۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
خاموشی چراغ فرودگاه همدان و دستان خالی گردشگری
یادداشت؛

خاموشی چراغ فرودگاه همدان و دستان خالی گردشگری

همدان - «در حالی همدان به‌عنوان یکی از استان‌های غربی کشور با برنامه‌ریزی‌های متنوع در حوزه گردشگری به‌ویژه تورهای گردشگری سلامت، صنعتی، علمی، زمستانی، ورزشی و مواردی ازاین‌دست می‌تواند چرخ اقتصاد گردشگری را به حرکت درآورد که هم چنان شاهد خاموشی چراغ فرودگاه همدان و دستان خالی گردشگری از این ظرفیت هستیم.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازارشیوع چندین ماهه ویروس کرونا در کشور و وضعیت محدودیت های سفر این روزها همچنان ادامه دار است اما در این بین برنامه هایی در مسیر جریان پیدا کردن سفرها در قالب طرح سفر هوشمند بیان شد.

در قالب سفرهای ایمن و طرح های گردشگری هوشمند تاکید بر حمل و نقل های ایمن و با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه مطرح است هر چند سفرهای زمینی تاکنون جایی در این سفرها نداشته اند چراکه همچنان در تورهای زمینی امکان رعایت همه جانبه بهداشت و پروتکل های بهداشتی به ویژه در توقف های بین راهی وجود ندارد اما سفرهای هوایی را می توان سازمان یافته تر و در قالب طرح های ایمن سازی سفر پیش برد؛ اما به راستی در این مسیر، فرودگاه همدان چه جایگاهی یافته است؟

فرودگاه همدان دارای مجوز مرز هوایی بوده و یک فرودگاه بین‌المللی است اما با این‌حال از ظرفیت‌های این فرودگاه در راستای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توسعه سرمایه‌گذاری در استان همدان کمتر استفاده‌شده به طوری که تعطیلی مستمر پروازهای این فرودگاه موجب شده تا استان همدان جز مقاصد گردشگری و در لیست سفرهای گردشگران کمتر دیده شود.

هنوز پای کرونا به این مرز و بوم باز نشده بود که برنامه ها برای رونق دوباره فرودگاه همدان در پیش گرفته شد و طرحی در قالب چارترکننده سفر همدان به کیش روی میز آمد اما باز هم همان آش و همان کاسه و باز بی رونقی فرودگاه همدان و وضعیتی که ادامه یافت.

تعطیلی پروازهای فرودگاه بین‌المللی همدان به‌قدری تکراری شده که دیگر آن جذابیت خبری که باید را ندارد و هرگاه از تعطیلی پرواز صحبت می‌شود گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و حال نیز کرونا، آخرین ضربه را به وضعیت بی رونقی فرودگاه همدان زده است!

تعطیلی پروازهای فرودگاه بین‌المللی همدان به‌قدری تکراری شده که دیگر آن جذابیت خبری که باید را ندارد و هرگاه از تعطیلی پرواز صحبت می‌شود گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و حال نیز کرونا، آخرین ضربه را به وضعیت بی رونقی فرودگاه همدان زده است!

اما آنچه مسلم است در قرن حاضر حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی و تسریع امور حیاتی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد و در این بین فرودگاه ها بخش  مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.

اما جای این سوال وجود دارد که از این ظرفیت با زیرساخت های چند میلیاردی آن در استان همدان چه استفاده ای می شود؟

باید پذیرفت که همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که تجربه ورود به بحث پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی، برگزاری رویداد بین المللی همدان ۲۰۱۸ و برگزاری نشست های بین المللی جاده ابریشم را در کارنامه خود دارد، احتیاج به برنامه ریزی حمل و نقل هوایی کارآمد، دقیق و مطابق با شرایط امروز جهانی دارد.

همدان از استان های غربی کشور محسوب می شود که با برنامه ریزی های متنوع در حوزه گردشگری به ویژه تورهای گردشگری سلامت، گردشگری صنعتی، گردشگری علمی، گردشگری زمستانی، گردشگری ورزشی و مواردی از این دست می تواند بار دیگر چرخ اقتصاد گردشگری را در این استان به حرکت درآورد.

تورهایی از جنس گردشگری ایمن و با رعایت پروتکل های بهداشتی و از راه هوایی این روزها می تواند ناجی گردشگری همدان باشد چراکه تن نحیف و کرونا زده آن چشم انتظار یک جرقه برای احیای دوباره است

تورهایی از جنس گردشگری ایمن و با رعایت پروتکل های بهداشتی و از راه هوایی این روزها می تواند ناجی گردشگری همدان باشد چراکه تن نحیف و کرونا زده آن چشم انتظار یک جرقه برای احیای دوباره است.

بالا بردن استاندارد کیفیت سرویس و خدمات ارائه شده از یک سو، افزودن بحث گردشگری ایمن و تاکید بر آن و البته تبلیغ مناسب زمینه های اجرایی شدن این طرح در همدان لازمه هایی در این مسیر است تا کمکی برای فعالسازی دوباره فرودگاه همدان باشد.

اما با این حال آبانماه سال جاری بود که گفتگو با مسئولان مربوطه نشان داد هم چنان دست روی دست گذاشته شده تا کرونا تمام شود! و همچنان باید شاهد بی رونقی سفرهای هوایی در همدان باشیم! چنان که مسئول مربوطه مطرح کرده بود هم‌اکنون شاهدیم که شرایط کرونا همه استان‌ها و مقاصد پروازهای همدان را درگیر کرده و هم چنان منتظر مانده‌ایم تا این وضعیت خاتمه پیدا کند تا پروازها برقرار شود.

این صحبت در حالی عنوان شده که به نظر می رسد زمان آن رسیده تا گردشگری هوشمند و تورهای آغشته به سفرهای ایمن قدمی در راه رونق حمل و نقل هوایی و روغنکاری چرخ زنگ زده گردشگری در همدان باشد که امید است چنان که قول هایی پیرامون پا گرفتن تاکسی های هوایی در همدان داده شده بود بار دیگر شاهد این زمزمه ها و البته برنامه های عملیاتی در این مسیر در استان باشیم.

بر همکان واضح و مبرهن است که صنعت حمل و نقل هوایی در کشور دارای مشکلاتی ساختاری است که از جمله این مشکلات طی تحقیقات به عمل آمده می توان به کیفیت پایین خدمات و میانگین عمر بالای ناوگان اشاره کرد ضمن اینکه فرسودگی ناوگان باعث افزایش ضریب خطرپذیری مسافران، افزایش میزان تاخیر پروازها و یا کنسل شدن آن ها، نداشتن برنامه پروازی ثابت برای تمامی شهرهای کشور، مشکل تامین قطعات و لوازم یدکی، کاهش ورود گردشگر به کشور به علت ناامنی خطوط پروازی، کاهش پروازهای ترانزیت از آسمان کشور و در نهایت کاهش استفاده مردم کشورمان از این سرویس خدماتی می شود اما برای حل این مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی آن هم در استانی که برای توسعه و رونق گردشگری خود بدان نیاز دارد باید قدم هایی برداشت و برنامه هایی برای بهبود این مسیر اندیشید.

لزوم چند مرکزی شدن پروازهای همدان
این روند نیاز به چند مرکزی شدن پروازهای همدان دارد تا بتوان به جای تکرار این جمله که همدان به تهران نزدیک است و از سفرهای همدان به تهران و برعکس استقبال نمی شود به سمت مراکز دیگر کشور برنامه ریزی کرد که البته این روند احتیاچ به تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارد تا بتوان با انتخاب این مراکز در جهت افزایش خطوط پروازی همدان با دیگر شهرها قدم برداشت.

از سویی دیگر در صورت معرفی مناسب و البته مهیّا سازی زیرساخت های دیگر چون مراکز اقامتی و رستوران های دارای ستاره و نشان رعایت پروتکل های بهداشتی می توان تورهای متنوعی در قالب گردشگری ایمن معرفی و به راستی اقتصاد استان همدان و مشاغل وابسته بدان را احیا نمود.

یقیناً می توان یکی از راهکارهای جذب توریست داخلی و خارجی را داشتن سیستم حمل و نقل هوایی مطمئن، راحت، سریع و ارزان و البته با این وضعیت، بهداشتی و استاندارد دانست که امیدواریم به زودی شاهد روشن شدن چراغ فرودگاه همدان باشیم تا دستان گردشگری همدان و تمامی مشاغل وابسته به آن از جمله رستوران ها، هتل ها و مراکز اقامتی، اصناف و غیره از این زیرساخت ها خالی نباشد.

کد خبر: ۶۷٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha