۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مجلس و دولت در شرایط کنونی بورس مقصر هستند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

مجلس و دولت در شرایط کنونی بورس مقصر هستند

ایزدی، کارشناس بورس می‌گوید که بازار سرمایه شبیه یک توپ می‌ماند که هر کسی به آن شوت می‌زند.

بازار؛ گروه بورس: ریزش شاخص بورس تهران و رسیدن آن به یک میلیون ۲۴۰ هزار واحد، علاوه بر افزایش نگرانی در بین سهامداران خرد و کاهش میزان حجم معاملات، خروج پول از این بازار هم با شدت بیشتری روبه رو کرد.

در هفته‌های اخیر بازار بورس تهران به شدت دچار نوسانات منفی شد و عدد شاخص کل را از نزدیک یک میلیون ۵۵۰هزار واحد به یک میلیون ۲۴۰ هزار واحد رساند که به عقیده برخی از صاحب نظران این بازار، بی اعتمادی شکل گرفته در بین سهامداران خرد و ترس آن‌ها، باعث نزولی شدن بازار شده است. یکی از کارشناسان بازار سرمایه هم دولت و هم مجلس را در به وجود آمدن شرایط کنونی بازار مقصر می‌داند، ایزدی می‌گوید «باید به سهامدارانی که با این شرایط هنوز در بازار بورس ایستادن تبریک گفت چرا که اگر هجوم خروج سهامداران از بورس به یکباره بالا برود، اوضاع بورس ما از ۱۱ سپتامبر هم بدتر می‌شود»

اشاره ایزدی به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود که بعد از آن بورس آمریکا سقوط و در نهایت بورس وال استریت آمریکا به مدت سه روز بسته شد.

حسین ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بورس گفت: اعتماد سهامداران به خاطر دستکاری دولت در بورس، حمایت‌های بدون پشتوانه، قول‌های که تنها یک حرف باقی ماند و همچنین حرف و حدیث‌های که توسط مسئولین زده شد، سلب گردید.

ایزدی به ریزش حدود یک میلیون واحد بازار  که از مرداد ماه تا آبان ماه طول کشید اشاره کرد و افزود: زمانی که شاخص از دو میلیون ۱۰۰هزار واحد به یک میلیون ۲۰۰هزار واحد رسید بسیاری از سهامداران زیان کردند که بعد از آن‌ هم بحث منابع صندوق توسعه ملی، صندوق تثبیت و حمایت‌های از این دست را پیش کشیدند که در حد حرف باقی ماند و سبب کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه شد.

او ریزش شاخص در چند هفته اخیر از یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد تا ۱میلیون ۲۶۰ هزار واحد را سبب یک سوم شدن سرمایه سهامداران دانست و افزود: به جای اینکه از بازار حمایت کنند و اعتماد سهامداران را جذب کنند با اقداماتی مانند قیمت‌های دستوری  و دخالت‌هایی که در بازار توسط دولت و مجلس صورت می‌گرید آن نیمچه آبادی که در بازار شکل گرفته بود را از بین بردند.

این کارشناس بازار سرمایه با به کار بردن این جمله که «باید به سهامدارانی که با وجود این شرایط هنوز در بازار ایستادن تبریک گفت» اظهار داشت: اگر سهامداران ما به یکباره برای ترک بازار هجوم می‌آوردند اوضاع ما از ۱۱ سپتامبر بدتر می‌شد اما هنوز مشخص است که برخی سهامداران همچنان به دنبال ماندن در بازار هستند.

به گفته او اعتبار بازار به اعتماد سهامداران آن است  و ما هیچ گونه اقدام عملی از دولت به منظور بهبود شرایط کنونی و جذب اعتماد عمومی سهامداران نمی‌بینیم و دولت باید نظارت خود بر این بازار بیشتر کند.

در این شرایط بازار اظهار نظر برخی از نمایندگان و دولتی‌ها به گونه‌ای است که به بحرانی شدن بازار کمک می‌کند، حرف‌های غیر کارشناسی که سبب ایجاد شائبه‌هایی در بورس می‌شود؛ خواهشمندم از دادن نظر چه مثبت و چه منفی در بورس پرهیز کنید

وی می‌گوید: دولت در این بازار  به خودش هم رحم نکرد، با وجود اینکه دولت می‌توانست بهتر عمل کند و به صورت پیوسته نقدینگی جذب کند اما نکرد.

ایزدی اضافه کرد: آنچه که امروز باید باعث نگرانی ما باشد عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه است؛ بنده کسی را سراغ دارم که در بورس سرمایه‌اش نصف شد و آلان  می‌گوید حتی به این بازار هم نگاه نمی‌کنم و این یعنی از دست رفتن اعتماد سهامداران در بازار بورس.

این استاد دانشگاه در واکنش به برخی از اظهار نظرها نمایندگان مجلس در مورد بازار سرمایه گفت: در این شرایط بازار اظهار نظر برخی از نمایندگان و دولتی‌ها به گونه‌ای است که به بحرانی شدن بازار کمک می‌کند، حرف‌های غیر کارشناسی که سبب ایجاد شائبه‌های در بورس می‌شود و خواهشمندم از دادن نظر چه مثبت و چه منفی در بورس پرهیز کنید.

او در انتقاد از برخی نمایندگان مجلس اذعان داشت: هر کسی در حال حاضر در مورد بورس صحبت می‌کند، به عبارت دیگر این بازار مثل یک توپ می‌ماند که هر کسی زیر آن شوت می‌کند. اگر دولت یا مجلس حتی اگر می‌خواهند حمایتی هم صحبت کنند اعلام نکنند، بگذارند که بورس در متن خبرها نباشد.

ایزدی می‌گوید: نباید کسی به غیر از افراد سازمان بورس حتی به منظور حمایت  از بازار سرمایه حرف بزند.

کد خبر: ۶۷٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha