۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
موسسه سروم هند از انتهای ژانویه صادرات واکسن آسترازنکا را شروع می‌کند

موسسه سروم هند از انتهای ژانویه صادرات واکسن آسترازنکا را شروع می‌کند

یکی از واکسن هایی که می تواند زمینه پیروزی دنیا در مبارزه با ویروس کرونا را فراهم کند، واکسن آسترازنکا-آکسفورد است. این واکسن ضمن عدم ایجاد واکنش های آلرژیک در افراد، امکان تزریق دو دوز با فاصله ۱۰ تا ۱۲ هفته را دارد که باعث تسریع واکسیناسیون می شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها تلاش دنیا برای افزایش تولید واکسن کرونا و تسریع توزیع آن مساله ای مهم است. به همین دلیل است که شرکت فایزر خبر از خرید کارخانه واکسن سازی تازه ای در آلمان به منظور افزایش ۷۵۰ میلیون دوزی تولید واکسن در سال جاری دارد و حجم واکسن تولیدی در سال جاری را به ۲ میلیارد دوز رسانید. شرکت نوواکس اعلام کرد با موسسه واکسن سازی سروم هند و کارخانه های واکسن سازی در کشورهای اروپایی واسترالیا قرار دادهایی امضا کرده است تا در سال جاری ۲ میلیارد دوز واکسن وارد بازار کند.

موسسه سروم سازی سروم کشور هند یکی از مراکزی است که اغلب کشورهای در حال توسعه برای خرید واکسن به آن چشم دوخته اند. پیشتر اعلام شده بود این موسسه در سال جاری  یک میلیارد دوز واکسن آسترازنکا تولید می کند و اخیرا خبر از تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک و ۴۰۰ میلیون دوز واکسن نوواکس داد که به موجب آن توان تولید به مرز ۱.۵ میلیارد دوز رسیده بود. اما این پایان ماجرا نبود. اخیرا مدیر عامل موسسه سروم هند اعلام کرده است سرمایه گذاریهای تازه ای برای افزایش ظرفیت تولید واکسن انجام داده است. بر طبق این گزارش این موسسه در نظر دارد در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۵ میلیارد دوز واکسن وارد بازار کند.

صادرات واکسن از هند مجوز گرفت
نکته مهم دیگری که برای کشورهای در حال توسعه و خریداران نفت از موسسه سروم هند، شروع صادرات واکسن است.هدف از تولید واکسن در این موسسه ضمن تامین نیاز داخل، صادرات به کشورهای در حال توسعه و همسایه این کشور است. اما بعد از انتشار خبر شروع واکسیناسیون در این کشور از روز ۱۶ ژانویه سال جاری، خبرهایی در مورد ممنوعیت صادرات واکسن تا چند ماه اول اجرای طرح منتشر شد. خبرهایی که خریداران واکسن را نگران کرده بود ولی در روز گذشته مدیر عامل این موسسه بزرگ تولید واکسن در مصاحبه ای  ضمن اعلام افزایش ظرفیت تولید واکسن سالانه گفت:«دولت اجازه صادرات واکسن از انتهای ژانویه سال جاری را صادر کرده است و به موجب آن موسسه سروم می تواند به تعهدات خود عمل کند. »در همین زمان خبرها از وجود هواپیماهای کشور برزیل در هند برای بارگیری واکسنهای خریداری شده شرکت آسترازنکا از موسسه سروم حکایت داشت.کشور برزیل یکی از بزرگترین خریداران واکسن کرونا از موسسه سروم است.

واکسن آسترازنکا واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند
از طرف دیگر هیچ یک از عکس العمل های آلرژیکی که افراد در هنگام دریافت واکسن فایزر و مدرنا تجربه کرده اند، در میان دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا مشاهده نشده است به همین دلیل می توان با سرعت بیشتری واکسیناسیون را انجام داد. این مساله در روز گذشته در رسانه های دنیا مورد بحث قرار گرفته است. بر طبق این گزارشها  عدم ایجاد واکنش های آلرژیک به واکسن آسترازنکا برگ برنده ای برای این واکسن است و می تواند ضمن ایجاد مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته، حتی راه اندازی  مراکز واکسیناسیون ماشینی را نیز امکان پذیر کند به این معنا که افراد با ماشین وارد مرکز واکسیناسیون شوند و شرایطی که داخل ماشین هستند، واکسن را دریافت کرده و از مرکز خارج شوند. این روش واکسیناسیون سرعت ایمن کردن دنیا در برابر کرونا را بیشتر خواهد کرد.

وزیر بهداشت بریتانیا با تاکید روی این مساله گفت:« افرادی که واکسن فایزر را دریافت می کنند باید حداقل ۱۵ دقیقه در محل دریافت واکسن و تحت مراقبت باشند ولی افرادی که واکسن آسترازنکا دریافت می کنند نیازی به این دوره انتظار ندارند. به همین دلیل سرعت واکسیناسیون افراد در بریتاینا با استفاده از واکسن آسترازنکا بیش از واکسن های دیگر است.»

به همین دلیل است که واکسن آسترازنکا را واکسنی که می تواند دنیا را از شر ویروس کرونا رها کند نام نهاد. واکسنی که با وجود پایین تر بودن کارایی آن در صورت دریافت دو دوز در فاصله ۲۸ روز نسبت به واکسن فایزر، ولی مانع از ابتلای سخت به ویروس کرونا می شود و هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن نه بستری شده  اند و نه از دنیا رفته اند.

افزایش فاصله دو تزریق هم تایید شد
طبق گزارش ارایه شده توسط شرکت آسترازنکا،فاصله بین دو دوز تزریقی واکسن  این شرکت می تواند تا ۱۲ هفته باشد. نماینده این شرکت در جلسه ای که در مجلس نمایندگان بریتانیا برگزار شد  گفت:« مطالعات ما نشان داده است افزایش فاصله دریافت دو دوز واکسن تا ۱۲ هفته می تواند کارایی واکسن را تا ۹۰ درصد افزایش دهد. این مساله در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی هم به اثبات رسیده است.»

به همین دلیل است که بریتانیا طرح افزایش فاصله دو تزریق واکسن آسترازنکا را تصویب کرد و در هند هم کارشناسان در مورد ضرورت افزایش فاصله دو تزریق صحبت می کنند. آمارها نشان داده است کارایی واکسن آسترازنکا بعد از تزریق یک دوز ۷۰ درصد است و مطالعات جدید نشان می دهد اگر فاصله دو  تزریق ۱۰ تا ۱۲ هفته باشد، کارایی واکسن به ۹۰ درصد می رسد.

کد خبر: ۶۷٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha