۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
رشد تولید در کشور به صفر رسیده است
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس:

رشد تولید در کشور به صفر رسیده است

زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با بیان اینکه سالانه حداقل ۲۴ درصد به نقدینگی موجود اضافه می شود، گفت: این در شرایطی است که رشد تولید در کشور به صفر و حتی منفی رسیده است.

به گزارش بازار، محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تورم به طور کلی زاییده مجموعه ای از عوامل است که از جمله این عوامل می توان به افزایش بی اندازه نقدینگی در کشور اشاره کرد.

وی افزود: در شرایطی که سالانه حداقل ۲۴ درصد به نقدینگی موجود اضافه می شود بنابراین تورم ۲۴ درصدی در اقتصاد طبیعی است و متاسفانه این در شرایطی است که رشد تولید در کشور به صفر و حتی منفی رسیده است.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس همچنین سیاست های مالی و پولی و کسری بودجه دولت را از دیگر عوامل موثر بر افزایش تورم در اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: همه این موارد ناخودآگاه موجب کم ارزش شدن پول ملی و افزایش تورم می شود.

زنگنه بخش دیگری از علت تورم اقتصادی را عدم نظارت دانست و افزود: نمونه بارز این عدم نظارت در حوزه فولاد است. بهترین راه عرضه فولاد به زنجیره های پایین دستی و میانی، عرضه در بورس است اما قیمت فولادی که در بورس به مصرف کننده عرضه می شود هیچ تناسبی با قیمت بورس ندارد که علت آن هم عدم نظارت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به راهکارهای رفع این مشکلات هم اشاره و مطرح کرد: ما باید فضا را طوری فراهم کنیم که مردم سرمایه های خود را به حوزه های غیرمولد و غیرکارآمد منتقل نکنند.

زنگنه واگذاری دارایی ها و اموال دولتی به صاحبان نقدینگی و افزایش جهشی تولید را دو راهکار اصلی برای کنترل و خنثی کردن تاثیرات حجم بالای نقدینگی در کشور عنوان کرد و گفت: تمام تلاش مجلس این است که منابع مورد اشاره در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را حتی الامکان واقعی کند.

دلایل تورم مزمن در اقتصاد ایران
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره منشأ تورم مزمن در اقتصاد ایران گفت: یکی از دلایل مهم تورم در اقتصاد کشور ما نقدینگی بالاست که از عدم اطمینان و عدم امنیت در سرمایه گذاری ناشی می شود.

وی با بیان اینکه میزان نقدینگی هم اکنون به ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده افزود: با توجه به سودآوری پایین فعالیت های تولیدی، بسیاری از افراد به جای سرمایه گذاری در بخش مولد به دلالی و سوداگری روی می آورند.

لاهوتی همچنین یکی دیگر از دلایل تورم را در مشکلات مدیریتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از اقتصاد ما با معادلات سیاسی هم گره خورده و لذا نمی توان همه مشکلات را متوجه دولت دانست.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه حل بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران را در تعاملات سیاسی با حفظ ارزشهای حاکم بر انقلاب اسلامی دانست و افزود: ما باید با دنیا تعاملات سیاسی برقرار کنیم.

لاهوتی همچنین عضویت در مجامع بین المللی را نیز در جلوگیری از فسادهای اقتصادی موثر خواند و گفت: اگرچه خطاهای مدیریتی اقتصاد ما را دچار مشکل کرده اما مسائل سیاسی نیز بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال ما خیلی راحت از مواردی مانند FATF عبور می کنیم درصورتیکه این موضوع تأثیر روانی خود را بر اقتصاد ما گذاشته است.

کد خبر: ۶۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha