۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آیا روابط چین و هند در سال ۲۰۲۱ شاهد یک چرخش خواهد بود؟
آینده روابط چین و هند

آیا روابط چین و هند در سال ۲۰۲۱ شاهد یک چرخش خواهد بود؟

روابط چین و هند تا حد زیادی به نحوه برخورد آنها با مشکلات ساختاری بستگی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: اگرچه هنوز مذاکرات بین دهلی نو و پکن برای خاتمه بخشیدن به بن بست مرزی به نتیجه نرسیده است ، اما ارتش هند می خواهد هر چه زودتر به بن بست مرز خاتمه دهد.

از این گذشته، وضعیت فعلی در حال تخلیه منابع داخلی هند و انرژی ارتش است. شرایط جغرافیایی و طبیعی شدید باعث می شود که سربازان مستقر در مرز از آب و هوای وحشتناکی رنج ببرند. برخی از تحلیلگران موافقند که افکار عمومی هند در مورد مسئله مرزها با اولویت های واکسن در سال ۲۰۲۱ جایگزین خواهد شد.

رسانه ها و نخبگان رسانه ای هند و دولت مودی خشم عمومی علیه چین را برانگیخته است. اگرچه چنین احساسی در سال آینده تا حدودی فروکش خواهد کرد، اما به طور کامل حل نشده و حل مشکلات میان دو کشور کاملاً دشوار است.

رئیس نیروی هوایی هند در تاریخ ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۰ گفت: که سوال مهم برای همه ما این است که هرگونه درگیری جدی هند و چین برای چین در جبهه جهانی خوب نیست. اما ادامه تشدید تنش های مرزی با چین به نفع منافع ملی هند نیست. اولویت اصلی هند باید کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری همه گیر باشد. این امر باعث بهبود اقتصادی مهمتر از همه می شود.

از نظر دولت مودی، اختلافات بین دولت و مردم بر سر مسائل داخلی، از جمله قبوض مزرعه و توزیع زمین، مهمترین موضوعات برای رسیدگی است. در این زمینه، منافع اصلی هند باید به جای التهاب تنش های مرزی، به امور داخلی معطوف شود.

باید گفت روابط ایالات متحده آمریکا و هند در طول دولت ترامپ به طور قابل توجهی تقویت شد. با این حال، سیاست دولت بایدن در قبال هند ممکن است هم دولت مودی و هم مردم هند را دچار تردید کند. تقویت روابط ایالات متحده آمریکا و هند همیشه عنصری بوده است که ممکن است روابط چین و هند را تحت تأثیر قرار دهد. اما روابط چین و هند تا حد زیادی به نحوه برخورد آنها با مشکلات ساختاری بستگی دارد.

مجموعه جدیدی از سوالات در این زمینه در حال ظهور است. آیا بایدن به حمایت از هند ادامه خواهد داد؟ آیا تمرکز وی در منطقه هند و اقیانوس آرام بر هند باقی خواهد ماند؟ آیا استراتژی هند و اقیانوس آرام همچنان به عنوان ابزار اصلی سیاستگذاری واشنگتن در منطقه باقی خواهد ماند؟ اینها همه سوالاتی است که هند باید آنها را مورد بررسی قرار دهد.

در همین حال، دولت بایدن می تواند مسائل مذهبی و حقوق بشری را با هند همراه کند. واشنگتن نمی خواهد قدرت گرفتن پکن را ببیند. همچنین نمی خواهد هندوئیسم در حال رشد دولت مودی را ببیند. علاوه بر این، تعدیل سیاست های ایالات متحده آمریکا در پاکستان و افغانستان نیز بر توسعه روابط ایالات متحده و هند تأثیر خواهد گذاشت.

در مقایسه با شش ماه پیش، هند در حال حاضر از نظر ظاهری قوی تر اما از لحاظ ذاتی ضعیف است. بر اساس نظم فعلی بین المللی، برای چین و هند مهمتر این است که در جهت حل مسالمت آمیز اصطکاک های خود تلاش کنند.

با این وجود، بهبود روابط دو جانبه در کوتاه مدت قبل از رسیدگی کامل به آخرین وضعیت بن بست مرزی دشوار خواهد بود. از این منظر، پیش بینی می شود که روابط چین و هند برای مدت زمان طولانی تا سال ۲۰۲۱ در سطح نسبتاً پایین باقی بماند.

کد خبر: ۶۷٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha