۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
ضرورت توجه به «شتاب دهنده‌ها» و «بروکرها» برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در گفتگو با بازار مطرح کرد

ضرورت توجه به «شتاب دهنده‌ها» و «بروکرها» برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه

معصومی، دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، گفت: صنعت برای رشد و توسعه نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه ها است و دانشگاه به‌ دلیل توانمندی‌های علمی و قدرت تحلیلی که دارد می‌ تواند در حوزه‌های گوناگون فنی و مدیریتی کمک شایانی به صنعت کند.

سجاد صفری؛ بازار: «علی معصومی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که ارتباط صنعت با دانشگاه چقدر اهمیت دارد و این ارتباط چقدر می تواند به شکوفایی صنعت کمک کند؟ اظهار داشت: هم‌افزایی، میان توانمندی‌های دانشگاه و ظرفیت‌های صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بهره‌گیری از توانمندی‌های نوآورانه در کنار ظرفیت‌های صنعتی کشور به رفع نیازها و چالش‌های جامعه کمک می ‌کند.

وی افزود: در واقع، می‌توان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاها، دانشجویان و مخترعان، بعنوان بازوی تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدی بهره گرفت.

این مقام مسوول، بیان کرد: با توجه به لزوم برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه برای رفع معضلات صنعت کشور، سال‌ها است برنامه‌های متفاوتی در کشور اجرایی می‌شود؛ بر همین اساس، نیز سمینارها و کنفرانس‌هایی در این زمینه، برگزار شده است و در این خصوص، برنامه‌های عملیاتی متفاوتی، نیز اجرایی شده‌ است.

معصومی، اظهار داشت: هدف از اقدامات یاد شده، این است که حلقه‌های ارتباطی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود؛ چون که  ارتباط میان صنعت و دانشگاه بدون وجود حلقه‌های واسط ممکن نیست.

وی تاکید کرد: دانشگاه به‌ طور مستقیم نمی ‌تواند با صنعت ارتباط برقرار کند بنابراین نیاز به حلقه‌های واسط دارد. شکل ‌گیری این حلقه‌ها و برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه در بسیاری از کشورها از دهه‌ها پیش آغاز شده است. البته این ارتباط در ایران نیز به‌ طور کلی شکل گرفته و در حال تکامل است اما همچنان حلقه‌های ارتباطی میان صنعت و دانشگاه در ایران، از نظر تعداد، تنوع و کیفیت و توانمندی با شرایط ایده‌آل خود فاصله زیادی دارند.

معصومی در ادامه، بیان کرد: بدین ‌ترتیب، تبدیل دانش به فناوری و استفاده آن در صنعت به کُندی و با محدودیت انجام می‌ شود و این فرآیند با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است؛ بنابراین، باید حلقه‌های گوناگونی ورود کنند تا این مراحل مختلف طی شود و دانش به صنعت و به ‌دنبال آن به ثروت تبدیل شود. در واقع، باید بتوانیم دانش انباشته شده در دانشگاه‌های کشور را با استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای صنعتی به ثروت تبدیل کنیم.

جهان برای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چند حلقه را تشکیل داده است

تعداد شتابدهنده ها کافی نیست
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که برای تبدیل دانش به صنعت و ثروت چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟ به بازار، گفت: جهان برای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چند حلقه را تشکیل داده است. برخی از این حلقه‌ها، سازمانی و تشکیلاتی هستند که از جمله آنها می ‌توان به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد اشاره کرد.

معصومی، تصریح کرد: یعنی، ساختارها و تشکیلاتی که بعنوان یکی از حلقه‌ها شروع به فعالیت و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دانشگاهی در این بستر شروع به کار می ‌کنند و در ادامه، وارد فعالیت‌های صنعتی می ‌شوند.

حلقه‌های عملیاتی مانند شتاب دهنده‌ها و بروکرها از دیگر دسته‌هایی هستند که در ارتباط میان صنعت و دانشگاه مورد توجه قرار دارند. منظور از بروکرها افرادی هستند که برای دانش مشتری پیدا می‌کنند. منظور از شتابدهنده‌ها نیز شرکت‌هایی هستند که محصولات استارت‌آپ‌ها را برای تجاری‌ سازی آماده می ‌کنند

وی افزود: حلقه‌های عملیاتی مانند شتاب دهنده‌ها و بروکرها از دیگر دسته‌هایی هستند که در ارتباط میان صنعت و دانشگاه مورد توجه قرار دارند. منظور از بروکرها افرادی هستند که برای دانش مشتری پیدا می‌کنند. منظور از شتابدهنده‌ها نیز شرکت‌هایی هستند که محصولات استارت‌آپ‌ها را برای تجاری‌ سازی آماده می ‌کنند.

این عضو هیات مدیره انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، بیان کرد: منظور از آماده ‌سازی محصول این است که از سوی صنعت مورد قبول باشد. این مقبولیت از جنبه‌های گوناگون مانند فنی، علمی، اقتصادی و... مورد توجه قرار دارد؛ بنابراین، شتابدهنده‌ها نقشی عملیاتی را بر عهده دارند.

معصومی افزود: خوشبختانه، بسیاری از شتابدهنده‌ها در ایران شکل گرفته‌اند و عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشته‌اند هر چند که تعداد آن ها کافی نبوده است.

بنابراین صنعت، برای رشد و توسعه و ورود به بازارهای جهانی می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه بهره بگیرد

نقش دانشگاه در توسعه صنعت
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه چه تاثیری بر بهبود عملکرد و راندمان صنایع دارد؟ به بازار، گفت: صنعت یک کسب و کار اقتصادی است و درآمدزایی و سودآوری را دنبال می‌ کند؛ بر همین اساس، برای افزایش درآمدزایی خود، به تولیدات متنوع و باکیفیت و با قیمت تمام‌ شده حداقلی برای حضور در بازار جهانی نیاز دارد.

معصومی، اظهار داشت: از طرف دیگر، برای دسترسی به اهداف یاد شده، نیاز به دانش دارد که البته برای دسترسی به دانش در حوزه‌های مختلف مانند فنی، بازار، مدیریت و منابع انسانی به ‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط، امکان جذب انبوهی از نیروهای متخصص به ‌دلیل هزینه‌های بسیار بالا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل، مدل‌های جدید نوآوری و تحقیق و توسعه با عنوان مدل‌های باز مطرح می‌شوند؛ یعنی دیگر لازم نیست که صاحبان صنایع، برای تحقیق و توسعه افراد متخصص را استخدام کنند بلکه می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در کشور و حتی در جهان به ‌طور موردی استفاده کرده و حق‌الزحمه آن را بپردازند و بدین ‌ترتیب، همه تخصص‌های جهان را در اختیار خواهند داشت.

معصومی در ادامه، بیان کرد: بنابراین صنعت، برای رشد و توسعه و ورود به بازارهای جهانی می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه بهره بگیرد. دانشگاه هم به‌ دلیل توانمندی‌های علمی و قدرت تحلیلی که دارد می‌تواند در حوزه‌های گوناگون فنی و مدیریتی کمک شایانی به صنعت کند.

کد خبر: ۶۷٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha