزانه داری امریکا فعالیت کرد و بعد از ان مسولیت مذاکرات برای توافق نامه ترانس آتلانتیک را بر عهده گرفت. مذاکراتی منجر به انعقاد یکی از مهمترین پیمان های منطقه ای و تجاری در کشور امریکا شد و بعد از این دوران بود که به عنوان یکی از اعضای ارشد کمیته حمایت مالی از مصرف کنندگان فعالیت کرد، بعد از این بود که رسما وارد دولت اوباما شد و فعالیت حرفه ای خود را در دنیای سیاست شکل داد.

او در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به عنوان مشاور امنیت ملی برای اقتصاد کلان و معاون کنسول اقتصاد ملی فعالیت کرد و به عنوان نماینده رییس جمهور امریکا در جلسات رسمی گروه هفت و گروه بیست شرکت کرد. در این دوران بود که نام او در رسانه ها و محافل سیاسی بیش از پیش مطرح شد.

در دوره ریاست جمهوری اوباما رو پستهای مدیریتی زیادی در وزارت خزانه داری امریکا داشت. در روز اول اوت سال ۲۰۱۹ او ریاست اولین بنیاد اوباما را بر عهده گرفت و در نوامبر سال ۲۰۲۰  به عنوان معاون وزارت خزانه داری امریکا انتخاب شد. حضور یک جوان سیاهپوست چهل ساله در این سمت بالا نشان دهنده  تغییر بزرگی در رویکرد دولت بایدن است.

رسانه ها درمورد این انتخاب چه می گویند
انتخاب کابینه بایدن از دید رسانه های امریکا، انتخاب کابینه ای کارآزموده و باتجربه است. مایکل فرولی اقتصاددان ارشد بانک جی پی مورگان در این مورد می گوید: «اولین مساله ای که بعد از انتخاب آدایامو به ذهن من می رسد این است که بایدن به دنبال افراد با تجربه است. او می داند در شرایط کنونی فرصتی برای آزمون و خطا و یادگیری وجود ندارد و باید افرادی در سمتهای کلیدی به کارگرفته شوند که پیش از این تجربه کار داشته اند و می دانند که مشکلات را چگونه برطرف کنند.»

وی ادامه داد: «او از روز اول می داند که چه مسئولیتی بر عهده دارد و این مسئولیت را چگونه باید انجام دهد و نیازی به یادگیری و شناخت شرایط ندارد.»

سی ان بی سی هم حضور او در وزارت خزانه داری را نشان از تلاش دولت برای تقویت اقتصادی کشور دانست و نوشت: «تیم اقتصادی دولت بایدن، تیمی توانمند و با برنامه هستند. اغلب در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و دو دوره ای که اقتصاد به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۸ با چالشهای زیادی همراه بود، فعالیت می کردند و تجربه زیادی برای فعالیت در عرصه اقتصاد دارند.»

«جانت یلن»، وزیر خزانه داری دولت بایدن هم بعد از معرفی تیم خود در حساب کاربری توییترش نوشت: «کشور ما با چالشهای اقتصادی زیادی روبرو است. برای احیای اقتصاد باید زمینه را برای افزایش فرصتهای اقتصادی پیش روی مردم فراهم کنیم و شغل ایجاد کنیم. احیای اقتصاد اولین و اصلی ترین برنامه دولت است.»

کد خبر: ۶۷٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha