۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
دورکاری و کیفیت زندگی کارگران و کارکنان
یادداشت؛

دورکاری و کیفیت زندگی کارگران و کارکنان

مرتضی دارایی، کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در یادداشتی که در اختیار رسانه «بازار» قرار داده به فواید و معایب دورکاری کارکنان و کارگران پرداخته است.

مرتضی دارایی؛ بازار: در ابتدا به سابقه پیدایش دورکاری می پردازیم؛ دوره دورکاری در دهه هشتاد میلادی آغاز شد. پروژه‌ها و تجربه‌های دورکاری، برای مثال، در صنعت چاپ، با کارگران زن برای تایپ داده‌ها و پردازش متن با مهارت کم در جریان بودند. در طول زمان، تسهیلات و امکانات دورکاری به سرعت ارزان‌تر شد و بنابراین، دورکاری در حوزه های مختلف کار با مهارت کم همچون شغل‌هایی با مهارت بالا مورد توجه قرار گرفت.
امروزه در اغلب بخش‌های خدمات و تولید، دورکاری معرفی شده و در حال رشد است. علاوه بر بخش‌های خدماتی مانند مشاوره، نگهداری، بازاریابی و بازرگانی، دورکاری در شرکت‌های بیمه و بانکداری در صنعت الکترونیک و به طور روزافزون در تولید و صنعت مشاهده می شود.

اشکال سازمانی و دورکاری می تواند بر چهار بُعد ساخته شود:
۱- محل تعیین می کند که آیا دورکاری در خانه، دفاتر محلی، دفاتر مرکزی، دفاتر ماهواره‌ای، مراکز از راه دور، پوشش از راه دور و غیره اجرا شده است یا سیار است.
۲- زمان تنظیم و سازماندهی می ‌کند که آیا دورکاری به طور مداوم (دورکاری خانگی) انجام شده است یا بین اداره مرکزی و خانه بصورت متناوب در جریان است.
۳- استفاده از ابزار فنی بین عملیات آنلاین (مثلاً تبادل اطلاعات از طریق ای دی اس ان) و عملیات آنلاین (مثلاً نوار، دیسک، سی دی) متغیر است.
۴- بسیاری از اَشکال مختلف قراردادها از بکارگیری مستخدم حقوق بگیر منظم برای اشتغال زایی به دورکاری تطبیق شده اند.

تساهل اجتماعی دورکاری:
۱- بامفهوم تساهل اجتماعی از دورکاری، کیفیت زندگی را نیز به نتایج تحقیقات تکنولوژی ربط می ‌دهند.
۲- در این مفهوم، تساهل اجتماعی یک چشم انداز اساسی شامل جنبه‌های زیر می ‌شود:
- اکولوژی (بوم شناسی)
- قانون اساسی و دموکراسی
- فرهنگ
- انسانی کردن کار

تحقیقات اندکی در مورد تأثیرات دورکاری بر کیفیت زندگی دور از کار وجود دارد. یک کمبود عمده در تحقیق در مورد کیفیت زندگی بر زندگی غیرکاری، این حقیقت است که تأثیراتی که کار وحوزه های دیگر زندگی بر همدیگر دارند در نظر گرفته نشده‌اند.
از بررسی کار و فراغت می ‌دانیم که تأثیرات یک طرفه، بین دو حوزه زندگی و تأثیرات جمعی آنها برای تبیین رابطه بین کار و غیرکاری کافی نیستند و اغلب نه تنها از دیدگاه علمی، بلکه همچنین از مفاهیم ذهنی کارگران و کارکنان، گمراه‌ کننده هستند.

زمان برای مشارکت، خانواده و فراغت:
مطالعه نشان می دهد که کارگران دورکار، زمان بیشتری با خانواده‌هایشان، شرکا، یا در زندگی خصوصی ‌خود بعنوان یک کل را سپری نمی ‌کنند. با این حال، آنها قادر به انتخاب زمان مناسب برای حضور در خانواده‌هایشان و شرکت در زندگی خانوادگی در یک روش بهتر بودند.

مشارکت در زندگی خانوادگی:
بیش از ۵۰ درصد کارگران دورکار، آشکارا بیان کردند که آنها می ‌توانند در زندگی فرزندانشان بهتر مشارکت کنند.
یک تأثیر مکرر دورکاری در خانه، این است که استرس کار به داخل خانواده انتقال می ‌یابد. با این وجود، این حقیقت که خانواده درک بیشتری برای کار را افزایش می ‌دهد بعنوان یک ویژگی مثبت از کار در خانه دیده شده است.

شرکت در زندگی خانوادگی
بر اساس این مطالعه‌، دورکاری به عنوان راه حل خانواده دوستی مشخص می ‌شود. فعالیت‌های فراغت نباید به دوره بین ۶ بعد از ظهر و ۱۲ بعد از ظهر (شب) محدود شوند یعنی زمانی که برای اوقات کاری مورد نیاز است.
برای ۶۹ درصد از پاسخگوها سازگاری کار و خانوداه در دورکاری قابل قبول است. دورکاری به نظر می ‌رسد مخصوصاً برای مادرانی با فرزندانی در مدرسه با سن بالای ۱۵ سال مناسب باشد.

زمان برای مشارکت، خانواده و اوقات فراغت:
- انزوا از طریق کار خانگی
- سطح آموزشی کل نمونه بالا است
- تأثیرات خانواده بر دورکاری و بالعکس
- با توجه به رابطه درک شده از کار و فراغت، دورکارها هیچ تضاد ویژه‌ای بین این دو حوزه را نشان نمی ‌دهند.
- زنان دورکار قادر هستند تا نیازهای شغلی را به نیازهای خانوادگی و فردی و بالعکس را تطبیق دهند.

انزوا از طریق دورکاری در خانه
همانطور که انتظار می ‌رود ارتباطات کاری در دورکاری کاهش می ‌یابد. به ویژه ارتباط خصوصی و غیر رسمی، تحت تأثیر قرار می ‌گیرد.

دورکاری جمعی، مزایایی برای کیفیت زندگی
مزایای عمده این دو شکل دورکاری از دیدگاه خانوادگی و فردی به نظر می ‌رسد افزایش انعطاف‌پذیری و خودمختاری با توجه به زمان، منافع مرتبط برای تعهدات و فعالیت‌های خانواده و فراغت و افزایش تناسب بین نیازهای کاری و غیر کاری و البته کاهش استرس باشد.
در خصوص معایب دورکاری می توان گفت که دورکاری خانه گرا، فرصت‌های بسیاری برای اجرای کامل وظیفه، ارتباط روبرو، تبادل غیر رسمی اطلاعات، استفاده از توان‌ و مهارت اجتماعی و غیره را اعطا نمی ‌کند. ماهیت تعاونی وظایف کاری می ‌تواند برای طراحی کار در نظر گرفته شود. شرکت های اجتماعی می ‌تواند در ارتباط روبرو روزانه با همکاران و مشتریان استفاده شود.

نتیجه گیری و چشم اندازها:
این فصل به کیفیت زندگی از دورکاری و تساهل اجتماعی شرایط و نتایج آن در تقابل بین کار و غیر کار، بویژه از دورکاری، زندگی خصوصی و خانواده اختصاص یافته است. این تمرکز را به شکل هایی که امروز رایج‌ترین هستند یعنی به دورکاری متناوب و خانگی را محدود می ‌کند و این دو ارزش و مشکل را با در نظر گرفتن کیفیت زندگی از اشکال جمعی کار گروهی مقایسه می ‌کند. برای دورکاری خانگی و متناوب، نتایج بررسی و نتایج مطالعات، دو طرف سکه را نشان می ‌دهند و دستاوردها، زیان ها و دوگانگی کارگران دورکار را نمایش می ‌دهد. کیفیت زندگی، هماهنگ تساهل اجتماعی دورکاری از یک طرف بهبود یافته‌اند و از طرف دیگر در برخی جنبه‌ها مختل شدند.
در مقایسه مستقیم به نظر می رسد اشکال دورکاری جمعی از بسیاری از تأثیرات زیان آور بر کیفیت زندگی تحت دورکاری متناوب و خانگی اجتناب می کند. تغییر سریع زندگی دورکاری ادامه می یابد و اشکال مختلف دورکاری ممکن است به گزینه های جالب و جدید بهبود یابد.

کد خبر: ۶۷٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha