۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
احیای واحدهای تولیدی راکد در هاله ای از ابهام| تغییرات فرصت سوز «رزم حسینی» در وزارت صمت
«بازار» گزارش می دهد

احیای واحدهای تولیدی راکد در هاله ای از ابهام| تغییرات فرصت سوز «رزم حسینی» در وزارت صمت

رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین تغییراتی که در وزارتخانه متبوع خود اعمال کرده است معاون سابق خود در استانداری خراسان رضوی را به سمت مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منصوب کرده است و این انتخاب احیای واحدهای تولیدی راکد را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

سجاد صفری؛ بازار: صنایع کوچک و متوسط حدود ۹۲ درصد از صنایع کشور را شامل می‌ شوند و حدود ۶۰ درصد شاغلان حوزه صنعت کشور در صنایع کوچک و متوسط مشغول به کار هستند و این در صورتی است که درحال‌ حاضر، حدود ۹۵۰۰ از واحدهای صنایع کوچک و متوسط کشور راکد هستند و اگر این واحدها احیا شوند و به چرخه تولید بازگردند؛ زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ هزار نفر دیگر را مهیا خواهند کرد. صنایع کوچک و متوسط بر خلاف صنایع بزرگ چندان مورد حمایت و توجه دولت قرار ندارند و همین موضوع باعث شده که این صنایع با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند که عدم نقدینگی بارزترین مشکل پیش روی این صنایع است.

طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مقرر شد که در سال ۹۹ تعداد ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد و تعطیل شده به چرخه تولید باز گردانده شود ولی با روی کار آمدن «علیرضا رزم حسینی» بعنوان سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه ها برای احیای واحدهای تولیدی دستخوش تغییراتی شد و مقرر شد که تا پایان سال ۹۹ بایستی ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به چرخه تولید بازگردانده شوند و به عبارتی دیگر، رزم حسینی تعداد ۵۰۰ واحد تولیدی را به برنامه از قبل مقرر شده که احیای ۱۵۰۰ واحد تولیدی در کشور بود افزود و به نوعی باعث شد که نگرانی ها در خصوص احیای واحدهای تولیدی راکد بیشتر شود چون که احیای واحدهای تولیدی نیاز به زمان دارد و از طرفی دیگر، واحدهای راکد و تعطیل با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که عدم نقدینگی، مشکلات بانکی، اختلاف شرکاء و ... بخشی از مشکلاتی است که گریبانگیر این واحدها شده است.  

در ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۹ تنها ۱۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به چرخه تولید بازگشته اند چطور امکان دارد در ۲ ماه باقی مانده از سالجاری تعداد ۹۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند؟!

امکان فرصت سوزی با اعمال تغییرات در وزارت صمت
احیای ۲ هزار واحد تولیدی در صورتی در دستور کار مدیران وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار گرفت که در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹ و با برنامه‌ ریزی های انجام شده، حدود یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در سراسر کشور احیاء و به چرخه تولید باز گشته‌اند. اینک، سوال این است که با توجه به اینکه در ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۹ تنها ۱۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به چرخه تولید بازگشته اند چطور امکان دارد در ۲ ماه باقی مانده از سالجاری تعداد ۹۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند؟!

جالب تر این است که در ۱۰ ماه تعداد ۱۱۰۰ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگردانده شده است و بطور میانگین در هر ماه شاهد احیای حدود ۱۱۰ واحد تولیدی در کشور بوده ایم و اینک چطور میسر خواهد شد که در بهمن و اسفند ۹۹ که ماه های پایانی سال است تعداد ۹۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده می شود؟!

گفتنی است، در تاریخ ۸ مهرماه ۹۹ و پس از گذشت ۵ ماه که وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو سرپرست را به خود دیده بود؛ بالاخره «علیرضا رزم حسینی» به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان خانه ملت را به دست بیاورد.

رزم حسینی ۱۰۶ روز است که سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است و در این مدت در وزارت متبوع خود تغییر و تحولاتی را بوجود آورده است هر چند که این تغییر و تحولات حق طبیعی هر مدیری است ولی به نظر می رسد در شرایط کنونی کشور و با توجه به جایگاه وزارت صمت در اقتصاد کشور و جامعه، تغییر و تحولات، بیشتر به فرصت سوزی و هدر دادن وقت منجر می شود

رزم حسینی ۱۰۶ روز (تا زمان نگارش این گزارش) است که سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است و در این مدت در وزارت متبوع خود تغییر و تحولاتی را بوجود آورده است هر چند که این تغییر و تحولات حق طبیعی هر مدیری است ولی به نظر می رسد در شرایط کنونی کشور و با توجه به جایگاه وزارت صمت در اقتصاد کشور و جامعه، تغییر و تحولات، بیشتر به فرصت سوزی و هدر دادن وقت منجر می شود چون فرصت کمی تا پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده است و تا این افراد با شرایط موجود در سمت خود آشنا بشوند و بخواهند تصمیمات موثر و سازنده ای را برای بهبود اوضاع اتخاذ کنند زمان زیادی را هدر داده اند.

رزم حسینی از زمانی که سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است؛ تاکنون و در احکام جداگانه ای، عباس قبادی را به سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار، محسن صالحی نیا را بعنوان مدیرعامل ایدرو، وجیه ‌الله جعفری را به سمت مدیرعامل ایمیدرو، حسن زمانی را به سمت مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، سیدعبدالله سجادی جاغرق را به سمت مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و احد میرزایی را به سمت رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه و در جدیدترین حکمی که از سوی رزم حسینی صادر شده، علی رسولیان را به سمت مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منصوب کرده است.

رزم حسینی، قبل از اینکه سکاندار وزارت صمت شود سکانداری  استانداری خراسان رضوی را برعهده داشت و علی رسولیان معاونت هماهنگی امور اقتصادی این استانداری را عهده دار بود و رزم حسینی با انتخاب در پست وزیر صمت دولت دوازدهم، معاون سابق خود را در استانداری خراسان رضوی را به وزارت صمت آورده و پست حساس معاونت این وزارتخانه و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران را به وی داده است.

در خصوص حبس اراضی صنعتی، نیز باید یک بازنگری اساسی انجام شود

سازمان صنایع کوچک در تراز قرن جدید ساخته می شود
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در مراسم معارفه خود با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی، گفت: باید از بخش خصوصی حمایت جدی و عملیاتی داشته باشیم و با رفع معضل بروکراسی زائد، موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی را هموار و شرایط حضور آن‌ها را تسهیل کنیم.

«علی رسولیان» در بخش دیگری از سخنانش توجه به شرکت‌های دانش بنیان و کمک به رشد و توسعه آن‌ها را امری اجتناب ناپذیر دانست که باید هرچه بیشتر تقویت و توسعه یابد و اظهار داشت: داخلی سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و در شهرک‌های صنعتی نیز به‌خوبی تبلور پیدا کرده، باید با نگاه ویژه‌ در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است که باید صنایع کوچک و متوسط هم نگاه ویژه‌ای به ابعاد اجتماعی فعالیت‌های خود داشته باشند.

معاون وزیر صمت، بیان کرد: درخصوص حبس اراضی صنعتی، نیز باید یک بازنگری اساسی انجام شود و زمین‌هایی که از سوی عده‌ای خریداری شده اما سال‌ها است در آن‌ها سرمایه گذاری انجام نشده است، به متقاضیان جدید واگذار شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ارتقاء برنامه‌های حمایتی صنایع کوچک و تقویت زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی بعنوان اولویت‌های اصلی خود در مسئولیت راهبری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نام برد و اظهار امیدواری کرد که با همفکری و هم افزایی تمامی سرمایه انسانی این مجموعه، سازمانی در تراز قرن جدید ساخته شود.

با توجه به پیگیری‌های تشکل‌های بخش خصوصی که وارد سیستم بانک مرکزی شده است امیدوار هستیم در خصوص ترمیم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشور یک اقدام عملیاتی صورت بگیرد

کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی با افزایش تورم
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که کمبود نقدینگی، مشکل پیش روی بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است و آیا واحدهای تولیدی استان اصفهان، نیز با این مشکل روبرو هستند؟ گفت: میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد کاهش یافته است و مشکل نقدینگی، موضوعی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن دست به گریبان هستند و واحدهای استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

«محمدجواد بگی» اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های تشکل‌های بخش خصوصی که وارد سیستم بانک مرکزی شده است امیدوار هستیم در خصوص ترمیم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشور یک اقدام عملیاتی صورت بگیرد.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه، گفت: در خصوص تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بورس بایستی فرهنگ ‌سازی صورت بگیرد و این موضوع، نهادینه شود. بازار سرمایه ابراز مناسبی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی است و اگر در این خصوص، فرهنگ ‌سازی شود واحدهای تولیدی خواهند توانست مشکل نقدینگی خود را از طریق بورس برطرف کنند.

اینک که رسولیان سکاندار این سازمان شده است باید منتظر ماند که آیا وی خواهد توانست، مشکلات موجود در این سازمان و واحدهای تولیدی سراسر کشور را برطرف کند؟!

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران حدود ۹۰۰ شهرک صنعتی و نواحی صنعتی را در زیر مجموعه خود دارد و هر کدام از این شهرک ها و نواحی صنعتی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و عدم نقدینگی و تامین مواد اولیه، بارزترین مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پس از انتقال محسن صالحی نیا که مدیرعامل این سازمان بود به مدت ۷۵ روز با سرپرستی اصغر مصاحب عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک این سازمان، اداراه می شد. اینک که رسولیان سکاندار این سازمان شده است باید منتظر ماند که آیا وی خواهد توانست، مشکلات موجود در این سازمان و واحدهای تولیدی سراسر کشور را برطرف کند و واحدهای راکد و تعطیل شده را به چرخه تولید برگرداند و در راستای تحقق جهش تولید گام بردارد؟!

گفتنی است، محسن صالحی نیا از آبان ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۹ عهده دار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بود و با مشکلات این سازمان و واحدهای تولیدی و صنعتی سراسر کشور، آشنایی کامل داشت و به نظر می رسد که بهتر بود که رزم حسینی، صالحی نیا را در پست خود نگه می داشت تا ایشان بتواند در مدت زمان کوتاهی که تا پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده است در صدد رفع مشکلات این سازمان و واحدهای تولیدی بر بیاید.

کد خبر: ۶۷٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha