۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
یوان در برابر دلار قد علم می کند؟
با وجود کاهش ذخیره دلار؛

یوان در برابر دلار قد علم می کند؟

با وجود کاهش ارزش دلار و از طرفی قدرت گرفتن اقتصاد چین و یوان دیجیتال، این سوال مطرح است که یوان جایگزین دلار در بازارهای جهانی خواهد شد؟

بازار؛ گروه بورس: سایت «سیکینگ آلفا» در گزارشی به قلم پروفسور دکتر والتر سیندر، مدیر عامل WWS Swiss Financial Consulting SA  (هلدینگ سوییسی خدمات گسترده ای در حوزه  مشاوره سرمایه گذاری و مدیریت را ارائه می دهد) به تحلیل ارزش دلار در برابر سایر ارزها  به ویژه یوان منتشر کرده که درادامه از نظرتان می گذرد:

مراقب یوان باشید
دلار آمریکا هنوز هم ارز اصلی ذخیره بانک مرکزی است در حالی که واحد پول چین هنوز ارز اصلی ذخیره جهانی نیست. رنمینبی اکنون در لیست ارزهای رسمی بانک مرکزی جهانی ذخیره شده است، اما با این وجود  بازیگر اصلی نیست. نقش دلار آمریکا کمتر شده است زیرا درصد ذخایر اختصاص یافته به دلار در ۶ سال گذشته از ۶۶ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین یورو دومین ارز ذخیره جهانی مهم است و ۲۰ درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی را تشکیل می دهد. رنمینبی در سال ۲۰۱۶ با ۱ درصد شروع به کار کرد و اکنون کمی بیش از ۲ درصد شده  است. میزتن تغییر ذخیره دیگر ارزها جهانی به جز دلار و یورو را در  نمودار زیر ببینید.

مقالات مختلفی در مورد معرفی یوان دیجیتال وجود دارد که هنوز در مرحله آزمایش در چندین شهر چین است. می توان تصور کرد که اشکالات در حال حذف شدن هستند و نسخه دیجیتال یوان با پرداخت های تلفنی و سایر ابزارهای الکترونیکی دیجیتال پرداخت کار خواهد کرد. استفاده از بلاکچین امکان ردیابی تاریخچه پرداخت ها را فراهم می کند و برخلاف بیت کوین، ارز توسط بانک مرکزی چین قابل ردیابی خواهد بود. معنای این امر برای انتشار یوان دیجیتال در آینده ای نزدیک است که استفاده از آن در چین عمومی می شود. انتظار می رود که سایر کشورها با الگوبرداری از چین ارز دیجیتالی خود را بسازند.

اما چینی ها  به سی، چهل یا پنجاه سال فکر می کنند. رویه هایی که برای تولید اهداف تعیین شده دنبال می شود، علنی نشده است، اما نکاتی وجود دارد که می تواند گویای این مساله باشد.

این واقعیت که چین مقدار زیادی کاغذ خزانه داری آمریکا، بیش از یک تریلیون دلار در اختیار دارد، به معنای تضعیف تدریجی دلار است تا خطرات موجود سهام را به خطر نیندازد. از طرف دیگر، شرکت های چینی بدهی با ارزش دلار به ارزش یک تریلیون دلار دارند و این بدان معناست که شرکت های چینی از دلار ضعیف تر استقبال می کنند زیرا این امر منجر به سرویس دهی راحت تر بدهی آنها و همچنین پرداخت اصل پول می شود.

در نتیجه می توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی چین طرفدار تضعیف تدریجی دلار است. در عین حال افزایش قابل توجه ارزش رنمینبی در بازارهای فارکس برای صادرکنندگان چینی یک ضرر است. بنابراین می توان انتظار داشت بانک چین با تضعیف دلار آمریکا دربرابر  افزایش بیش از حد رنمینبی اجتناب کند.

یک رویداد مهم این است که چین خواستار پرداخت یوان برای کالاهای صادراتی چینی شود. بانک چین امکان دارد  به طرحی  که در خصوص از تعهد پرداخت به یوان  و در عین حال به  بالا بردن ارزش یوان در بازارهای فارکس  منجر نشود، روی آورد. این طرح با هدف تبدیل رنمینبی به ارز اصلی ذخیره جهانی و ارز اصلی در بازارهای فارکس انجام می شود. بازه زمانی لازم برای اجرای برنامه بدون نبود مشکل بزرگی می تواند تا بیست یا سی سال باشد. همچنین  با وجود این طرح،  دلار آمریکا حتی در صورت تسلط رنمینبی بر امور مالی جهانی همچنان به عنوان یک بازیکن مهم باقی خواهد ماند.

روند تصممیم گیری سرمایه گذاران آمریکایی
با توجه به اینکه رشد اقتصادی آسیا، از جمله چین، هند و اندونزی سریعتر از اقتصادهای غربی در حال افزایش است، سرمایه گذاران آمریکایی باید از نزدیک تحولات اقتصادی آسیا را زیر نظر بگیرند. درحالی که ژاپن هنوز سومین اقتصاد بزرگ جهانی است و باید در لیست اقتصاد آسیا قرار گیرد. کره جنوبی نیز وجود دارد که یک نیروگاه صنعتی است. تایوان ممکن است همچنان از سرزمین اصلی چین جدا باشد. بنابراین واضح است که همه این اقتصادها با هم در رقابت با ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواهند بود. ایالات متحده حتی اگر مقام اول را به چین دهد همچنان یک بازیگر مهم اقتصادی خواهد بود.

برای سرمایه گذاران آمریکایی تنوع در محافظت از نمونه کارهای شان مهم است. این نویسنده معتقد است در درازمدت نسبت به دلار آمریکا بازار خرسی است و در نتیجه از تنوع در ارزهای دیگر حمایت می کند. برای اطمینان از وجود سرمایه گذاری در یوان یا ین خطراتی وجود دارد، اما سرمایه گذاران آمریکایی باید به دنبال فرصت های خوب برای محافظت از ثروت خود در برابر کاهش ارزش دلار آمریکا باشند.

کد خبر: ۶۷٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha