۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
«ویلیام برنز»؛ دیپلمات کهنه کار و معمار برجام|گزینه بایدن برای سیا
نیوزویک بررسی کرد

«ویلیام برنز»؛ دیپلمات کهنه کار و معمار برجام|گزینه بایدن برای سیا

«ویلیام برنز»، دیپلماتی کهنه کار که نامزد بایدن برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست، سیاست پرخاشگرانه ترامپ در برابر ایران را محکوم کرد.

بازار؛ گروه بین الملل:  روز دوشنبه، تیم انتقالی بایدن در توصیف نامزد ریاست سیا گفت که برنز دارای درکی عمیق از تهدیدات علیه امنیت ملی است و آماده  تلاشی خستگی ناپذیر برای محافظت از مردم آمریکاست و در صورت تایید، اولین دیپلماتی خواهد بود که رییس سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا می شود.

برنز ۳۳ سال در سرویس خارجی آمریکا خدمت کرده  و حال رئیس بنیاد کارنِگی برای صلح بین الملل است.

در بین دستاورد های مهم برنز، مهمترین آن ها نقش کلیدی او در مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ بود. برنز و جیک سالیوان (نامزد بایدن برای مشاور امنیت ملی) راه ارتباطی و دیپلماتیک پنهانی با ایران را رهبری می کردند و به توافقی موقت میان تهران و گروه ۱+۵ رسیدند که در نهایت همان توافق منجر به برجام و برداشته شدن تحریم های ایران شد.

سال گذشته، برنز و سالیوان در مقاله ای از خروج ترامپ از برجام و کارزار فشار حداکثری او برای درهم شکستن اقتصاد و منزوی کردن ایران در سطح جهانی، انتقاد کردند. آن دو، استراتژی ترامپ را شوم و مخاطره انگیز خواندند و تشدید تحریم ها و لحن تند مقامات ترامپ و نداشتن هرگونه راه ارتباطی مستقیم با تهران را محکوم کردند.

نویسندگان مقاله (برنز و سالیوان) گفتند: اقدامات ترامپ نشان دهنده اهدافی کاملا متفاوت است: تسلیم و یا نابودی نظام سیاسی ایران از داخل. آنها هشدار دادند که خواسته یا ناخواسته، فشار حداکثری منجر به برخوردی خشونت بار با ایران می شود و زمان آن رسیده تا دیپلماسی را جدی بگیریم تا طرفین به سوی مذاکره و حل تنش ها سوق پیدا کنند، دیپلماسی بهترین روش برای ارزیابی گزینه ها و بازسازی همکاری بین المللی خدشه دار شده  آمریکاست تا در صورت نیاز، برای تمرکز بر تهران از ابزارهای موثرتر فشار استفاده کنیم.

بایدن بازگشت به برجام را یکی از اهداف کلیدی خود در سیاست خارجی اعلام کرده و تیم امنیت ملی او نیز گفته اند که بازگشت به برجام اولین گام برای شکل گیری گفتگوهای بیشتر در باره برنامه های موشکی بالستیک ایران و نیروهای نیابتی اش در منطقه است.

با خروج ترامپ از برجام، ایران از تعهدات خود فاصله گرفت اما سال گذشته، پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی در بغداد، تهران گفت که دیگر به تعهدات هسته ای خود پایبند نخواهد ماند و در نهایت با ترور دانشمند هسته ای محسن فخری زاده در نوامبر، مجلس ایران رأی به افزایش غنی سازی اورانیوم و منع بازرسی سایت های هسته ای ایران داد.

با اینحال رهبران ایران گفته اند که در صورت بازگشت همه اعضای توافق هسته ای به تعهداتشان، ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

کد خبر: ۶۷٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha