۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
سازمان‌های دولتی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی نمی‌دهند
کارشناس حسابرسی مالیاتی:

سازمان‌های دولتی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی نمی‌دهند

دوانی، کارشناس حسابرسی مالیاتی بیان کرد: در ایران پایگاه های اطلاعاتی وجود دارند که تمام اطلاعات افراد را در اختیار دارند، اما این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی دهند.

به گزارش بازار، محمدرضا یزدی زاده درباره سیستم هوشمند مالیاتی توضیح داد و گفت: سیستمی که بر اساس اطلاعات طراح شده و به منبع و خط کش ارزیابی داده ها تبدیل می شود و بنابراین پایه یک سیستم هوشمند اطلاعات است. اطلاعاتی که تا به امروز در سیستم مالیاتی آورده ایم، بر اساس یک سیستم هوشمند نبوده است.

وی با بیان اینکه در یک سیستم هوشمند، اطلاعات که پایه کار هستند، عنصر کنش گرا و نه واکنش گرا محسوب می شود، اظهار کرد: در روش های موجود، فرآیندها کند و با خطای زیاد همراه است در حالی که سیستم هوشمند، اطلاعات مودی مالیاتی و افراد به طور کامل وجود دارد.

این کارشناس ارشد حوزه مالیاتی با اشاره به اینکه مبنای سیستم هوشمند مالیاتی اطلاعات است، عنوان کرد: مودی رفتار در این سیستم می تواند یا اظهار نامه بدهد یا ندهد. اگر اظهار نامه داد، سیستم هوشمند بر اساس شاخص های مشخصی، این اظهارنامه را بررسی می کند که اگر با واقعیات همخوانی ندارد به آن ها رسیدگی می کنیم.

وی افزود: در طرح جامع مالیاتی، اگر مودی مالیاتی، اظهارنامه ارائه نداد، سازمان مالیاتی باید برای وی اظهارنامه درست کند و این مهم بر اساس داده ها و اطلاعات سیستم هوشمند امکان پذیر است. این اطلاعات بر اساس فعالیت های اقتصادی مودیان مالیاتی خواهد بود.

غلامحسین دوانی با تصریح بر اینکه برای استفاده از یک سیستم هوشمند، نخستین ابزاری که نیاز داریم پایگاه اطلاعاتی است، گفت: واقعیت این است که این پایگاه اطلاعاتی را در اختیار داریم. در این کشور پایگاه های متعددی وجود دارد و متاسفانه کسانی عامدانه علاقه مند نیستند این پایگاه ها به یکدیگر وصل شوند تا اطلاعات یکپارچه را در اختیار داشته باشند.

وی افزود: دستگاه های خاصی در کشور وجود دارند که در عرض سه ساعت می توانند اطلاعات همه اشخاص حقیقی و حقوقی را پیدا کنند اما سازمان مالیاتی نمی تواند، پرونده های مالیاتی را پیدا کند.

این کارشناس حسابرسی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی در سال ۱۳۸۴ با بزرگترین موسسه حسابرسی جهان که در کانادا واقع است، قرارداد بست، اظهار کرد: طرح نخست فاز جامع مالیاتی را انجام دادیم، اما متاسفانه در استفاده از اطلاعات، نهادهای خاص دولتی با یکدیگر همکاری نمی کنند.

وی بازوی دستگاه مالیاتی در کشورهای توسعه یافته را بانک ها عنوان کرد و در عین حال تصریح کرد: در ایران متاسفانه بانک ها در دادن ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی مقاومت می کنند. بخش خصوصی بانکی متعلق به کسانی است که نمی خواهند اطلاعات شان شفاف شود زیرا اول از همه خودشان گیر می افتند.

کد خبر: ۶۷٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha